Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
niedziela, 11 maja 2025 11:03
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Uroczyście otworzyli most

Dłuższy, wytrzymalszy, bezpieczniejszy i przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów. Wczoraj otwarto nowy most graniczny nad Nysą Łużycką.
Reklama
Uroczyście otworzyli most

Wczoraj odbyło się oficjalne otwarcie nowego mostu Bielawa Dolna – Horka. Inwestycja warta 23 mln złotych ma przyczynić się do usprawnień w transporcie kolejowym. W uroczystościach uczestniczyli przedstawiciele władz polskich i niemieckich oraz reprezentanci zarządców infrastruktury.

ReklamaUbezpieczenia

Nowy most kolejowy Bielawa Dolna – Horka na międzynarodowej trasie z Polski do Niemiec od 11 grudnia zapewni dwa razy szybszy przejazd większej liczbie pociągów i możliwość transportu cięższych ładunków. Inwestycja warta 23 mln zł istotnie poprawi jakość połączeń Wschód - Zachód.

Most Bielawa Dolna – Horka istotnie poprawia sprawność i bezpieczeństwo przewozów kolejowych na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi Wschód – Zachód. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza i bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.

Nowa przeprawa nad Nysą Łużycką ma blisko 160 metrów, tj. o 23 metry więcej, niż poprzednia. Zapewni przejazd pociągów po dwóch torach, ponad dwukrotnie szybciej - nie 50 km/h lecz 120 km/h. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły również nośność obiektu, czyli składy będą mogły wozić cięższe ładunki. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E 30, zostaną zelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymi stacjami - Węglińcem i Horką zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki i telekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewni cichy przejazd pociągu, a montaż zabezpieczeń ograniczy zanieczyszczenia wody odprowadzanej z mostu.

Koszt realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi około 23 mln zł (brutto), z czego prawie 10 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dobre połączenia międzynarodowe

Zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowa mostu nad Nysą Łużycką prowadzona była równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii Knappenrode – Horka – granica państwa przez DB Netz AG, niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej. Oba projekty toczą się dzięki dobrej współpracy zarządców infrastruktury kolejowej: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz DB Netz AG.

Nowy most i wcześniejsza modernizacja lini E 30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz prowadzona elektryfikacja linii po stronie niemieckiej stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiednimi krajami.

Most zlokalizowany jest w jednym z najważniejszych dla ruchu towarowego i pasażerskiego europejskich korytarzy. Przez most ten przebiegają ważne szlaki kolejowe o znaczeniu międzynarodowym: linia AGC/AGTC C-E 30, która wchodzi również w skład europejskiego układu TEN-T oraz stanowi odgałęzienie Kolejowego Korytarza Towarowego nr 8 Morze Północne – Morze Bałtyckie, jak również wchodzi w skład tzw. Paneuropejskiego Korytarza nr III, który wykraczając poza zewnętrzne granice Unii Europejskiej zaliczany jest również do sieci najważniejszych korytarzy w komunikacji kolejowej między Europą a Azją.

Realizacja inwestycji przebudowy mostu Bielawa Dolna – Horka na Nysie Łużyckiej opierała się na dobrej i efektywnej współpracy pomiędzy zarządcami infrastruktury kolejowej w obu państwach.

Źródło/fot.: Mirosław Siemieniec, Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Fot. w art. PKP PLK, gł: facebook.com/Koleje Dolnośląskie S.A.


Uroczyście otworzyli most

Uroczyście otworzyli most

Uroczyście otworzyli most

Uroczyście otworzyli most

Uroczyście otworzyli most

Uroczyście otworzyli most


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
Wystawa Magdalenki
noc muzeów
kajakpolo
faza
koncert dla M
koncert
festiwal nowogrodziec
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: BogdanTreść komentarza: Wszystkie radary zarejestrowały lot, jedynie tylko Polskie nie, a dlaczego ? Bo Polska nie posiada żadnych radarów które są w stanie zarejestrować lecące obiekty z taką prędkością. Polska jest rozbrojona całkowicie a wiedza polityków kończy się na opowiadaniu bajek podczas debaty co zrobią jak już dostaną posadę głowy Państwa, zapominając o tym że rządzą już krajem kilka lat. Syf i nic więcej, rosyjskie samoloty naruszają naszą przestrzeń i wiadomo o tym tylko od sąsiadów bo w kraju kwitnącej cebuli jesteśmy ślepi i głusi. Zgodnie ze słowami Grzegorza B. ratuj się kto może.Data dodania komentarza: 10.05.2025, 15:55Źródło komentarza: Radziecka sonda nad Polską. Deorbitacja zarejestrowana nad PeruAutor komentarza: MarysiaTreść komentarza: Który nie ma odwagi stanąć na debacie obok facetów którzy maja coś do powiedzenia i to bez opiekunek —żenada nie kandydat wszystkich PolakówData dodania komentarza: 10.05.2025, 15:42Źródło komentarza: Baner tak jak się pojawił, tak zniknął. Ktoś promował kandydata bez zgody?Autor komentarza: MarysiaTreść komentarza: Kochani przeciwnicy PIS i Karola Nawrockiego . Karol Nawrocki w przeciwieństwie do waszego mizernego kandydata ma jedną bardzo ważną cechę ODWAGĘ CYWILNĄ i z nim miała bym odwagę stanąć przed jakimkolwiek imigrantem z waszym mizernym kandydatem nie wyszłabym wieczorem do TeczowejData dodania komentarza: 10.05.2025, 15:30Źródło komentarza: Baner tak jak się pojawił, tak zniknął. Ktoś promował kandydata bez zgody?Autor komentarza: RysiekTreść komentarza: Zamiast siedzieć przy grylu to polazł w góry. Przygoda przygoda każdej chwili szkoda no i dupa teraz jak będzie miał szczęście to miesiąc w szpitalu.Data dodania komentarza: 10.05.2025, 12:55Źródło komentarza: Wypadek wspinacza. W akcji ratownicy GOPR i śmigłowiec LPR
ReklamaPowiat Lubań
Reklama