Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 28 listopada 2024 18:52
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Czy rowerzyści na drodze mogą poruszać się obok siebie?

"Ostatnio w mediach dużo mówi się o "chamstwie" wśród kierowców, ale dotyczy to również rowerzystów czego osobiście doświadczyłem wczoraj podczas jazdy samochodem”. Pisze do redakcji nasz czytelnik.
Czy rowerzyści na drodze mogą poruszać się obok siebie?

Autor: Czytelnik eLuban

W ostatnim czasie dużo mówiło się na temat kultury jazdy przy okazji tragicznego wypadku na drodze pomiędzy Mirskiem a Rębiszowem. W niedzielne przedpołudnie (18.08) do barierek mostu został przygnieciony rowerzysta, który wywrócił się pod przejeżdżające auto. W wyniku doznanych obrażeń 58 - latek zmarł w szpitalu.

W dyskusji pod tą informacją rowerzyści podnosili argument, że kierowcy są chamscy i zawsze im się śpieszy. Kierowcy pisali natomiast, że rowerzyści nie potrafią jeździć i poruszają się całą szerokością blokując ruch na drodze. Rozpoczęto dyskusję w trakcie, której próbowano wyjaśnić jak może poruszać się kierowca jednośladu.

Tak się złożyło, że przed kilku dniami od jednego z naszych czytelników otrzymaliśmy list z opisujący podobną dyskusję. Ta jednak opuściła świat wirtualny i miała miejsce na drodze. Wiadomość została opatrzona nagraniem z samochodowego wideorejestratora.

Ostatnio w mediach dużo mówi się o "chamstwie" wśród kierowców ale dotyczy to również rowerzystów czego osobiście doświadczyłem wczoraj podczas jazdy samochodem. Krótko opiszę zaistniałą sytuację: jadąc od strony Księginek w kierunku centrum miasta zostałem "przyblokowany" przez dwójkę nieprawidłowo jadących rowerzystów. Kiedy na nich zatrąbiłem (oczywiście i tak żaden z nich nie zjechał) podczas wymijania jeden z nich pokazał mi palec. Po tym zwolniłem i chciałem im powiedzieć, że jadą nieprawidłowo, ale zostałem zbluzgany i ponownie pokazano mi środkowy palec. Później nie mając innej możliwości niestety łamiąc przepis wyprzedziłem. Stojąc już na światłach jeden z rowerzystów do mnie podjechał i zaczął polemikę typu "że mogę obejrzeć sobie filmiki na YouTubie jak jeżdżą inni rowerzyści. Niestety rowerzyści mogą czuć się bezkarni ponieważ mimo nagrania nie można ustalić kim są bo rower nie posiada tablic. Dodam tylko że samo pokazanie palca jest karalne a co do jazdy to przepis mówi jasno:

Art. 33.
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Po dyskusji w komentarzach wiedzieliśmy już, że przepis ten interpretowany jest w różny sposób, dlatego o komentarz do sytuacji z nagrania poprosiliśmy Grzegorza Szewczyka z KPP w Lubaniu.

Miejscami przeznaczonymi do ruchu rowerów przede wszystkim są: droga dla rowerów, pas ruchu dla rowerów oraz pobocze. W przypadku gdy takich miejsc nie ma rowerzysta porusza się po jezdni. Oczywiście obowiązuje go ruch prawostronny i konieczność jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Rowerzysta środkiem pasa jezdni może poruszać się jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania więcej niż w jednym kierunku. Odnosząc się do przedstawionej sytuacji rowerzysta który jedzie z lewej strony powinien poruszać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni.

Tu dodamy, że do wypadku o którym wspominaliśmy doszło na skutek zbiegu kilku okoliczności. Jedną z kluczowych dla jego przebiegu była jazda rowerzystów obok siebie.

rowerzysci.mp4


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Obiektywny 03.09.2019 22:09
Do "kulorz",panie Krzysztofie po pańskim komentarzu widzę że artykuł z panem w roli głównej uraził pana ego i próbuje się pan odgryżć(widocznie złośliwy i zawsze mający rację z pana typ).Pozatym jak na wykształconego,jednego z czołowych zawodników naszego klubu to na nagraniu zachował się pan niestety jak zwykły burak.Pomijając już samą jazdę.Dla przypomnienia kilka lat temu za taki sam gest wykonany na Lubańskim skrzyżowaniu został ukarany niemiecki kierowca 800złotowym mandatem.Co do wyrozumiałości na drodze to musi to działać w obu kierunkach.

W mojej ocenie. 03.09.2019 08:45
Nie przejmuj sie kolego. Ten rowerzysta jedynie chwalił się że przed chwilą trzymal tego palca w kolegi bądź swojej pupce. Może chciał się pochwalić tym ponętnym zapaszkiem. Pamietaj takich lepiej przed sobą puścić bo strach tyłem do takich stać.

Antyped 01.09.2019 14:30
Je*** ped***rzy, zawsze gazuje diesla jak ich wyprzedzam, wachajcie smord lewacy

Donald 01.09.2019 18:49
Brawo po poziomie twojej wypowiedzi sadze ze jestes typowym peowskim wycieruchem i prowokatorem ciekawe ile szekli ci tusk z merkelowa placa za pisanie bzdur.

? 01.09.2019 22:37
Pies mu lizał ?

kierowca busa 01.09.2019 21:23
"Antyped" jesteś żałosny. Chłopaki mają pasję, coś robią. Pewnie jeździsz starym zdezelowanym dieslem. Ich rowery są warte więcej niż Twój cały majątek jaki się dorobiłeś.

Kulorz 31.08.2019 14:56
Odnośnie sytuacji ze zdjęcia. Aby bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę, należy zachować odstęp. Art.24.2 mówi, że nie może to być odstęp mniejszy, niż 1 metr. W sytuacji ze zdjęcia nie jest więc możliwe wyprzedzenie przeciętnej szerokości samochodem bez zjechania częściowo na lewy pas. Jest to pas dla ruchu z przeciwka. Jak widać, porusza się nim samochód w przeciwnym kierunku, więc musimy jechać za rowerzystami, dopóki pas z naprzeciwka nie będzie pusty. A co by było, gdyby rowerzyści jechali pojedynczo, a nie obok siebie? Czy szerokość pasa ruchu jest wystarczająca, by wyprzedzić jeden rower, zachować odstęp 1 metr i nie zjechać na lewy pas? Nie jest wystarczająca. Pas jest za wąski, by zmieścić się na nim i jednocześnie zachować odstęp 1 metr. Jednak 99% kierowców wykorzystałoby wolną przestrzeń, żeby się wcisnąć między rowerzystę, a samochód z naprzeciwka. Taka sytuacja stwarza bezpośrednie zagrożenie dla rowerzysty, bo odstęp przy wyprzedzaniu byłby prawdopodobnie około 0,5 metra, a może mniej. To odległość machnięcia ręką. Gdyby rowerzysta wystawił lewą rękę do skrętu, to zostałby w nią uderzony. Pana policjanta Szewczyka proszę wysłać na ponowne szkolenie. Jego wypowiedź trafia właśnie do ruchu drogowego w KGP z prośbą o ponowne przeszkolenie tego pana. Rowerzyści w powyższej sytuacji nie tamują ruchu, ponieważ sytuacja na drodze nie umożliwia ich wyprzedzenia bez zmiany pasa ruchu, obojętnie, czy jadą obok siebie, czy za sobą. A do autora listu - trąbienie w terenie zabudowanym, jako wyraz niezadowolenia, również jest karane. Nie tylko pokazywanie środkowego palca. Używanie sygnałów dźwiękowych jasno regulują przepisy. Trąbnij sobie Pan na żonę na podwórku NIE JEST TO MOJA WYPOWIEDŹ ALE ZGADZAM SIĘ Z NIĄ W 100%

Patryk P 01.09.2019 10:19
Jutro sprobuje porozmawiac z Panem Szewczykiem. Jesli potwierdzi to co probuje nam przekazac portal eLuban zglosze sprawe jego przelozonym.Sam artykul bardzo zle napisany prowokuje do pieniactwa i glupich dyskusji nie przedstawia konstruktywnych wnioskow.Takie tanie szukanie sensacji moze niektorym dzbanom i Januszom kierownicy calkowicie zawrocic w glowie.

