Rozporządzenie będzie dotyczyło wszystkich podmiotów przetwarzających dane osobowe. RODO będzie obowiązywało w całej Unii Europejskiej, dzięki czemu przepisy zostaną ujednolicone.
Koniec z bezprawnym wykorzystywaniem danych w celach marketingowych
Konsumenci zyskają tzw. prawo do bycia zapomnianym – podmioty przetwarzające dane będą zmuszone do ograniczenia lub całkowitego zaprzestania ich przetwarzania w celach marketingowych. „Podmioty przetwarzające dane i administratorzy danych będą musieli również udzielać informacji dodatkowych osobom, których dane będą przetwarzane” – mówi adwokat Krzysztof Muciak z kancelarii JSLegal.
Większe bezpieczeństwo dzieci
Istotną zmianą jest konieczność uzyskania zgody opiekuna dziecka na wykorzystanie i przetwarzanie jego danych osobowych. Jak zauważa ekspert: „Pojawi się też obowiązek raportowania do organu nadzoru o wszelkich naruszeniach bezpieczeństwa danych. A w przypadkach najpoważniejszych, wiążących się z największym ryzykiem dla osób, których dane są przetwarzane – również informowania tych osób”. Firmy będą musiały się także liczyć z wysokimi karami za łamanie przepisów – sięgną one 20 mln euro lub 4% rocznego globalnego obrotu firmy.
Więcej praw i przejrzysty sposób informowania
„Przeciętny użytkownik internetu zauważy, że zmieniło się podejście do jego danych osobowych. Będzie w większym zakresie informowany o tym, co się dzieje z jego danymi i w jaki sposób są one przetwarzane po tym, kiedy odda je administratorowi danych” – dodaje rozmówca. Konsumenci będą częściej informowani o swoich prawach. Zmieni się też sposób przekazywania tych informacji – ma być on zrozumiały i przejrzysty. RODO zachęca np. do stosowania formy graficznej.
Napisz komentarz
Komentarze