Obecnie na rynku powstaje coraz więcej firm telekomunikacyjnych, które świadczą usługi stacjonarne. Niestety sposób pozyskiwania klientów nie zawsze jest uczciwy, co wynika z relacji osób pokrzywdzonych.
Nieuczciwy proceder pozyskiwania abonentów jest zazwyczaj podobny. Do abonenta posiadającego telefon stacjonarny dzwoni osoba podająca się wprost lub sugerująca, że reprezentuje operatora, z którym ma się zawartą umowę i dla stałych klientów oferuje tańszy abonament. Następnie przyjeżdża kurier lub przedstawiciel handlowy z gotową do podpisu umową. Konsumenci nie czytając dokumentów, bazując na zapewnieniach przedstawicieli handlowych, podpisują wszystkie dokumenty będąc przeświadczeni, że dotyczą operatora telekomunikacyjnego, z którym dotychczas wiązała ich umowa. Niestety podpisują wówczas umowę terminową z innym operatorem telekomunikacyjnym. Następnie kontaktuje się z nami dotychczasowy operator z zapytaniem, dlaczego zrywamy zawartą z nim umowę. Dopiero wtedy uświadamiamy sobie, że zawarliśmy umowę z innym, konkurencyjnym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, któremu jednocześnie podpisaliśmy pełnomocnictwo do rozwiązania umowy z naszym operatorem. Dochodzi wówczas do zerwania dotychczasowej umowy i przeniesienia numeru do nowego dostawcy usług.
Niemniej jednak ustawodawca przewidział sytuację, w której umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa podpisywane są przez konsumentów pochopnie i pod presją czasu, uniemożliwiając im zapoznanie się z warunkami umowy w momencie jej podpisania. W takiej sytuacji konsument może w terminie 14 dni odstąpić od umowy bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Warto pamiętać, iż odstąpienie od umowy należy wysłać listem poleconym na adres przedsiębiorcy. Zatem konsument od dnia podpisania umowy ma 14 dni na dokładne zapoznanie się z dokumentami oraz podjęcie decyzji odnośnie korzystania z usług nowego operatora.
Warto również podkreślić, iż najczęściej grupą docelową nieuczciwych przedstawicieli handlowych są osoby starsze (największa grupa użytkowników telefonów stacjonarnych), których zbytnia ufność i otwartość jest często bezwzględnie wykorzystywana.
Istotą problemu również jest to, iż większość poszkodowanych osób nie czytała podpisywanych umów. Należy pamiętać, iż nieetyczne zachowanie przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela wprowadzającego w błąd, nie zwalnia abonenta z obowiązku zapoznania się z dokumentami pod którymi składa swój podpis.
Należy pamiętać, iż bez względu na wiek, konsument posiadający zdolność do czynności prawnych odpowiada za złożone oświadczenie woli i ponosi jego konsekwencje. Złożenie podpisu na umowie, oznacza akceptację warunków w niej przedstawionych, nawet jeśli nie zapoznał się z jej treścią. W przypadku wątpliwości co do warunków przedstawionej oferty – konsument musi pamiętać, że nie ma konieczności podpisania umowy w danej chwili.
W ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał OSTRZEŻENIE KONSUMENCKIE zwracając uwagę na to, że spółka telekomunikacyjna PGT – oferująca usługi pod marką Telefonia Polska Razem: 1. Wprowadza w błąd, podając się za operatora, z którym konsument ma aktualnie zawartą umowę. 2. Nie przekazuje konsumentom podpisanych umów – wszystkie dokumenty zabiera przedstawiciel PGT.
Niemniej jednak na rynku pojawiła się kolejna firma telekomunikacyjne, której przedstawiciele także w nieuczciwy sposób nakłaniają konsumentów do podpisania umowy.
Rzecznik Konsumentów apeluje szczególnie do osób starszych, aby nie podpisywać umów bazując wyłącznie na ustnych zapewnieniach akwizytora czy przedstawiciela handlowego oraz o dokładne sprawdzanie nazwy firmy, która widnieje na umowie.
Jeśli nie jesteśmy w stanie zrozumieć treści umowy – można wówczas zgłosić się do rzecznika, aby skonfrontować czy to co usłyszeliśmy ma swoje odzwierciedlenie w tym co jest na piśmie. Oczywiście nie można zwlekać z wyjaśnieniem takiej sprawy, aby nie upłynął nam termin 14 dni na ewentualne odstąpienie od umowy bez podania przyczyny, ponieważ po upływie tego terminu rezygnacja z umowy zawartej pod wpływem błędu będzie znacznie trudniejsza lub niemożliwa bez ponoszenia konsekwencji finansowych.
Osoby, które czują się oszukane przez nieuczciwych przedstawicieli mogą skorzystać z bezpłatnych porad prawnych Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Kontakt:
Agnieszka Cichoń - Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Godziny przyjęć interesantów:
od poniedziałku do czwartku: 7.30 - 15.30
Adres:
Starostwo Powiatowe
ul. Mickiewicza 2
59-800 Lubań
I piętro, pok. 38
tel. (0-75) 64 64 359
fax (0-75) 64 64 321
e-mail: [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze