Z myślą o Dolnoślązakach rozwijamy kolej w całym regionie. Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to był zawsze priorytet Bezpartyjnych Samorządowców. Kiedyś trudno było marzyć o przejęciu dworca, nie mówiąc już o szlakach kolejowych. Dziś mamy przejętych ponad dwadzieścia linii. Mówiono nam „na co się porywacie, to będzie trwało wieki”. Tymczasem pierwsze miasta zyskały połączenia już po roku, ale kolejne są sukcesywnie przywracane - mówi marszałek Cezary Przybylski.
Obie przejmowane przez samorząd województwa linie kolejowe są istotne z punktu widzenia codziennego funkcjonowania wielu tysięcy Dolnoślązaków. Połączenie kolejowe przywróci możliwość codziennych dojazdów do pracy, szkoły, a także z pewnością wpłynie pozytywnie na rozwój ruchu turystycznego w tych miejscach.
Obecna kadencja stoi pod znakiem przejmowania linii kolejowych, rewitalizacji i walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dziś przywracamy na kolejową mapę takie miejscowości takie jak Lwówek Śląski, Stronie Śląskie czy Lądek Zdrój. Dziękuję Burmistrzom i Staroście, którzy włączyli się w projekt utworzenia połączenia autobusowego, które w przyszłości zamieni się w kolejowe. Jak ważne jest to połączeni pokazują liczby – pierwsze cztery miesiące to prawie 40 tysięcy pasażerów - mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
Przejmowanie, rewitalizacja i uruchamianie pasażerskich połączeń kolejowych są jednym z elementów strategii walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie. Samorząd Województwa Dolnośląskiego na początku obecnej kadencji w roku 2018 zapowiedział przejęcie od PKP 22 odcinków linii kolejowych w regionie. To w sumie ponad 400 km torów, które w dużej części rozszerzą system komunikacji na Dolnym Śląsku. Dzięki temu mieszkańcy zyskują nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie.
Na przestrzeni ostatnich lat, kiedy rozmawialiśmy z mieszkańcami i samorządowcami z Kotliny Kłodzkiej, temat kolei znajdował się na pierwszym miejscu. Dziś podpisujemy dokumenty, dzięki którym rozpocznie się proces odbudowy tej linii. Kolejowa rewolucja na Dolnym Śląsku trwa i nie mamy zamiaru się zatrzymywać – mówi wicemarszałek Grzegorz Macko.
To są chwile w których można powiedzieć, że realizujemy plan, który został wcześniej nakreślony. To aktywna polityka którą prowadzimy wspólnie: rząd, samorząd, koalicja Prawa i Sprawiedliwości oraz Bezpartyjnych Samorządowców i ona przynosi widoczne efekty – mówi Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Dzięki projektowi pozyskania tak wielu tras, połączenia kolejowe zyskają m.in. cztery dolnośląskie uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój, Przerzeczyn Zdrój), Karkonoski Park Narodowy oraz Park Narodowy Gór Stołowych. Komunikacja kolejowa wróci do Złotoryi, Lwówka Śl., Kowar i Stronia Śląskiego. Łatwiejszy też będzie dojazd do niezwykłych zabytków jakimi są pałace wpisane na listę pomników historii, czyli do obiektów z Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Do wielu z tych miejsc kolej nie docierała od dziesiątków lat.
Napisz komentarz
Komentarze