W styczniu lubański samorząd wystosował oficjalne pismo do Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie w sprawie podjęcia starań w kierunku rewitalizacji lubańskiego dworca PKP. Jednocześnie zadeklarował chęć wsparcia w związku z planowanym w przyszłości wykorzystaniem budynku dworca kolejowego w Lubaniu na potrzeby jednostek samorządu.
Gdyby udało się przeprowadzić niezbędne prace rewitalizacyjne obiekt na nowo mógłby cieszyć zarówno lubanian, jak również wielu przyjezdnych. Przywrócenie dworca do życia jest możliwe dzięki naszym wspólnym staraniom miasta i Polskich Kolei Państwowych S.A. – mówi Arkadiusz Słowiński, burmistrz Lubania. - Warto mieć na uwadze fakt, że po rewitalizacji mógłby on pełnić nie tylko tradycyjne funkcje dworca kolejowego. W przyszłości można by było wykorzystać część pomieszczeń na potrzeby jednostek samorządu miejskiego. Ponadto większy ruch w tamtej okolicy skutkowałby większym zainteresowaniem potencjalnych wynajmujących. Warto zadbać o tak piękny XIX-wieczny zabytek architektoniczny, ale też pamiątkę ponad 150 lat z życia miasta i jego mieszkańców – przekonuje burmistrz.
W odpowiedzi miasto otrzymało informację o tym, że aktualnie Spółka PKP zaangażowana jest w realizację kompleksowego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. PKP biorąc pod uwagę zakończenie obecnego programu oraz konieczność modernizacji zasobów nieruchomości dworcowych znajdujących się na terenie całego kraju, prowadzi przygotowania do podejmowania kolejnych działań w ramach kontynuacji programu. Lubański samorząd w dobrym momencie zainicjował chęć współpracy, pomoc i wsparcie, podkreślając znaczenie obiektu oraz brak obojętności na dalsze losy dworca. Biorąc pod uwagę potrzebę rewitalizacji obiektu, jego długoletnią historię oraz deklaracje lubańskiego magistratu PKP S.A. weźmie pod uwagę wszystkie istotne czynniki w trakcie przygotowań kontynuacji ww. programu. Zarządca nieruchomości dworcowych wyraził także chęć do bliższego przeanalizowania przesłanek dotyczących objęcia lubańskiego dworca działaniami inwestycyjnymi. Jak zapowiada ewentualne włączenie w zakres projektowanych przedsięwzięć zależeć będzie nie tylko od stanu technicznego obiektu, przepływami pasażerów, ale również od pozyskania finansowania zewnętrznego.
Inwestycje PKP w modernizację i budowę dworców to ogromna ogólnopolska inicjatywa mająca poprawić warunki podróżowania koleją oraz zachęcić nowych pasażerów. Pierwsza edycja programu w latach 2016-2023 obejmuje 189 dworców. Wartość modernizacji obiektów wynosi blisko 1,6 mld zł. Ponad połowa z nich to zabytki. Remonty i budowa nowych dworców jest finansowana przede wszystkim z funduszy unijnych, ale także z budżetu państwa oraz środków własnych PKP. Przykładem renowacji dworca w ramach ww. programu jest zabytkowy dworzec kolejowy w Węglińcu.
Pozostaje poczekać i przekonać się, czy program inwestycji dworcowych oraz starania lokalnych władz sprawią, że pociągi i dworzec znów staną się ważną częścią krajobrazu naszej małej miejscowości. Rewitalizacja lubańskiego dworca to krok ku dalszym i lepszym zmianom.
Napisz komentarz
Komentarze