Na Dolnym Śląsku prowadzimy ambitny i unikatowy w skali kraju projekt przywracania do życia nieczynnych dotychczas linii kolejowych. Zrewitalizujemy całą trasę kolejową z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa-Zdroju. Przywrócenie Kolei Izerskiej będzie miało duży i pozytywny wpływ na rozwój turystyki w tej części Dolnego Śląska. Do Gryfowa Śląskiego, Mirska oraz uzdrowiskowego Świeradowa Zdroju wrócą w niedalekiej przyszłości pociągi. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, dla których dostęp do kolei ułatwi codzienną komunikację w dojazdach do pracy, szkoły oraz miast w naszym województwie – wyjaśnia marszałek Cezary Przybylski.
Przekazywany odcinek liczy około 10 km, a jego rewitalizacja będzie w sumie kosztowała ponad 21 milionów złotych. Wykonawcą prac jest firma TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. z Gdyni, która przeprowadzi prace w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy.
W ubiegłym roku wykonane zostały niezbędne prace przygotowujące, które obejmowały wycinkę roślinności i demontaż istniejącej nawierzchni torowej. Zakres planowanych prac obejmuje wykonanie nowej nawierzchni kolejowej, podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych i przejść wraz z wymaganymi urządzeniami.
Powstanie również bezpieczne oświetlenie oraz budowle i obiekty obsługi podróżnych - perony w Proszówce i Mirsku o długości 100 m wraz z wiatami peronowymi i elementami małej architektury, oznakowaniem i systemem monitoringu oraz miejscami parkingowymi.
Linia 317 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk to część całości w relacji Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów Zdrój o łącznej długości około 17 km. Odcinek z Gryfowa Śląskiego do Mirska zostanie zrewitalizowana w ciągu 9 miesięcy. Cała inwestycja powstaje dzięki współpracy i zaangażowaniu Samorządu Województwa oraz samorządów Gryfowa Śląskiego, Mirska i Świeradowa Zdroju – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. - To bardzo ważna trasa zarówno dla mieszkańców tego obszaru, jak i dla turystów korzystających z uzdrowisk w Świeradowie Zdroju. Przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na tej trasie przyczyni się do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej regionu – dodaje.
Całość finansowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, przy znaczącym udziale samorządów:
- Gmina Mirsk – 1 mln zł
- Gmina Gryfów Śl. – 1 mln zł
- Miasto Świeradów-Zdrój – 5 mln zł
Uruchomienie połączenia kolejowego na linii Gryfów Śląski – Mirsk - Świeradów-Zdrój planowane jest na koniec 2023 roku.
Przed nami przetargi DSDIK i gminy Świeradów na odcinek Mirsk-Świeradów-Zdrój, do którego dokładamy 5 mln zł (4,2 Polski Ład , 800tys z budżetu gminy). Współpraca buduje. - mówi Roland Marciniak, burmistrz Świeradowa-Zdroju.
Miasto Świeradów-Zdrój uzyskało dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład i w ramach tego zadania wybuduje końcowy odcinek linii. Czyli ostatnie 400 m toru znajdujące się dziś na działkach należących do magistratu. Samorząd wybuduje mijankę, rozjazdy i przystanek osobowy, a następnie przekaże to na rzecz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Napisz komentarz
Komentarze