Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 23 grudnia 2024 10:05
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Dworzec kolejowy w Węglińcu otwarty dla podróżnych [FOTOGALERIA]

Dworzec, który jeszcze przed paru laty chylił się ku ruinie, dziś jest architektoniczną perełką cieszącą oczy podróżnych dziesiątkami detali i nowymi funkcjami. Ceglana, bogato zdobiona elewacja, przestronna poczekalnia ze specjalną strefą dziecka, kameralna sala kinowa oraz przestrzeń wystawiennicza - to i wiele więcej czeka na podróżnych odwiedzających dworzec w Węglińcu. Dziś miało miejsce jego uroczyste otwarcie, po trwającej półtora roku przebudowie.

Remont objął budynki Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do dworców. Dzięki niemu pochodzący z 1865 roku tzw. Nowy Dworzec odzyskał swój historyczny blask. Kompleksową renowację przeszła bogato zdobiona detalem ceglana elewacja. Zobaczyć na niej możemy wzory kwietne, kolumny w stylu korynckim, a także postacie zwierząt, w tym orłów. W partiach szczytowych elewacji odtworzono zegary. Uwagę zwracają również grafitowe, żeliwne kolumny, ze zdobionymi kapitelami, na których oparto przylegającą do dworca wiatę ze świetlikami. Całość uzyskanego w ten sposób efektu podkreśla w nocy nowa iluminacja budynku.

Równie efektownie wygląda wnętrze dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się na parterze w zachodniej części budynku w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy. Podróżni znajdą tam przestronną, jasną poczekalnię z oświetleniem nawiązującym do historycznego charakteru dworca. Wyposażono ją w ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowością jest również specjalna strefa dziecka, znajdująca się za szklaną witryną. W przestrzeni obsługi podróżnych nie zabraknie toalet oraz niewielkiego lokalu na wynajem. Równie ciekawie prezentuje się wschodnia część budynku. W dawnej poczekalni 1. i 2. klasy zlokalizowano kameralną salę kinową oraz powierzchnię wystawienniczą. Mieści się tam również posterunek Straży Ochrony Kolei.

Jestem przekonany, że ten historyczny, bo pochodzący z XIX wieku dworzec, będzie doskonale służyć podróżnym i spełni wszystkie ich oczekiwania, a dzięki prowadzonej przez samorząd strefie kultury, stanie się dla mieszkańców również miejscem spotkań – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Otwarcie dworca w Węglińcu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta z bogatymi tradycjami kolejowymi zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Węglińca, centrum lokalnej społeczności oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją po województwie dolnośląskim. – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

-Kompleks dworca Węgliniec po przebudowie to nie tylko wspaniałe, historyczne budynki. To również komfortowy, bezpieczny, ekologiczny oraz spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych dworzec kolejowy, a także przestrzeń, gdzie podróżni i mieszkańcy znajdą, prowadzoną przez samorząd, salę kinową i wystawową. – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki inwestycji dworzec stał się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiających korzystanie z niego tej grupie podróżnych. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące. Poprawiło się bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

Dworzec jest również bardziej przyjazny środowisku. Dzięki odtworzonej na wzór historycznej stolarce okiennej i drzwiowej, dociepleniu od wewnątrz stał się on mniej energochłonny. Poza tym zastosowano w nim energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Do optymalizacji zużycia energii cieplnej, elektrycznej i wody przyczynia się również system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który nadzoruje pracę urządzeń i instalacji.

Poza budynkiem tzw. Nowego Dworca przebudowę przeszedł, wybudowany w 1846 roku, Stary Dworzec. Swoim wyglądem przypomina on zamek obronny z dwoma symetrycznym wieżami o wysokości 18,6 metra każda. Renowację przeszła elewacja budynku, na której odtworzono szereg detali architektonicznych, w tym m.in. boniowania czy gzymsy. Uwagę zwraca również zegar, a także niewielka loggia oparta na stylowych kolumnach z balustradą z motywami kwietnymi. Wnętrze dawnego dworca zostało przystosowane pod biura dla spółek kolejowych.

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu objęła swoim zasięgiem również niewielki historyczny budynek dawnych kas towarowych, który stał się stanicą rowerową ze stojakami i punktem mycia rowerów. Inwestycja objęła także korektę wejścia na kładkę nad torami biegnącą w kierunku miasta, na którą można dostać się windą. W sąsiedztwie dworca zlokalizowano również elementy małej architektury.

Przy realizacji inwestycji niezwykle ważna była współpraca ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządca infrastruktury przeprowadził m.in. prace związane z zaprojektowaniem i budową pochylni z kładki dla pieszych w kierunku ulicy Kolejowej oraz krawędzi peronowych sąsiadujących z budynkiem dworca Węgliniec. Dzięki tym działaniom kompleks dworca jest w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Ponadto PKP PLK S.A. przeprowadziły również przebudowę pozostałych peronów na stacji Węgliniec wraz z ich infrastrukturą techniczną.

Inwestycja, realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz środków własnych, trwała nieco ponad półtora roku. W tym czasie zrealizowano jeden z najbardziej złożonych projektów w obecnym programie.

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. zakończona przebudowa dworca w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Łączny koszt inwestycji to nieco ponad 41 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. a w części dotyczącej wiat peronowych, korekty wejścia na kładkę i windy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykonawcą robót budowanych była firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, a projekt przebudowy kompleksu dworca opracowała TPF Sp. z o. o. Z Warszawy, nadzór inwestorski pełniła firma SAFAGE SAS z Warszawy.

Powiązane galerie zdjęć:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Lubanianka 30.08.2022 14:57
Pięknie, czekam na remont lubańskiego.

Bronek 30.08.2022 11:21
A na otwarciu nie było największego Lubańskiego lansiarza ? Metju Zajde.. ? Nie wiedział czy co ?

emeryt44 30.08.2022 09:58
Pozazdrościć mądrości włodarzy Gminy Węglinec! Dworzec piekny i nie tylko dworzec! A w zapyziałej wiosce Lubaniu co raz gozej! Dworzec lubański piekny lecz zniszczony popada w ruinę jak basen na kamiennej górze i inne rzeczy! Tu się nic nie dzieje, młodzi uciekają jak naszybciej z tej wiochy zwanej Lubaniem! A mocarze pożal sie boże w starostwie jako i w UM i UG Lubań biorą kasę dużą i tyle! Po co się wysilać jak kasa i tak jest! Popatrzmy na piękną Olszynę, Węgliniec, Bolesławiec, Lwówek i innych. Ale tam mają prawdziwych gospodarzy a nie pijawki!

Renata 30.08.2022 09:10
Jest to przykład dla Leśnej, gdzie stary dworzec kolejowy straszy swym wyglądem. Obecny włodarz dostał wprawdzie dotację ok. 7 mln PLN na odbudowę, ale nie widać żadnych efektów. Leśna przy takiej zaspanej dynamice włodarza umrze śmiercią naturalną i zarośnie buszem jak dawne zaginione miasta Azteków czy Inków.

dlb 29.08.2022 20:53
ciekawe czy pozostała ściana płaczu w kiblu, z girlandami pajęczyn i urokliwym smrodku amoniaku miało to swój klimat jedyna ściana płaczu jaką obsikałem z nostalgią na Dolnym Śląsku

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
bal Mickiewicz
Sylwester
turniej
gry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama