Czwartek, 19 lipca 2018r.

Imieniny: Wincentego, Wodzisława, Marcina

Strona główna / Powiat / Złote czasy turystyki rowerowej?

Ruszają programy budowy tras rowerowych

Złote czasy turystyki rowerowej?

Złote czasy turystyki rowerowej?

Dolnośląski samorząd zapowiedział budowę 150 km funkcjonalnej sieci ścieżek rowerowych. Ścieżki połączą polsko – czeskie i polsko – niemieckie pogranicze oraz wytyczą szlak wzdłuż Odry. W tym samym czasie Powiat Lubański z Krajem Libereckim przygotowuje się do realizacji własnego projektu - budowy 224 km ścieżek rowerowych wokół Gór Izerskich. 

Liderem projektu „Rowerem wokół Gór Izerskich” po stronie czeskiej jest Euroregion Nisa Kraju Libereckiego. Koordynatorem działań związanych z realizacją projektu po stronie polskiej jest Powiat Lubański.

Nowe trasy rowerowe mają na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności pięknych terenów naszego regionu. To właśnie potrzeba aktywnego spędzania wolnego czasu przez mieszkańców powiatu i chęć poznawania sąsiadów daje możliwość aktywizacji turystycznej regionu. 

Ostatecznie w projekcie, po stronie polskiej uczestniczyć będzie 9 partnerów (Bogatynia, Zawidów, Sulików, Mirsk, Gryfów, Olszyna, Siekierczyn, Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Nysa i Powiat Lubański). Natomiast stronę czeską będzie reprezentować 14 partnerów.

Początkowo w projekcie udział wziąć miała również gmina Leśna, jednak ze względów finansowych nie przystąpiła do programu. - Radni stwierdzili, że gmina ma pilniejsze zadania, które można wykonać za te pieniądze – podsumował krótko Mirosław Markiewicz burmistrz Leśnej.  

Założenia są bardzo ambitne, bowiem celem jest wytyczenie i oznakowanie szlaku rowerowego wokół Gór Izerskich o łącznej długości 224 kilometrów.  - W ramach projektu powstaną m. in. miejsca odpoczynku dla rowerzystów, tablice informacyjne oraz stojaki na rowery. Po stronie polskiej szlak rowerowy będzie wiódł od Bogatyni przez Zawidów, Sulików, Siekierczyn, drogami powiatowymi do Olszyny, następnie Gryfowa, a stamtąd przez Mirsk do Czech.  Wytyczenie tras rowerowych w naszym powiecie to możliwość aktywnego wypoczynku połączonego ze zwiedzaniem i podziwianiem wspaniałych zabytków oraz górskich krajobrazów. Szacowana wartość projektu to kwota 4,99 mln euro. Dofinansowanie ma wynieść 85%. – mówi starosta Walery Czarnecki.

W tym samym czasie samorząd dolnośląski postanowił przeznaczyć na ten sam cel kolejne środki finansowe. Do roku 2023 na Dolnym Śląsku ma powstać ok. 150 km nowych tras rowerowych. Ich budowa pozostanie w gestii gmin, ale samorząd województwa przeznaczy na dofinansowanie takich projektów ponad 60 milionów złotych. Pierwsze konkursy, w których samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie wystartują już w czerwcu.

- Drogi rowerowe to ważny element rozwoju turystyki i oferty rekreacyjnej w regionie. Jednocześnie warto pamiętać, że dla wielu Dolnoślązaków rower pozostaje zwyczajnym środkiem codziennego transportu. Nowe drogi rowerowe mają służyć wszystkim użytkownikom. Zależy nam na tym, aby pierwsze trasy  były gotowe już w przyszłorocznym sezonie letnim. – wyjaśnia marszałek Cezary Przybylski.

Docelowo na Dolnym Śląsku ma powstać szeroka i funkcjonalna sieć ścieżek rowerowych. Trasy będą łączyć ciekawe pod względem turystycznym miejscowości i atrakcje turystyczne. Jednym z takich projektów jest powstanie Odrzańskiej Drogi Rowerowej. Ta niemal czterystukilometrowa trasa przebiegać będzie przez teren 25 gmin po obu stronach Odry. Do niej mogą „wpinać się” kolejne odcinki budowanych tras rozszerzając sieć ścieżek na Dolnym Śląsku. Trasy rowerowe mają powstawać również m.in. na terenie polsko-czeskiego i polsko-niemieckiego pogranicza, dając dodatkowy impuls dla rozwoju turystyki w tych rejonach.  

Dolnośląski samorząd jako pierwszy w Polsce, we współpracy z ekspertami i miłośnikami rowerów, opracował dokument opisujący standardy projektowania i budowania dróg rowerowych. Dzięki niemu nowe ścieżki oprócz tego, że będą bezpieczne i funkcjonalne, wprowadzą jednolity – wysoki standard dla takich inwestycji w całym regionie.

Miejmy nadzieje zakończy to czasy, gdy samorząd wyznaczał swoje szlaki rowerowe nie dbając o skomunikowanie ich z trasami gmin sąsiednich. Nie mówiąc już o tworzeniu szlaków komunikacyjnych podobnych do mającej powstać Odrzańskiej Drogi Rowerowej.

Autor: red.
comments powered by Disqus