Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
piątek, 25 kwietnia 2025 08:30
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Linie kolejowe. Rewitalizacji nie będzie?

Pociągiem z Gryfowa Śl. do Świeradowa-Zdroju, czy z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego? Niestety rewitalizacja nieczynnych linii kolejowych stanęła pod dużym znakiem zapytania.
Linie kolejowe. Rewitalizacji nie będzie?

Autor: KD

Samorząd województwa zaplanował rewitalizację ośmiu linii kolejowych. Aż pięć z nich przebiega na naszym terenie. Prace mają być prowadzone m.in. na odcinkach Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój, Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski, Złotoryja - Jerzmanice - Lwówek Śląski, Jelenia Góra - Karpacz, Jelenia Góra – Kowary – Ogorzelec. W tym celu wnioskowano o ponad miliard zł z Krajowego Programu Odbudowy na remonty nieczynnych linii kolejowych i modernizację taboru.

Tymczasem w ubiegłym tygodniu wyszło na jaw, że w Krajowym Programie Odbudowy próżno szukać potrzebnej na wspomniane inwestycje kwoty. Wprawdzie na modernizacje linii kolejowych i taboru zapisano w programie 2,7 mld euro, ale fundusze mają trafić na inwestycje PLK S.A. i PKP Intercity. Na samą modernizacje głównych szlaków kolejowych z programu trafić może prawie cała przewidywana na cel pula.

Zaboli szczególnie Dolny Śląsk i tamtejsze wizje, które spalą na panewce: jedynym beneficjentem środków na tory zostaje bowiem PKP PLK  i środki te w wydaniu regionalnym są mocno mgliste i niekonkretne. Koniec też ze wsparciem kolei marszałkowskich, czy zakupu autonomicznych busów. Wsparcie na autobusy idzie tylko w zasadzie na pojazdy miejskie, do tego wyłącznie elektryczne i wodorowe, na linie z podpisanymi umowami - pisze w mediach społecznościowych Piotr Rachwalski.

Swoje zaniepokojenie w tej sprawie wyraził także Marek Łapiński, szef radnych Koalicji Obywatelskiej w dolnośląskim sejmiku.

Kolejne fatalne informacje dotyczące funduszy europejskich dla Dolnego Śląska! Do konsultanci trafił właśnie projekt Krajowego Planu Odbudowy (250 mld zł z Unii Europejskiej), z którego wynika, że regionalne koleje nie mogą liczyć na żadne wsparcie w propozycji rządu PiS. Całość przeznaczonych środków na koleje przejmą międzywojewódzki przewoźnik czyli PKP Intercity (zakup taboru) i PKP PLK (rewitalizacja państwowych linii kolejowych). Plany Zarządu Województwa Dolnośląskiego, które zakładały z tych środków rewitalizację i elektryfikację linii kolejowych w regionie, które przejmuje od państwa województwo, pozostaną w znacznej części bez finansowania. Najciekawsze jest to, że w ogłoszeniu finansowanego w dużym stopniu z KPO programu kolejowego dla regionu, który prezentowano na konferencji w sierpniu ub. roku uczestniczył wicemarszałek z współrządzącego regionem PiS, który dziś będzie musiał się znowu tłumaczyć z niedotrzymanych obietnic. Zdaniem naszego klubu w sprawie Krajowego Planu Odbudowy powinna odbyć się nadzwyczajna sesja Sejmiku, na której jasno ponownie przedstawimy, jako samorządowcy, nasze stanowisko. Oczekujemy na inicjatywę w tej sprawie ze strony Marszałka Województwa - zaapelował na swoim profilu społecznościowym Marek Łapiński.


Jeśli sprawdzi się czarny scenariusz, będzie to kolejna w ostatnim czasie negatywna wiadomość o środkach przeznaczonych na rozwój Dolnego Śląska.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Arek 10.03.2021 16:16
A kto dopuścił do zniszczenia tych linii kolejowych ??? Odebrać kasę i powiesić złodziei jak gestapowców

Tory 10.03.2021 13:34
Spokojnie będzie pociąg z lubania do Koszalina przez Zieloną Górę i Szczecin

Elunia 10.03.2021 09:54
Świetnie. Koniec z absurdalnymi pomysłami. Mnie ciekawi tylko jedno, kto i jak uzasadni teraz ( jak się okazało nie było nigdy na to zabezpieczonych w żadnym budżecie żadnych pieniędzy) wydanie pieniędzy publicznych, i to nie małych, na: strategie, plany, projekty, przetargi ( chyba ostatnio zostały rozstrzygnięte publiczne przetargi, które tego dotyczyły).Łatwo urzędnikom przychodzi wydawanie nie ich pieniędzy.

PRZECIWNIK 10.03.2021 07:18
I bardzo dobrze. Ścieżki rowerowe w tym miejscu poproszę. Nie dla wszystkich są tzw. single tracks. Ja z dzieckiem pojeździłbym po takich ścieżkach. A w zimie można na biegówkach pośmigać, nie każdy ma chęć jechać do Jakuszyc.

Ziomal 09.03.2021 19:09
Tja, wybierajcie dalej PiS, a będziecie mogli podziwiać szereg nowych inwestycji...w Biłgoraju czy Rzeszowie

Tylko PolRegio 09.03.2021 14:38
Rachwalski pisząc swoje wypociny pragnie, aby go pamiętano na Dolnym Śląsku jako dobrego wójka co, który rozwinął KD. A won do Słupska autobusy pompować!!!

xyz 09.03.2021 18:10
Pewnych rzeczy nie można mu odmówić... ale kosztem jakim to osiągnął, to już inna sprawa... drugie to to, że władze na górze nie mogły sie dogadać, jeśli chodzi o $$$ i na tym świecie jest jak jest,....

xyz 09.03.2021 14:34
pan rachwalski sam przerąbał w dolnośląskich wiele pieniążków kosztem pracowników...teraz pisze wszem i wobec o tym ze na kolei komuna dalej chodzi...a sam wieli lewak.... chodzi bo ten kraj dalej jest postkomunistyczny i tylko sztampowe hasła o demokracji przyćmiewają to że nigdy nie było grubej kreski po pzpr, a ludzie wtedy zasiadający na stołkach (np. na kolei...) dalej siedzą na stołkach i maja władzę....

Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Kobiety Kobietom
Zajęcia korekcyjne
warsztaty
rajd rowerowy
Rolki
owd
Wystawa Magdalenki
Szkrab
noc muzeów
LAWA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Henryk.z cisaTreść komentarza: Słabo to wyglada Henryków potrafi zrobić szoł lubań nieData dodania komentarza: 25.04.2025, 05:57Źródło komentarza: Lawa 2025. Znamy główne gwiazdy Dni LubaniaAutor komentarza: AndreTreść komentarza: To po co ta unia nakazy i zakazy kontrole na granicy chyba jest gorzej niż jak wchodziliśmy do tej teraz pseudo Unii.Data dodania komentarza: 24.04.2025, 21:42Źródło komentarza: Granica znów stoi. Korek na A4 sięgnął 15 km, zablokowane także inne przejściaAutor komentarza: HonzaTreść komentarza: Przy okazji - czy w tym temacie też wielebne mniszki coś tam macie? Bolesne milczenie Kościoła. Za drzwiami pralni sióstr magdalenek działa się tragedia... 10 pralni Św. Marii Magdaleny pod opieką katolickich zakonów prało brudną bielizną w Irlandii w latach 1922-96. Państwo, Kościół lub rodziny wysłały do obozów pracy 10 000 kobiet wbrew ich woli. W konserwatywnej Irlandii azyle sióstr magdalenek były powszechnie akceptowaną przez społeczeństwo i władze instytucją, która pozwalała pozbyć się niewygodnych („upadłych”). „Pralnie” zaczęły znikać wraz ze zmianami w życiu społecznym, a także, kiedy przestały być opłacalne. Ostatni azyl zamknięto 25 września 1996 roku.Data dodania komentarza: 24.04.2025, 21:31Źródło komentarza: Wystawa "Przetrwać na przekór losowi"Autor komentarza: YettiTreść komentarza: Nie zapisał się ten Santo Subito zbyt chlubnie w tym swoim pontyfikacie, a jeszcze mu nasz Duduś zafundował dzień żałoby. Tymczasem 1. Nie wskazał Rosji jako agresora a miał okazję jako - niby prawy chrześcijanin; 2. Nie udostępnił archiwów w sprawach pedofilów i innej maści seks dewiantów; 3. Nie wyeliminował z szeregów kapłaństwa zboczeńców seksualnychData dodania komentarza: 24.04.2025, 21:08Źródło komentarza: Papież Franciszek nie żyje. Świat żegna Ojca Świętego
ReklamaPowiat Lubań
Reklama