Wtorek, 22 maja 2018r.

Imieniny: Heleny, Wiesławy, Ryty

Strona główna / Gastronomia / Superfood po polsku

Dieta na wiosenne przesilenie

Superfood po polsku

Superfood po polsku

Wiosna to nie tylko zmiana pogody, ale także prawdziwa metamorfoza dla naszego organizmu, który musi przestawić swój tryb pracy z zimowego na wiosenny. Problemy z koncentracją, przemęczenie, bóle mięśni, mniejsza odporność na stres, senność, wypadanie włosów to tylko niektóre objawy wiosennego przesilenia. Jak sobie radzić z jego negatywnymi skutkami? Doskonałym rozwiązaniem jest superfood w polskim wydaniu, czyli produkty zawierające mnóstwo minerałów, witamin i antyoksydantów. W jakich produktach można znaleźć polskie odpowiedniki nasion chia, jagód goji i orzechów pekan?

Po fascynacji nasionami chia, miodem manuka, jagodami goji czy orzechami pekan, przyszła pora na poszukiwanie tańszych i lokalnie dostępnych zamienników. Choć rzadziej pojawiają się w książkach gwiazd fitnessu, są doceniane za smak, całoroczną dostępność i dużo niższą cenę. Jednym z mało znanych superfood, a będącym prawdziwą bombą witaminową są nasze polskie buraki. Te całoroczne warzywa skutecznie przeciwdziałają anemii i obniżają ciśnienie. Odkwaszają i oczyszczają organizm, przyspieszają przemianę materii, zwiększają odporność. Ich siła tkwi w bogactwie minerałów, jak żelazo, potas, magnez, wapń i kwas foliowy. Buraczki nie muszą kojarzyć się tylko z niedzielnym obiadem i schabowym. Są doskonałe do zup kremów, z łatwością wyczarujemy z nich konfiturę z dodatkiem cynamonu i imbiru. To smaczny dodatek do kanapek z naszym chlebem tostowym – mówi Wiktor Kowalski, ekspert z Dan Cake Polonia.

Polskie jagody goji i nie tylko
Kolejnym polskim „superfood”, o którym warto wspomnieć, jest żurawina. Może ona z powodzeniem zastąpić jagody goji w codziennych koktajlach i sałatkach. Ma silne działanie przeciwbakteryjne, chroni przed chorobami serca i układu krążenia. Jest bogata w witaminę C, karoten, flawonoidy i przeciwutleniacze - szczególnie pomocne w czasie przesilenia wiosennego. Żurawina to rozwiązanie idealne dla leniuchów – możemy podjadać ją w postaci suszonych owoców i pić z niej sok. Na jej bazie przygotujemy też pyszny, gęsty sos typu chutney z jabłkami i cebulką. 

Natka pietruszki inaczej
Kojarzona z dodatkiem do zup natka pietruszki to kolejna propozycja superfood, którą warto wpleść w przedwiosenne menu. Wzmacnia wzrok, działa moczopędnie, usprawnia trawienie oraz przyswajanie pokarmów. Jest bogata w witaminy C, A, beta-karoten i żelazo. Zawiera witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, minerały: wapń, magnez, fosfor, potas, mangan i siarkę, a także naturalne przeciwutleniacze. Warto wykorzystać ją do zrobienia domowego, pietruszkowego pesto. - Będzie wspaniale smakować i aromatycznie pachnieć wymieszany z makaronem i serem ale także rozsmarowany na bagietce Dan Cake podpieczonej w piekarniku. – mówi Wiktor Kowalski.

Na przekór syndromom
Dieta z pewnością pomoże odbudować nasz organizm od wewnątrz, ale by osiągnąć najlepsze efekty połączmy ją z aktywnością fizyczną. Dodatnie temperatury to sygnał, że pora wyciągnąć rower, sięgnąć po kije do nordic walkingu lub ponownie rozpocząć przygotowania do pierwszych zawodów biegowych. Ruch to najlepszy sposób, aby zapewnić sobie stały zastrzyk hormonów szczęścia.

Autor: ip
comments powered by Disqus