W styczniu i lutym tego roku – jak informuje „Rzeczpospolita” – sprzedaż czystej wódki spadła aż o 9 proc. W tym czasie wódka po raz kolejny podrożała: smakowa o 6-7 proc., czysta o 10 proc. Składa się na to kilka rzeczy: inflacja, rosnąca akcyza oraz wprowadzony w 2021 r. podatek od małpek, czyli najmniejszych butelek, w jakich sprzedawany jest mocny alkohol.
Tzw. podatek od małpek – przypomnijmy – został wprowadzony w 2021 r. Podatkiem w wysokości 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu zostały obciążone alkohole sprzedawane w opakowaniach do 300 ml. To spowodowało, że ceny małpek mocno podskoczyły.
Rezultatem tego fiskalnego ruchu był ubiegłoroczny spadek sprzedaży setek czystej wódki o 23 proc., a największych małpek nawet o jedną trzecią. Pierwsze dwa miesiące 2022 r. przyniosły kolejne spadki sprzedaży.
– Najbardziej ograniczyli swoje zakupy nabywcy najtańszych wódek. Wolumen sprzedaży wódek z segmentu ekonomicznego spadł aż o 17 proc. – powiedziała "Rz" Elżbieta Szarejko, analityk agencji Centrum Monitorowania Rynku.
Na sporze o małpki, jak zauważa „RZ”, na pewno wygrała branża browarnicza. Branża spirytusowa skarży się, że opłaty ominęły piwo, ponieważ najmniejsze butelki tego trunku mają 330 ml pojemności, czyli o 30 ml przekraczają pojemności obciążone opłatą.
Ile piją Polacy?
Jak podaje serwis medonet, na mieszkańca kraju należącego do UE przypada średnio 11,3 litra czystego alkoholu rocznie – wynika z raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Na jednego Polaka rocznie przypada średnio 11,7 litra czystego alkoholu.
Co najmniej raz w miesiącu upija się 35 proc. dorosłych Polaków, oznacza to, że na jedną "okazję" wypijamy ponad 80 proc. butelki wina lub 1,5 litra piwa. Mężczyźni w naszym kraju spożywają 18,4 litra czystego alkoholu na osobę rocznie, w przypadku kobiet jest to 5,6 litra.
Napisz komentarz
Komentarze