Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 23 grudnia 2024 16:31
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Rusza rewitalizacja Kolei Izerskiej na odcinku Gryfów Śląski-Mirsk

Odcinek linii kolejowej 317 między Gryfowem Śląskim a Mirskiem jest jednym z przejętych w ostatnim czasie przez samorząd województwa od PKP PLK. W Urzędzie Gminy i Miasta w Gryfowie przekazano go wykonawcy, który przeprowadzi jego rewitalizację tak aby wkrótce mógł on obsługiwać ruch pasażerski. W spotkaniu uczestniczyli marszałek Cezary Przybylski i Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.

Autor: UMWD

Na Dolnym Śląsku prowadzimy ambitny i unikatowy w skali kraju projekt przywracania do życia nieczynnych dotychczas linii kolejowych. Zrewitalizujemy całą trasę kolejową z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa-Zdroju. Przywrócenie Kolei Izerskiej będzie miało duży i pozytywny wpływ na rozwój turystyki w tej części Dolnego Śląska. Do Gryfowa Śląskiego, Mirska oraz uzdrowiskowego Świeradowa Zdroju wrócą w niedalekiej przyszłości pociągi. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, dla których dostęp do kolei ułatwi codzienną komunikację w dojazdach do pracy, szkoły oraz miast w naszym województwie – wyjaśnia marszałek Cezary Przybylski.

Przekazywany odcinek liczy około 10 km, a jego rewitalizacja będzie w sumie kosztowała ponad 21 milionów złotych. Wykonawcą prac jest firma TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. z Gdyni, która przeprowadzi prace w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy.

W ubiegłym roku wykonane zostały niezbędne prace przygotowujące, które obejmowały wycinkę roślinności i demontaż istniejącej nawierzchni torowej. Zakres planowanych prac obejmuje wykonanie nowej nawierzchni kolejowej, podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych i przejść wraz z wymaganymi urządzeniami.

Powstanie również bezpieczne oświetlenie oraz budowle i obiekty obsługi podróżnych - perony w Proszówce i Mirsku o długości 100 m wraz z wiatami peronowymi i elementami małej architektury, oznakowaniem i systemem monitoringu oraz miejscami parkingowymi.

Linia 317 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk to część całości w relacji Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów Zdrój o łącznej długości około 17 km. Odcinek z Gryfowa Śląskiego do Mirska zostanie zrewitalizowana w ciągu 9 miesięcy. Cała inwestycja powstaje dzięki współpracy i zaangażowaniu Samorządu Województwa oraz samorządów Gryfowa Śląskiego, Mirska i Świeradowa Zdroju – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. - To bardzo ważna trasa zarówno dla mieszkańców tego obszaru, jak i dla turystów korzystających z uzdrowisk w Świeradowie Zdroju. Przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na tej trasie przyczyni się do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej regionu – dodaje.

Całość finansowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, przy znaczącym udziale samorządów:

  • Gmina Mirsk – 1 mln zł
  • Gmina Gryfów Śl. – 1 mln zł
  • Miasto Świeradów-Zdrój – 5 mln zł

Uruchomienie połączenia kolejowego na linii Gryfów Śląski – Mirsk - Świeradów-Zdrój planowane jest na koniec 2023 roku.

Przed nami przetargi DSDIK i gminy Świeradów na odcinek Mirsk-Świeradów-Zdrój, do którego dokładamy 5 mln zł (4,2 Polski Ład , 800tys z budżetu gminy). Współpraca buduje. - mówi Roland Marciniak, burmistrz Świeradowa-Zdroju.

Miasto Świeradów-Zdrój uzyskało dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład i w ramach tego zadania wybuduje końcowy odcinek linii. Czyli ostatnie 400 m toru znajdujące się dziś na działkach należących do magistratu. Samorząd wybuduje mijankę, rozjazdy i przystanek osobowy, a następnie przekaże to na rzecz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Xyz 28.04.2022 10:05
Przez całe lata 90te zaorali setki kilometrów linii kolejowych, żeby teraz z pompą je "rewitalizować" za gruby hajs... Nasz nawiasem mówiąc... ? Nikt placem nie ruszał nie protestował... Polska to tak dziwnie mentalnie chory kraj, że można z nim robić co się chce... Przez ostatnie trzy lata widać było to jak na dłoni... A teraz lepiej nie jest... Jak tefałen nie dostał koncesji to dramat... Ze hoho... Jak teraz miliony z naszych kieszeni nie tylko obcym rozdają to każdy pokornie skinie głową... Gdzie zdrowy rozsądek....??? P. S. Wolność słowa redakcjo....

lokals 27.04.2022 21:25
brawo! ciekawe jaki będzie koszt biletu aby ludzie wrócili do kolei?

Xyz 28.04.2022 10:07
Według taryfy ogólnie dostępnej, chyba że samorządy się dorzucą do kosztów, to będzie promka na pierwsze pół roku, może rok... Tak realnie patrząc.

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
bal Mickiewicz
Sylwester
turniej
gry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama