Pandemia spowodowała wiele ograniczeń w stosunku do dzieci i młodzieży. Jednym z nich była nauka zdalna, która wymuszała siedzący tryb życia. Ta długotrwała sytuacja ma niewątpliwie negatywne skutki na rozwój społeczny i pogorszenie zdrowia psychofizycznego uczniów. W związku z tym priorytety oraz programy MEiN w bieżącym roku szkolnym dotyczyły promowania zachowań prozdrowotnych wśród uczniów.
W każdej szkole edukacja zdrowotna stanowi podstawę programów wychowawczych i profilaktycznych. Jest to bowiem proces, w którym dzieci nabywają umiejętności dbania o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. Powiatowe Centrum Edukacyjne w Lubaniu mając na uwadze wszystkie powyższe aspekty, chcąc wspomóc szkoły w realizacji określonych celów prozdrowotnych, opracowało projekt edukacyjny skierowany do najmłodszych – przedszkolaków i uczniów edukacji wczesnoszkolnej ze szkół i placówek powiatu lubańskiego pod nazwą „KOLORY ZDROWIA”. Projekt, który realizowany był od października 2020 r. do maja 2021r. pod kierunkiem pani Moniki Borkowskiej - doradcy metodycznego ds. wychowania fizycznego, miał na celu:
- utrwalanie postaw prozdrowotnych,
- troskę o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
- wyrabianie poprawnych nawyków żywieniowych,
- zachęcanie do aktywnego trybu życia,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,
- rozwijanie kompetencji językowych.
Grupę projektową stanowił oddział przedszkolny lub wybrana klasa. Szkoły i przedszkola mogły zgłosić do projektu dowolną ilość grup.
Treści programowe umieszczone w projekcie zostały tak dobrane, aby nauczyciele biorący w nim udział mogli jednocześnie promując zdrowie, realizować tematykę zawartą w podstawie programowej w przedszkolu, jak i w nauczaniu wczesnoszkolnym. Należą do nich m.in:
- poznanie zalet aktywnego spędzania czasu wolnego,
- poznanie i stosowanie zasad prawidłowego odżywiania się,
- stosowanie prawidłowych zasad przygotowywania i spożywania posiłków,
- poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach,
- doskonalenie zasobu słownictwa z zakresu zdrowia w języku obcym.
Autorzy projektu - doradcy metodyczni PCE w Lubaniu tworząc zadania, mieli także na uwadze:
- rozwijanie umiejętności twórczej realizacji zadań,
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie,
- wymianę doświadczeń pomiędzy przedszkolami i szkołami podstawowymi powiatu lubańskiego z zakresu promocji zdrowia.
Tworząc logo projektu pomysłodawcy zasugerowali się symboliką flagi olimpijskiej.
W ten sposób powstało pięć kolorowych zadań:
- zadanie czarne: sprawnościowy tor przeszkód,
- zadanie czerwone: scenka obrazująca udzielanie pierwszej pomocy osobie nieprzytomnej,
- zadanie żółte: aktywność fizyczna przy muzyce,
- zadanie niebieskie: wiersz lub piosenka o tematyce prozdrowotnej w języku obcym,
- zadanie zielone: promocja zdrowego odżywiania- zielone danie lub przekąska.
Do projektu zgłosiło się 756 uczniów z powiatu lubańskiego. Niestety, ze względu na sytuację epidemiczną i naukę zdalną, niektórym zespołom klasowym i przedszkolnym nie udało się wykonać wszystkich zadań przewidzianych w regulaminie. Ostatecznie projekt ukończyło 562 uczniów (342- uczniowie z klas I-III, 220- przedszkolaki).
Przedszkola biorące udział w projekcie:
- Przedszkole Miejskie nr 1 w Lubaniu
- Miejsko - Gminne Przedszkole im. Kubusia Puchatka w Leśnej
- Zespól Szkolno- Przedszkolny w Pisarzowicach
- Zespół Szkolno–Przedszkolny w Radogoszczy
- Przedszkole w Platerówce.
( Liczba grup przedszkolnych: 13)
Szkoły podstawowe biorące udział w projekcie:
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pobiednej
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radogoszczy
- Szkoła Podstawowa nr 4 w im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II nr 2 w Świeradowie Zdroju
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Skłodowskiej Curie w Świeradowie
- Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie.
( Liczba klas I- III: 22 )
Jury oceniające poszczególne zadania postanowiło przyznać wyróżnienia grupom, które zdobyły największą ilość punktów. W kategorii przedszkoli:
- grupa Tygryski – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pisarzowicach (opiekun grupy: Bożena Szwedko)
- grupa Misie – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pisarzowicach (opiekun grupy: Beata Wożniak, Wioleta Szatkowska)
- grupa 6-latków – Szkoła Podstawowa w Platerówce (opiekun: Teresa Jakubczyk)
- grupa 3, 4 latków – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radogoszczy (opiekun grupy: Natalia Bogdanowicz).