Rozbawiony 01.09.2019 17:11
Zgłosisz przełożonym?,to nic nie pomoże. Zgłoś do Fransa Timmermansa. Pewnie zażąda sankcji dla Polski.

Patryk P 01.09.2019 18:47
Brednie nt. f timmermansa nie na miejscu kazdy obywatel ma prawo zwrocic sie do przelozonego np. komendanta jesli dochodzi do niejasnej sytuacja jak wprzypadku Pana Szewczyka.

Cyklista 01.09.2019 10:34
Nie ma znaczenia czy rowerzyści tamują czy też ne tamują ruch. Przepis jest jednoznaczny,mają jechać jeden za drugim a obok siebie tylko w wyjątkowych sytuacjach. Czy tu jest ta "wyjątkowa sytuacja"?. ocena należy do Policji lub sądu. Moim zdaniem takiej sytuacji tu nie ma,złamali przepis. A od kiedy to wyprzedzając jak Twierdzisz nie można zjechać na lewy pas?. Gdy jest linia ciągła to ok,zgoda. Tylko że na zdjęciu widać jak jadą koło Domu Kultury,gdzie jest linia przerywana,tam bez łamania przepisu kierowca mógł ich wyprzedzić,gdyby jechali jeden za drugim można zachowując 1m odstępu wjechać tylko częściowo na lewy pas i wówczas jest jeszcze miejsce dla samochodów jadących z przeciwka. Gdy jadą tak jak na zdjęciu,aby ich wyprzedzić trzeba wjechać całkowicie na lewą stronę jezdni,wówczas trzeba czekać aż nikt z przeciwka nie będzie jechał. A więc rowerzyści nie zachowali się zgodnie z art.33 pkt3a. "3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego."

Krzysiek 01.09.2019 11:53
Żaden artykuł nie zwalnia od myślenia. Jadąc rowerem jeden obok drugiego, jak zauważysz przed sobą czy za sobą auto, to ustaw się gęsiego. Czy to jest k...wa taki problem? Czy wtedy rowerzysta łamie jakiś artykuł? Myślą, że jak poubierają się w ubranka kosmitów, to stają się Wielkimi Panami Szos.

Dudus 01.09.2019 14:56
Krzysiek cebulo Polska rusz tylek zprzed telewizora i przejedz sie rowerem a zobaczysz z jakim hamstwem i ttaktowaniem spotykaja sie rowerzysci.

Ble ble ble 31.08.2019 10:01
Ja jeśli jadę z dzieckiem i nie może ono jechać po chodniku,to jedzie po jezdni a ja jadę koło niego..... Czuje że wtedy jest "bezpieczniejszy" jeśli jadę koło niego..... Kierujący autami widząc dziecko na rowerze niestety rzadko zwalniają .... A jeszcze przed zakrętem potrafią dodać gazu i wyprzedzić..... Więc jeśli jadę koło dziecka ...trochę też "zwolnie " ruch jadącego samochodu....

O jTam Oj Tam 01.09.2019 17:14
Ok, tak jeździj. Tylko jak trafisz na upierdliwego policjanta i wyłapiesz mandat to nie miej pretensji.

Kon f4 30.08.2019 22:33
Na filmie widzimy kolarzy ktorzy jeżdża zazwyczaj z średnią prędkoscia 30 km/h , z taką prędkościa także w ruchu ulicznym jeżdża maszyny rolnicze i często "L" - ki -czyli wg artykułu można twierdzić że oni też utrudniają ruch drogowy ?? Trochę empatii dla rowerzystow , nie ma w naszym kraju scieżek rowerowych wiec trzeba sie pogodzic z tym ze sa na drogach rowerzysci. Tak jak ktos napisal wczesniej , kolarze jezdza w parach dla swojego bezpieczenstwa , bo nie jeden juz lezał w rowie przez auto pchajace sie na "trzeciego" . Tak wiec jazda w parach wymusza na kierowcy prawidłowego wykonania manewru wyprzedzania. Pozdrawiam i życze cierpliwosci na drodze

a 30.08.2019 18:14
Trzeba być ******, żeby nagrać wyprzedzanie na pasach i ciągłej i się tym chwalić.

Czytelnik 30.08.2019 17:17
Widzę, że ten kierowca to z tych dla, których dzień bez problemu to dzień stracony, a jeden problem to nie problem. Droga przez Księginki jest na tyle szeroka, że bez problemu mógł ich wyprzedzić i jechać dalej. To nie droga np. do Bożkowic, na której został zablokowany i 6 km jechał za rowerzystami. Jakby jechał inny samochód to też by na niego trąbił? Podejrzewam, że nie jechali 10 km na godz. żeby się na nich denerwować. Po co zatrzymywal się koło Wabii? Ewidentnie szukał zaczepki. Chyba miał zły dzień, może kot sąsiada nasikał mu na wycieraczkę?  Bardzo ważna jest relacja rowerzysta kontra kierowca. Dlatego tak jak z pieszymi – bądźmy dla siebie wyrozumiali i empatyczni. Rowerzysta powinien wykazać wiecej kultury - to fakt, ale jak z filmu " jak ma się taką sztukę przed sobą, to trudno zachować kulturę " Na następny problem proponuję opisanie sąsiada, ktory schodzi po schodach lewą stroną, a wchodzi prawą.

Stary kolarz 30.08.2019 18:20
Brawo Czytelnik wszystko pięknie to napisałeś. Popieram w 100% i tak jak wcześniej skomentowałem więcej kultury ,uśmiechu i wyrozumiałości , bo raz jesteśmy rowerzystami a raz kierowcami. PS. Dla kolegi co podpisał się Kierowca niech poczyta przepisy , czym różni się wyprzedzanie od omijania i wymijania Pozdrawiam wszystkich,(skarżypytę też) do zobaczenia na trasie Miłego i pogodnego weekendu !!!

Uve 30.08.2019 21:50
Tafny komentarz.

Koniu 30.08.2019 22:35
Zaiste prawda.

Michał 30.08.2019 16:02
Rowerzyści jechali prawidłowo. Ewidentnie prawo przekroczył kierowca samochodu. Jeszcze to opublicznia. Temat dla Milicji.

MójStary 31.08.2019 11:56
Jasno jest napisane, ze mozna tak jezdzic tylko w wyjatkowych sytuacjach, kiedy nie utrudnia to ruchu. W tym przypadku to spowalnia ruch.

Fugas 31.08.2019 14:38
... oczywiście tej Obywatelskiej.

Lotek 30.08.2019 12:38
Może w końcu ktoś zająłby się rowerzystami ! Niejednokrotnie stwarzają zagrożenie dla kierowców samochodów, natomiast później wszystko jest winą kierowców nie rowerzystów! Sam osobiście byłem światkiem niejednokrotnie jak Ci właśnie rowerzyści jeżdżą parami i nic na nich nie działa a wręcz przeciwnie zachowują się wulgarnie w stronę kierowców. Chyba jest tu coś nie tak! Rowerzysta nie może czuc się jak święta krowa na dordze.

K.K 30.08.2019 11:37
Po co te wasze rozwody,jak sama Policja twierdzi ze rowerzyści jechali nieprawidłowo.

Rowerzysta 30.08.2019 18:16
Tak?,a gdzie jest taka informacja z Policji?. Daj namiary.

K.K 30.08.2019 18:51
Czytaj Artykuł do konca i ze zrozumieniem, a nie tylko obrazki ogladasz.

Rowerzysta 30.08.2019 20:57
Masz rację. Pozdrawiam.

Rowerzysta 30.08.2019 07:59
Kierowca samochodu popełnił 2 wykroczenia zaczął manewr wyprzedzania na przejściu dla pieszych oraz wyprzedzał na podwójnej ciągłej o nie ważne są w tym momencie jego intencje.. Mi

Krzysiek 30.08.2019 12:25
Rowerzyści również popełnili 2 wykroczenia, jedno wynikające z Art. 33. pkt 3a. kodeksu o ruchu drogowym , a drugie - obraźliwe gesty i to dwukrotnie (Art. 216 kk)

Kierowca 30.08.2019 07:50
Na filmie widać wyraźnie że kierowca prowokował. Wyprzedził rowerzystów i mógł jechać dalej. Po co zwolnił i ponownie jechał za nimi żeby w końcu wyorzedzić ich na podwójnej ciągłej. Powinien iść z tym filmem na policję to dostanie mandat.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama