Sobota, 27 maja 2017r.

Imieniny: Augustyna, Juliana, Magdaleny

Strona główna / Blogi / Pogromcy górskich stoków

Padłeś? Powstań!

Pogromcy górskich stoków

Sezon  deskowo-narciarski już otwarty. Wielu z nas czekało przez cały rok, aby poszaleć na białych stokach. W związku ze świetnie rozwijającymi się kurortami i dostosowaniem stoków do białego szaleństw rośnie liczba ich uczestników. Większość z nich to amatorzy, którzy tylko zjeżdżają (Ja) inni jeżdżą, reszta to tak zwani specjaliści w tej dziedzinie ;), ale to nie ważne przede wszystkim niech to będzie bezpieczna i przemyślana zabawa.

Wszyscy dokładnie wiemy, że to urazowy sport. Skręcenia, zwichnięcia i złamania mogą nam uprzykrzyć życie  na kolejne miesiące. Najczęściej zdarzają się  urazy stawu skokowego w nartach biegowych, w nartach zjazdowych to przede wszystkim staw kolanowy, tutaj najwięcej obciążeń przenoszą kolana, zaś deska to głównie urazy nadgarstków, kończyn górnych.

Przed….

Duża część osób oderwana od swojego biurka po 11 miesiącach zapina narty lub deskę i na stok. Błąd! Aby przygotować się na to powinniśmy zadbać o naszą kondycje jakieś 6 tygodni wcześniej. Zacząć musimy od rozciągania(strech) zastałych partii mięśniowych. Następnie najlepszą formą wzmacniania kończyn dolnych byłby jogging. Myślę, że udając się do zaprzyjaźnionej siłowni lub fizjoterapeuty uzyskamy informację jak powinniśmy to prawidłowo i  rozważnie dobrać.

W trakcie….

Jesteś już na stoku  odpowiednio  przygotowany. Kolorowe narty, opływowy kask, ciuchy z górnej półki w Twoich glassach odbija się słońce, wiatr we włosach patrzysz na stok, Wszyscy patrzą na Ciebie…..i co?

Nie o takie przygotowanie mi chodziło. Zadbaj o krótką rozgrzewkę. Kilka przysiadów, podskoków, nogi lekko ugięte w kolanach i krążenia kolanami do wewnątrz i na zewnątrz. Krążenia stopą, tłowiem, karczychem. Jeśli wcześniej zdarzały Ci się urazy np.kolana postaraj się o opaskę uciskową lub zwykły bandaż elastyczny owinięty wokół tego stawu pozwoli zabezpieczyć i ustabilizować go(ale noś go tylko w czasie jazdy!). Warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu szczególnie jeśli jeździsz za granicą.

Po….

Łuupppp leżysz. Kolano całe spuchnięte boli niesamowicie. W takiej sytuacji pierwsze co możesz zrobić to okłady lodem lub żywokost świetnie działa na opuchliznę (można go dostać w sklepie zielarskim). Konieczne jest unieruchomienie kończyny. Teraz pierwsze kroki, a właściwie kicanki. Kierujesz się do lekarza, potrzebne jest prześwietlenie i USG, które wykaże w jakim stanie jest kolano(staw). Może być to lekkie skręcenie, skręcenie z uszkodzeniem więzadeł lub uszkodzenie łąkotki, złamanie - zależnie z jakim to stawem i urazem mamy do czynienia. Kilka tygodni w ortezie, a następnie rehabilitacja. Warto skontaktować się z rehabilitantem dużo wcześniej, będzie mógł doradzić jakie ewentualne ćwiczenia można wykonywać w czasie unieruchomienia. Dzięki różnorodności metod fzjoterapeutycznych i ich niesamowitej skutecznośći w dzisiejszych czasach nie musimy długo cierpieć, dobrze dobrana terapia pozwoli ponownie cieszyć Ci się tym sportem.

Jakub Janulis – Fizjoterapeuta, dyplomowany terapeuta metody PNF i Kinesiotaping www.rehabilitacja-lubań.pl 

Autor: Jakub Janulis
comments powered by Disqus