W kategorii klasy I-III:
- klasa III C ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu (opiekun klasy: Joanna Smaga)
- klasa I B ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu (opiekun klasy: Wioletta Bućko)
- klasa I A ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Smolniku (opiekun klasy: Małgorzata Szczęsna-Witecka)
- klasa III- Zespół Szkolno- Przedszkolny w Pobiednej (opiekun klasy: Beata Furman)
- klasa III ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Olszynie (opiekun klasy: Małgorzata Baszak)
- klasa II B ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu (opiekun klasy : Dorota Głuszek)
Gratulujemy wszystkim uczestnikom projektu. Wasze zadania zachwycały oryginalnością, byliście niezmiernie zaangażowani i twórczy. Pracowaliście w grupie, promując najważniejsze zachowania prozdrowotne.
Wyrazy uznania kierujemy do kreatywnych nauczycieli, którzy wykazali się niezwykłą wiedzą i umiejętnościami oraz zaskoczyli nas sposobem realizacji poszczególnych zadań w projekcie. Dziękujemy również dyrektorom poszczególnych placówek za wsparcie i współpracę w czasie trwania projektu. Rodzicom natomiast za pomoc w realizacji niektórych zadań. Mamy nadzieję, że wiedza utrwalana w ten sposób, pozostanie z Wami na zawsze.
Wszystkie grupy otrzymują certyfikaty ukończenia projektu i drobne upominki. Najlepsi natomiast - nagrody rzeczowe.
Specjalne podziękowania kierujemy do naszych darczyńców, którzy wsparli nas finansowo i ufundowali nagrody:
- panów Grzegorza Więckowskiego i Piotra Trzcińskiego – „Contur 2000” w Lubaniu
- pana Mateusza Stolarza - P.U.H. PERFEKTA w Lubaniu
- pana Rafała Bernackiego - Inwest- Bud w Olszynie
-pani Anny Jędzierowskiej – „Społem” PSS w Lubaniu
- pana Andrzeja Juncewicza – SMS-Węgiel w Lubaniu
- pani Małgorzaty Wieczorek- Hurtownia ABC w Lubaniu.
Dzięki Państwa wsparciu mogliśmy nagrodzić wszystkich uczestników projektu.
Kilka opinii o projekcie:
Jeśli chodzi o konkurs to uważam, że to bardzo dobry pomysł. Chętnie realizowałam z dziećmi kolejne zadania. Były ciekawe. Inspirowały mnie i dzieci do działania. Wszystko jest spójne i sensowne. Czekam na dalsze propozycje dla tej grupy wiekowej.
Beata Piórkowska – Przedszkole w Pisarzowicach ( grupa 3,4 latki)
Udział w projekcie wzbogaci wiedzę dzieci i umożliwi im nabycie określonych umiejętności oraz prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków. Zwiększył świadomość przedszkolaków o zdrowiu i czynnikach zagrażających zdrowiu. W trakcie realizacji poszczególnych zadań rozwijały umiejętności twórczej ich realizacji. Dzieci umacniały poczucie własnej wartości poprzez możliwość osiągania sukcesów na miarę swoich możliwości. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku również będziemy mieli okazję uczestniczyć w podobnym projekcie. Dziękujemy za świetną zabawę i pozdrawiamy - dzieci z oddziału sześciolatków oraz wychowawca.
Teresa Jakubczyk – Przedszkole w Platerówce grupa 6- latki
Projekt edukacyjny „Kolory zdrowia” doskonale wpisał się w tegoroczne założenia planu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły Podstawowej Nr 4 w Lubaniu, gdzie promocja zdrowia stała się priorytetem. Podejmując się jego realizacji zależało mi, aby zdrowy i aktywny styl życia wszedł w krew uczniom na stałe. Zadania i związane z nimi działania projektowe pozwoliły na korelację z podstawą programową, a dzieciaki świetnie się bawiąc, uczyły się mimochodem. Podczas wykonywania zadań uczniowie mieli możliwość stworzyć tor przeszkód, wykonać wspólny układ taneczny, doskonalić umiejętności językowe podczas zabaw ruchowych, poznać siłę zielonych warzyw i owoców, wykonując koktajl, a także wcielić się w małych aktorów, doskonaląc wiadomości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Oprócz ogólnych założeń projektu, uczniowie mogli doskonalić relacje w klasie i współpracę z rówieśnikami.
Joanna Smaga – Szkoła Podstawowa nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiech w Lubaniu.
Uważam, że projekt „Kolory zdrowia” spełnił wszystkie swoje cele i założenia propagując u dzieci zdrowy styl życia i odżywiania się. Niczego bym w nim nie zmieniła.
Dominika Czułowska - Przedszkole Miejskie Nr 1 w Lubaniu.
Napisz komentarz
Komentarze