Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 26 listopada 2024 21:20
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Obowiązek meldunkowy zostaje

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności. Nowe rozwiązania oznaczają, że od 1 stycznia 2018 r. obowiązek meldunkowy będzie nadal istniał.
Obowiązek meldunkowy zostaje

Pozostawiając obowiązek meldunkowy zaproponowano istotne uproszczenia przy jego realizacji - od 1 stycznia 2018 r. przewidziano możliwość elektronicznego meldunku, czyli bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. W tym celu ma powstać specjalna e-usługa, za pomocą której każda osoba posiadająca profil zaufany ePUAP albo kwalifikowany podpis elektroniczny będzie mogła się zameldować.

Jednocześnie przy użyciu jednego formularza meldunkowego możliwe będzie zameldowanie na pobyt czasowy z jednoczesnym wymeldowaniem z pobytu stałego, a także zameldowanie na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego. Obecnie trzeba wypełniać dwa formularze: zameldowania i wymeldowania. Rozwiązanie to ma ułatwić czynności meldunkowe np. studentom i pracownikom, którzy wyjeżdżają poza stałe miejsce zamieszkania.

Projekt zakłąda też, że numer PESEL nadawany będzie wszystkim cudzoziemcom dokonującym zameldowania w Polsce na pobyt stały lub czasowy. Oznacza to gromadzenie informacji o wszystkich cudzoziemcach przebywających w naszym kraju w centralnym rejestrze PESEL. W rezultacie zlikwidowane zostaną dotychczasowe rejestry zamieszkania cudzoziemców (gromadzone są w nich dane o cudzoziemcach którym nadano numer PESEL, jak i o tych którzy go nie otrzymali). Słabą stroną tych rejestrów jest niska referencyjność zgromadzonych w nich danych, ponieważ nie są one odpowiednio często aktualizowane, a także ich rozproszenie (każda gmina prowadzi własny rejestr). Po zmianach nie będzie mnożenia danych w rejestrach i ich dublowania.

Obywatelom państw członkowskich UE i członkom ich rodzin numer PESEL będzie nadawany przy zameldowaniu powyżej 3 miesięcy. Zmniejszone zostaną także formalności związane z zameldowaniem tych osób. Numer PESEL nie zostanie nadany przy zameldowaniu cudzoziemców, których pobyt w Polsce będzie krótkotrwały lub tranzytowy (nie przekraczający 30 dni). 

Nowa ustawa ma także uprościć zasady nadawania numeru PESEL obywatelom polskim. Osobom mieszkającym w Polsce, które będą ubiegać się o wydanie dowodu osobistego numer PESEL zostanie nadany z urzędu. Obecnie numer PESEL nadawany jest przy ubieganiu się o dowód osobisty lub paszport obywatelom, którzy mieszkają poza Polską. W rezultacie, osoby mieszkające w Polsce, które nie posiadają numeru PESEL, a chcą otrzymać dowód osobisty - muszą w pierwszej kolejności ubiegać się o numer PESEL. Obywatel taki musi złożyć odpowiedni wniosek do organu gminy o nadanie PESEL, a dopiero potem może ubiegać się o wydanie dowodu osobistego (numer PESEL jest podstawą wydania dowodu osobistego).

Zdaniem autorów projektu taki sposób działania wprowadza dodatkowe formalności i wydłuża czas oczekiwania na dowód osobisty przez obywateli polskich zamieszkałych w naszym kraju. Dzięki nowym rozwiązaniom wszystkie czynności związane z nadaniem numeru PESEL wykona urzędnik.

Obecnie obowiązek rejestracji miejsca zamieszkania funkcjonuje w kilkunastu krajach Unii Europejskiej, w tym m.in. w Finlandii, Litwie, Austrii, Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Łotwie, Danii, Bułgarii, Belgii, Luksemburgu, Szwecji, Hiszpanii, Włoszech, Estonii, Holandii, czy Niemczech. W wielu krajach obowiązek meldunkowy ma bardziej rygorystyczną formę niż w Polsce, a za jego niedopełnienie wymierzane są wysokie kary finansowe.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Herakliusz 31.08.2017 11:15
Czas najwyższy gawiedź zdyscyplinować bo z chwilą tak zwanej transformacji "burdel" mamy w sprawach ewidencji ludności niesamowity. Nie wyobrażam sobie powszechnej mobilizacji na wypadek konfliktu z panem Putinem.Warto zatem uświadomić PT Rodakom, że:Wyjeżdżając za granicę Polski na dłużej niż 6 miesięcy czy planach wyjazdu na stałe z Polski należy zgłosić swój wyjazd najpóźniej w dniu, w którym opuszcza się kraj. Należy to zrobić w urzędzie gminy osobiście bądź przez internet. Można też zgłosić swój wyjazd przez pełnomocnika. W urzędzie można otrzymać formularz zgłoszenia wyjazdu za granicę lub pobrać za pośrednictwem internetu. Problem w tym, że obowiązek ten nie jest obwarowany sankcją administracyjną - a Polak wiadomo, jak nie ma bata jako środka przymusu - to bryka....

Święty Mikołaj 31.08.2017 16:08
Ciekawym czy i kiedy doczekamy czasów w których szaman herakliusz przestanie się ogłupiać , bo grzechy jego narosły aż do nieba , a wszystkim czytającym jego sekciarskie wypociny na każdy temat robi się nie dobrze. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Nie wysilaj się tak herakliuszu, bo już nikt nie czyta twoich rozwiniętych jak papier toaletowy myśli ty mizerny plonie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama