Przed kilku dniami zostałem wezwany do banku, w którym mam kredyt. W rozmowie telefonicznej sugerowano, że dotyczy to ważnych podpisów pod dokumentami. W związku z tym udałem się do placówki w Zgorzelcu. Po przybyciu na miejsce okazało się, że owe ważne podpisy to szereg zgód marketingowych – usłyszeliśmy od Pana Artura.
Jak wyjaśnia czytelnik w całym przygotowanym do podpisów pakiecie tylko jedna zgoda była związana z prowadzeniem kredytu.
Kolejną dużą firmą, która już dziś usiłuje uzyskać nowe zgody jest Tauron. Mianowicie rozsyła do swoich klientów pisma, w których sugeruje, że musi zaktualizować dane w związku z nowymi przepisami o ochronie danych (RODO). Faktycznie jest to próba pozyskania nowych zgód i danych klientów. Najwięcej kontrowersji budzą wytłuszczone w piśmie przewodnim sformowania „musimy zaktualizować Państwa dane” oraz „niezwłocznego odesłania”. Dopiero na dole formularza z przygotowanymi do podpisu zgodami znajdujemy informację „Jeżeli nie chcesz zaktualizować swoich danych nie wypełniaj formularza”. Niestety tym razem Tauron napisu już nie wytłuścił, ale za to dodał zaadresowaną kopertę do „niezwłocznego odesłania” formularza.
Ponadto według portalu niebezpiecznik.pl Tauron usiłuje zbierać dane, co do których nie ma prawnego obowiązku ich podawania, (nie zaznaczając przy tym, że są dobrowolne i pola mogą pozostać puste) czyli nr telefonu i adresu e-mail.
„Jest to niezły przykład socjotechniki i to takiej, gdzie nawet nie było najmniejszego kłamstwa. Wystarczyła sama powaga pisma, odpowiedni dobór słów, świetnie zbudowane sugestie, wytworzenie atmosfery pośpiechu i odwołanie do prawa.” - pisze dziennikarz portalu.
Dlatego zachowajmy czujność. W najbliższym czasie możemy spodziewać się wielu sytuacji, w których firmy będą próbowały skłonić nas do powierzenia im swoich danych osobowych. Jest o co walczyć, bowiem kontakt do potencjalnego klienta można wykorzystać do swoich celów bądź przekazać partnerowi firmy. Omawiany Tauron w przesłanym formularzu oczekuje naszej zgody na przetwarzanie naszych danych osobowych na rzecz partnerów współpracujących. W grupie tej jest bank, sieć telefonii komórkowej, ubezpieczyciel i 15 innych podmiotów gospodarczych.
Dane klientów podlegają również obrotowi, jeżeli wyrazimy na to zgodę cena za jedną „duszę” wynieść może od kilkudziesięciu groszy do 100 zł, dlatego jest o co powalczyć. W efekcie jedna wyrażona w sposób nieprzemyślany zgoda może skutkować telefonami z kilkudziesięciu firm.
Niestety najczęściej sami wyrażamy zgodę na przetwarzanie naszych danych nie doczytując umów, czy biorąc udział w rożnego rodzaju konkursach, gdzie warunkiem udziału jest podanie danych osobowych.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przypomina by przed wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych dokładnie czytać wszystkie informacje przekazywane przez podmioty, które je od nas zbierają, a także by swoje dane udostępniać z rozwagą.
RODO
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, unijny akt prawny, który zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 roku. RODO definiuje zasady przetwarzania, wykorzystywania i przechowywania danych osobowych w odmienny sposób niż dotychczas. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków, nowe rodzaje odpowiedzialności, ale też sankcje finansowe.
Celem regulacji jest zapewnienie swobodnego przepływu danych osobowych pomiędzy państwami członkowskimi, ale także wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej.
Napisz komentarz
Komentarze