Od kilku miesięcy trwa batalia o most kolejowy w Pilchowicach. Obiekt, który od lat nie pełni już swojej funkcji z powodu zamknięcia nierentownej i będącej w złym stanie technicznym linii kolejowej z Jeleniej Góry przez Wleń do Lwówka Śląskiego ma zostać wysadzony przez Toma Cruisa podczas kręcenia zdjęć do siódmej części kasowego filmu „Mission Impossible”.
Do tej pory słychać było tylko głos obrońców mostu. Ostatnio jednak do sprawy zaczynają odnosić się także politycy, samorządowcy… a teraz głos zabrał także prezes spółki, która jest zarządcą tej linii kolejowej.
Ministerstwo za wyburzeniem mostu
Kilka dni temu w rozmowie z WP Paweł Lewandowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury powiedział, że ministerstwo popiera pomysł zniszczenia części mostu Pilchowickiego na potrzeby filmu, gdyż jest to tylko relikt, a nie zabytek, a korzyści promocyjne i finansowe dla Polski i regionu będą bardzo opłacalne. – Nie każda stara rzecz jest zabytkiem. Wyraźnie jest napisane w ustawie, że zabytkiem jest tylko to, co ma wartość społeczną, artystyczną bądź naukową. W sztuce i kulturze ta wartość powstaje tylko wtedy, jeśli jest relacja między obiektem kultury a człowiekiem. Jeśli więc obiekt jest nieużytkowany, niedostępny, to nie ma takiej wartości. Więc to nie jest zabytek – mówił.
PKP PLK da zielone światło
Ireneusz Merchel Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych powiedział, że jeśli ktoś jest gotowy wyłożyć pieniądze na nową konstrukcję tego mostu, możliwa będzie zgoda na zniszczenie starej konstrukcji.
Jak donosi Radio Wrocław Prezes PKP PLK zaznaczył, że konstrukcja mostu jest dziś w złym stanie technicznym, a jej odnowienie może przewyższać koszty budowy nowego mostu. Ireneusz Merchel powołał się na ekspertyzę sprzed kilku lat, która wskazywała na zły stan techniczny obiektu. Wskazał, że wtedy szacowano, że odnowienie mostu może stanowić 30 – 40 procent kosztów postawienia nowej konstrukcji. Merchel dodał, że dziś ten wskaźnik może być inny. Zaznaczył, że ktokolwiek zobowiąże się, by wyłożyć pieniądze na wymianę, może liczyć na wsparcie PKP PLK. Prezes dodał także, że większość remontów mostów kolejowych polega na całkowitej wymianie starej konstrukcji na nową. Zarządcą mostu, jak i okolicznej sieci kolejowej, linii 283 Jelenia Góra – Wleń – Lwówek Śląski jest PKP PLK. Stanowisko tej instytucji może przesądzić o przyszłości mostu.
Napisz komentarz
Komentarze