Sobota, 16 grudnia 2017r.

Imieniny: Albiny, Zdzisławy, Alicji

Strona główna / Miasto / Problem nie do przejścia

Problem nie do przejścia

Już w połowie marca pisaliśmy o lubańskich przejściach dla pieszych, które mają kilka mankamentów. Mimo interwencji problem nie zniknął. Jak się okazuje prosta rzecz, a jednak nie do przejścia...

Od początku roku czytelnicy zwracają uwagę na irracjonalne rozwiązania sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych przy ul. Dworcowej i 7 Dywizji w Lubaniu. Jeżeli po drodze korzystamy z obu przejść to musimy doliczyć nawet 10 minut! Podobnie jest na przejściach w pobliżu Sądu Rejonowego. Co gorsza doczekawszy w końcu „zielonego” musimy przyspieszyć, bo czas na pokonanie pasów to jedynie 12 sekund. Sytuacja irytuje mieszkańców, bo ta dotyczy już wszystkich przejść w ciągu drogi DW 357 (Podwale – 7 Dywizji).

"Czas oczekiwania na światło zielone dla pieszych to dwukrotny przejazd dla samochodów .... ale przejście przy obelisku to istny wyścig jak przy ostrym starcie na dobry wynik co widać bardzo często po pieszych biegnących by zdążyć  - graniczy to z cudem. Podobnie przejście przez wiadukt kolejowy w okolicy restauracji Słoneczna jest nie lada wyczynem - czekałem spokojnie na dwukrotny przejazd samochodów na ich zielonym czyli zielone / czerwone znowu zielone /czerwone , ja ciepliwie czekam i jest upragnione zielone więc ruszyłem swobodnym krokiem i na przedostatniej zebrze już włączyło się czerwone i wskoczyłem na chodnik . BRAWO BRAWO tylko nie wiem dla kogo czy dla mnie czy dla tych pseudo fachowców co ustawili te światła. Nie wiem co zrobi w tym przypadku osoba starsza lub schorowana . Niech ktoś poruszy tą sprawę." - tak pisał do nas czytelnik, jeszcze w połowie lipca.

-To horror, codziennie wracam z 4-letnią córką przez przejście koło Słonecznej, jak nie wezmę jej na ręce to już w połowie przejścia gaśnie nam zielone, ręce opadają – pisała do nas Pani Agnieszka.

Choć już poruszaliśmy ten temat, postanowiliśmy podjąć go jeszcze raz. Jak się okazuje nikt nie zgłaszał tego problemu w tutejszej komendzie powiatowej policji, która również może interweniować do DSDiK w takich sprawach. Polecono nam skorzystanie z „Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa” - gdzie mieszkańcy sami mogą oznaczyć miejsca, gdzie dochodzi do łamania prawa bądź sytuacji stwarzających zagrożenie. Skorzystaliśmy z przysługującego nam prawa i oznaczyliśmy dwa z omawianych przejść.

Zapytaliśmy też u źródła, czy DSDiK zdaje sobię sprawę, że taka konfiguracja świateł na przejściach stwarza zagrożenie dla osób starszych i rodziców z małymi dziećmi?

Wczoraj otrzymaliśmy odpowiedź z Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. W piśmie DSDiK informuje iż czas otwarcia (zielone światło dla pieszych) jest określony przepisami i zależny jest od długości samego przejścia. Na przedmiotowych przejściach czasy otwarcia są zgodne z rozporządzeniem, a sygnalizacja świetlna jest sprawna i spełnia swoją funkcję.

„Skrzyżowania: Bankowa – Podwale, 3-ego Maja – Dworcowa i 7. Dywizji – Dworcowa pracują w trybie skoordynowanym (na wszystkich skrzyżowaniach długość cyklu i układ faz są  stałe). Ogólna specyfika pracy akomodowanych i skoordynowanych sygnalizacji świetlnych nie determinuje natychmiastowego zezwolenia na przejście, gdy pieszy uruchomi przycisk – faza obsługująca pieszych jest zlokalizowana w z góry określonym miejscu w cyklu i w zależności od czasu zgłoszenia w danym cyklu faza pieszych może zostać obsłużona dopiero w następnym cyklu (jest to standardowy sposób sterowania sygnalizacjami). Przyciski dla pieszych zainstalowane przy sygnalizacjach świetlnych na skrzyżowaniach Bankowa – Podwale i 7. Dywizji – Dworcowa są sprawne i spełniają swoją funkcję – przyjmują zgłoszenia, które są realizowane przez sterownik w postaci przywołania odpowiedniej fazy, w której obsługiwane jest dane przejście dla pieszych.

Długość otwarć na przejściach dla pieszych determinowana jest przez długość przejścia oraz założoną prędkość ewakuacji pieszych (Ve = 1,4 m/s – jest to wartość przyjęta w przepisach dotyczących sposobu projektowania sygnalizacji świetlnych tj. w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. ws. szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach; Dz.U. 2003, nr 220, poz. 2181 z późn. zm.). Długość przejść dla pieszych na skrzyżowaniu 7. Dywizji – Dworcowa wynosi ok. 10,5 m, natomiast na skrzyżowaniu Bankowa – Podwale długość przejść dla pieszych wynosi ok. 7,5 m. Zgodnie z wymogami ww. rozporządzenia minimalny czas trwania światła zielonego na przejściach dla pieszych na skrzyżowaniu 7. Dywizji – Dworcowa oraz Bankowa – Podwale wynosi odpowiednio 12 s (8 s + obligatoryjne 4 sekundy światła zielonego migającego) oraz 10 s (6 s + obligatoryjne 4 sekundy światła zielonego migającego). Dla przejścia dla pieszych przez ul. Dworcową czas trwania sygnału zielonego wynosi 13 s, a przez ul. 7 Dywizji – 12 s czyli spełniają wymagania ww. rozporządzenia. Podobnie jest z przejściami dla pieszych na skrzyżowaniu Podwale – Bankowa, które mają otwarcia o długości 13 s (Podwale) i 18 s (Bankowa). Odnosząc się do długości otwarcia przejścia przez pl. 3-go Maja na wysokości ul. Brackiej) informujemy, że wynosi on 12 s dla długości przejścia ok. 10,5 m czyli warunki są takie same jak na przejściu przez ul. 7. Dywizji."

Nie można zaprzeczyć - sygnalizacja działa, a czasy podawane w piśmie są zbliżone do tych, które wskazał nasz pomiar. Warto jednak zauważyć, że przechodząc przez przejście oczekujemy komfortu a nie warunków przyjętych dla ewakuacji! A właśnie to słowo pasuje najbardziej do opisywanych sytuacji na przejściach dla pieszych w Lubaniu.

Sprawa nie jest jednak beznadziejna, jak informuje Natalia Kita, Kierownik Działu Zarządzania DSDiK we Wrocławiu:

"W chwili obecnej opracowywana jest dokumentacja projektowa na budowę sygnalizacji świetlnej w ciągu dw357 (Podwale – Ratuszowa) w Lubaniu, która z uwagi na odległość od ww. istniejących sygnalizacji świetlnych powinna być z nimi skoordynowana (zgodnie z wymaganiami DSDiK). W związku z tym DSDiK we Wrocławiu zwróci uwagę na rozwiązania dotyczące przejść dla pieszych w zaktualizowanych projektach sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Bankowa – Podwale i 7. Dywizji – Dworcowa, ale nie możemy zagwarantować zwiększenia długości otwarć dla pieszych poza wartości wymagane przepisami."

Miejmy nadzieję że nowe rozwiązania przyniosą pozytywne efekty, do sprawy z pewnością wrócimy.

Autor: red.
comments powered by Disqus
Uwaga! Oblodzenie- możliwe śliskie drogi. Prośimy zachować ostrożność!