Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 23 grudnia 2024 01:57
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nowe paliwo na stacjach. Lista samochodów, w których można je używać

Od stycznia na polskich stacjach paliw pojawi się benzyna z większą zawartością bioetanolu. Co to oznacza dla kierowców i czy każdy samochód można takim paliwem zatankować.

Nowa benzyna 95 oznaczona jest symbolem E10, co oznacza, że 10 procent stanowi w niej biokomponent. Chodzi o pozyskiwany ze zboża bioetanol. Obecnie na naszych stacjach jest benzyna, w której dodatek stanowi 5 proc. Ten wskaźnik będzie rósł, bo plan zakłada, że do 2030 roku będzie to 14 proc.

Nowa ekobenzyna ma być sprzedawana już w styczniu 2024 roku i zastąpi tę z 5 proc. Co to oznacza dla kierowców?

Jest się czego bać?

PKN Orlen, największy w Polsce hurtowy sprzedawca paliw, zapewnia, że kierowcy nie odczują zmian. Paliwo E10 można tankować do większości pojazdów wyprodukowanych po 2000 roku. Co jednak ze starszymi samochodami? Czy nowe paliwo będzie wpływ na ich osiągi? Czy nie zniszczy silnika?

„Szczególnie że wyższy dodatek bioetanolu w benzynie E10 nie pozostaje bez wpływu na jej właściwości. Paliwo takie ma więcej oktanów, mniejszą wartość opałową i mniej prężne pary. Skutek? Jednostka napędowa może się okazać słabsza. Mniej chętnie będzie rozwijać moc. W zamian zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. W dłuższej perspektywie benzyna E10 przyspiesza też zużycie takich elementów, jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech” – czytamy w serwisie Infor.

Jak to poznać?

Kierowcy mający wątpliwości, czy nowe paliwo pasuje do ich auta powinni, spojrzeć na wewnętrzną stronę klapki wlewu paliwa. Często znajduje się tam naklejka z oznaczeniem E5 lub E10 a nawet dwie takie. To znak, że auto w pełni toleruje taką benzynę.

Pomocna będzie także lista przygotowana przez międzynarodowe stowarzyszenie producentów samochodów ACEA. Przygotowało zestawienie marek i modeli dostosowanych do nowego paliwa. Są to m.in.:

Alfa Romeo – wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 2011 roku. A także:

  • Giulietta (wszystkie silniki),
  • 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
  • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
  • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,

Audi – we wszystkich modelach, z wyjątkiem aut, których silniki wyposażono we wtrysk pośredni,

BMW – wszystkie silniki benzynowe,

Citroen – wszystkie wyprodukowane po 1 stycznia 2000 r.,

Dacia – wszystkie silniki,

Fiat – wszystkie silniki od 2000 r. poza:

  • Barchetta 1.8 16V,
  • Bravo/Brava 1.6 16V,
  • Doblo 1.6 16V,
  • Marea 1.6 16V, 2.0 16V,
  • Multipla 1.6 16V,
  • Palio1.6 16V,
  • Punto 1.8 16V,
  • Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V,

Ford – wszystkie od 1992 poza modelem Mondeo 1.8 SCI (2003-2007),

Honda – wszystkie do 1995 roku,

Hyundai – wszystkie modele,

Kia – wszystkie modele,

Mazda – wszystkie od 2002 roku,

Mitsubishi – wszystkie modele poza tymi z silnikami benzynowymi GDI (Mitsubishi Carisma) i wyprodukowanymi przed 2007 r.,

Nissan – wszystkie od 2001 r.,

Opel – wszystkie poza silnikami benzynowymi 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa: Vectra, Signum i Zafira,

Peugeot – wszystkie od 2000 r.,

Renault – wszystkie od roku 2007 poza:

  • Renault 19,
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 700 (wtrysk bezpośredni),
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 740 (wtrysk bezpośredni),
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F5R 782,

także modele wyprodukowane między 1 stycznia 2000 r. i 31 grudnia 2002 r.:

  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 764 Turbo,
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 765 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 790 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 794 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 762 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 763 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 760 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 761 Turbo.

Seat – wszystkie poza pojedynczymi rocznikami Toledo 2.0 FSI, Leon 2.0 FSI, Altea 2.0 FSI,

Skoda – wszystkie modele poza Felicją z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW (produkcja od 1994 do 2000 roku).,

Toyota – wszystkie modele od 1998 r. poza:

  • Avensis 2.0 (silnik benzynowy 1AZ-FSE) 2000 – 2008.
  • Avensis 2.4 (silnik benzynowy 2AZ-FSE) 2003 – 2008.

Volkswagen – wyjątki to:

  • Polo 1.4 FSI 63 kW (2002-2006). i rok modelowy 2002-2006),
  • Golf IV 1.6 FSI 81 kW (2002-2004),
  • Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (2000-2006),
  • Bora 1.6 FSI 81 kW (2001-2005),
  • Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (2001-2005),
  • Golf V 1.4 FSI 66 kW (2003-2005),
  • Touran 1.6 FSI 85 kW (2002-2004),

Volvo – każdy model wyprodukowany od roku 1976.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Tom 27.11.2023 16:04
Ekoterroryzm.Chiny, USA, Indie, spalają co chcą i ile chcą.Ktoś w EU wziął od nich dobrą kasę aby w europie promować to ekoszaleństwo po to, aby wyżej wymienieni mogli do woli i bez ograniczeń korzystać z konwencjonalnych paliw i pozyskanej z nich energii .

Egzi 30.11.2023 11:15
My tez spalamy co chcemy jak narazie. W USA tez sa biopaliwa. Chiny tez sa na drodze transformacji energetycznej, ciekawe kto tam wzial kase. Pytanie jest czy ocieplenie jest realnym problemem i co chcemy z nim zrobic. Chociaz moim zdaniem rezygnacja z paliw kopalnych w zalozonym stopniu to mrzonka, ich wykozystanie bedzie dawac przewage gospodarcza i rezygnacja bedzie zwyczajnie niemozliwa z punktu widzenia konkurencyjnosci.

AKM 27.11.2023 13:27
"Audi – we wszystkich modelach, z wyjątkiem aut, których silniki wyposażono we wtrysk pośredni," To chyba błąd. Chodzi raczej o silniki z wtryskiem BEZPOŚREDNIM i to tylko te z początków produkcji (Silniki z oznaczeniem FSI) - tożsame do tych z VW.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
bal Mickiewicz
Sylwester
turniej
gry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama