Kto może podjąć się rejestracji znaku towarowego?
W naszym kraju znak towarowy może zostać zarejestrowany przez:
- jednoosobową działalność gospodarczą;
- osobę fizyczną — jeszcze przed założeniem firmy można śmiało zabezpieczyć prawa do marki. Jest to bardzo komfortowa możliwość, która pozwala na wygodne, spokojne zakładanie firmy i na budowanie zaufania klientów i konsumentów;
- spółkę prawa handlowego;
- stowarzyszenie;
- fundację — w sytuacji, kiedy fundacja ma stworzone własne logo, można postarać się o jego zastrzeżenie zarówno w Polsce, jak i na terenie UE, zwłaszcza kiedy darczyńcy i beneficjenci znają logo i się z nim identyfikują.
Jakie opłaty wiążą się z rejestracją znaku towarowego?
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? Kwoty, które zazwyczaj trzeba uiścić podczas rejestracji znaku towarowego, najczęściej zależne są od tego, jak dużo klas towarów ma obejmować konkretne prawo ochronne. Wyboru dokonuje się na podstawie klasyfikacji nicejskiej. Co warto wiedzieć to to, że każda dodatkowa klasa to również dodatkowe koszty.
Opłaty dzielą się na jednorazowe oraz okresowe. Jednorazowo należy zapłacić:
- 450 PLN za zgłoszenie jednego znaku towarowego w jednej klasie w przypadku zgłoszenia drogą tradycyjną;
- 400 PLN za zgłoszenie jednego znaku towarowego w jednej klasie drogą elektroniczną;
- 120 PLN za każdą kolejną klasę towarową powyżej podstawowej;
- 100 PLN za oświadczenie w korzystaniu z pierwszeństwa;
- 90 PLN za publikację znaku zarejestrowanego w WUP.
Okresowo, czyli co kolejne 10 lat, należy zapłacić:
- 400 PLN za każdą klasę towarową;
- 200 PLN za wniosek o przedłużenie prawa ochronnego na drugi i każdy kolejny okres ochronny.
Istnieje specjalne dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego, z którego mogą śmiało skorzystać mikro, małe i średnie firmy. Program SME FUND cieszył się popularnością w roku 2023, dlatego też wystartował w roku 2024. Nic nie stoi na przeszkodzie, by z niego skorzystać, gdyż maksymalna kwota dofinansowania to 1000 Euro. Bieżące informacje warto śledzić na stronie: https://zastrzezone.pl/dofinansowanie-na-zgloszenie-znaku-towarowego-sme-fund/.
Czy istnieje możliwość zwolnienia z opłat?
Są przypadki, kiedy można starać się o zwolnienie z części opłat, ponieważ nie każda firma, zwłaszcza na początku swojej działalności, może pozwolić sobie na tak wysokie opłaty. Zamiast więc rezygnować z prawa do ochrony znaku, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wnioskowanie o zwolnienie z opłaty za rejestrację znaku. Jak tego dokonać? Wystarczy podczas składania wniosku dołączyć odpowiednio wniosek z prośbą o zwolnienie z opłaty. Konieczne jest zawarcie w nim uzasadnienia. Zazwyczaj są to dokumenty potwierdzające kiepską sytuację finansową firmy. Jeśli takie wniosek zostanie rozpatrzony, a prośba o zwolnienie z opłat uwzględniona, można spodziewać się konieczności zapłacenia 20% kwoty.
Jak widać, istnieje wiele rozwiązań, które bardzo ułatwiają proces rejestracji, jak i pomagają uiścić konkretne opłaty za zastrzeżenie znaku. Jest to bardzo ważna informacja dla wszystkich firm, zwłaszcza tych, które wahają się, czy w ogóle rozpoczynać proces, zważywszy na nieciekawą sytuację finansową.
Nie rezygnuj z ochrony dla swojego znaku, wybierz jedną z dwóch opcji — dofinansowanie lub zwolnienie z opłat, a na pewno nie pożałujesz decyzji!