Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna
Reklama

Koleje Dolnośląskie powiększają tabor. Nowe ekodiesle dla Dolnoślązaków

Na Dolnym Śląsku trwa kolejowa rewolucja. Dziś w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego podpisano umowę na dostawę kolejnych pociągów dla Kolei Dolnośląskich. Zakup nowych pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa pozwoli KD na polepszenie oferty dla podróżnych na liniach niezelektryfikowanych.
Koleje Dolnośląskie powiększają tabor. Nowe ekodiesle dla Dolnoślązaków

Autor: Koleje Dolnośląskie

Wcześniej, dzięki środkom unijnym, dolnośląski przewoźnik pozyskiwał pociągi hybrydowe i elektryczne. Po zakończeniu dostaw nowej partii spalinówek, park taborowy KD liczył będzie liczył ponad sto pojazdów (dokładnie 108 sztuk).

Kolej to transportowy krwioobieg regionu. Chcąc zachęcić mieszkańców do korzystania z pociągów, musimy pracować nad stałym polepszaniem oferty przewozowej. Elektryfikacja linii kolejowych to zadanie rządu i mam nadzieję, że środki z KPO pozwolą PKP PLK dokonać niezbędnych inwestycji w tym zakresie w naszym regionie - wyjaśnia Paweł Gancarz, Marszałek Dolnego Śląska.

Marszałek Paweł Gancarz wśród miejscowości, do których dotrą nowe pociągi, wymienił m.in. Ząbkowice Śląskie, Dzierżoniów, Bielawę czy Świdnicę. Ale docelowo nowe pojazdy pojawią się wszędzie tam, gdzie na liniach kolejowych nie ma sieci trakcyjnej.

Transport kolejowy to system naczyń połączonych. Z bocznych linii mniejsze pociągi dowożą pasażerów do magistrali, gdzie podróżujemy już sprinterami: szybszymi i większymi pociągami Tak to działa w najlepiej rozwiniętych kolejowo krajach świata, i tak też robimy na Dolnym Śląsku - zaznacza Michał Rado, Wicemarszałek Dolnego Śląska odpowiedzialny m.in. za kolej. - Mam nadzieję, że z czasem rząd będzie elektryfikować kolejne linie w naszym województwie, szczególnie Magistralę Podsudecką - linię przebiegającą przez Jawor, Strzegom, Świdnicę, Dzierżoniów i Ząbkowice Śląskie. Tam od lat mówi się o elektryfikacji, ale przede wszystkim o zwiększeniu prędkości, z jaką mogą poruszać się pociągi - zaznacza.

Koleje Dolnośląskie to przewoźnik, który ma najszybsze pociągi ze wszystkich przewoźników regionalnych w Polsce. Potrzeby przewozowe są coraz większe, również na liniach peryferyjnych, stąd decyzja o zakupie pojazdów spalinowych.

Przed nami duże wyzwanie, jakie postawili nam sami Dolnoślązacy, którzy pokochali kolej. To właśnie dla nich polepszamy ofertę w miejscowościach, w których nadal nie ma sieci trakcyjnej i nie możemy ich obsługiwać pociągami elektrycznymi - mówi Damian Stawikowski, Prezes Kolei Dolnośląskich. - Finansowanie zapewniliśmy sobie dzięki kredytowi uzyskanemu w PKO Banku Polskim.

Pojazdy z bydgoskiej fabryki Pesa to dwuczłonowe pociągi mające 115 miejsc siedzących. Osiągają prędkość do 120 km/h. Zamontowane w nich silniki Rolls-Royce pozwalają na wykorzystanie ekologicznego paliwa o blisko 90% mniejszej emisji CO2.

Koszt każdego pojazdu to 29,24 mln zł netto, a pierwsze z nich pojawią się na Dolnym Śląsku najpóźniej w czerwcu 2027 roku. Zawarta właśnie umowa przewiduje dostawę 10 sztuk, jednak prawo opcji daje możliwość zakupu kolejnych 20 egzemplarzy. Zarząd Kolei Dolnośląskich intensywnie poszukuje potencjalnych źródeł finansowania.

Do tej pory często dostarczaliśmy pociągi przed czasem, chociażby Elfy, którymi jeżdżą pasażerowie Kolei Dolnośląskich - zauważa Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz - Po latach przystępujemy do produkcji pierwszych biało-żółtych pociągów ekodiesel Pesa 231M. Mamy już w tej mierze niemałe doświadczenie, bo Czesi zamówili u nas ponad 100 takich pojazdów - dodaje.

Bydgoskie pojazdy ekodiesel, które Czesi ochrzcili jako RegioFoxy, jeżdżą m.in. w Kraju Hradeckim w Czechach, tuż za granicą z Polską. Już niebawem obsługiwać będą również malownicze trasy Dolnego Śląska. Będą mogły dojechać również za naszą południową granicę, bo pociągi te będą posiadały homologację zarówno na polskie, jak i na czeskie tory.

https://static2.eluban.pl/data/wysiwig/KD_PESA_ulotka.pdf


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Krzysztof 28.03.2025 06:36
Linia z Jeleniej Góry do Weglinca jest zelektryfikowana i jeżdżą szynobusy spalinowe to jest z ekologią na ty.

Garfield 26.03.2025 21:15
Za kilka dni "książę udzielny" Jarosław Kaczyński usłyszy zarzuty oszustwa i innych nadużyć - i tak skończy swoją szkodliwą - od czasu stanu wojennego - karierę

Krzysztof 28.03.2025 06:34
A kiedy rozliczymy ekipę Tuska za łamanie prawa ,konstytucji i niszczenia Polskiej gospodarki?

Reklama
konkurs
Paranienormalni
KLUB MAUCHA
Planszówki
rajd rowerowy
Pchli targ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: AdamTreść komentarza: Lokalizacja, wygląd, godziny otwarcia... A czy w ogóle taki przybytek jest w Lubaniu potrzebny? O czym mogą informować pracownicy, którzy NIC nie wiedzą? Pytani o możliwości skorzystania z lokalnej komunikacji, robią okrągłe oczy. Brak dobrych planów okolicy, brak rozkładów jazdy, brak aktualnej szerokiej oferty miasta, brak zainteresowania problemami i potrzebami klientów. Lepiej by było ustawić ze dwie czyste i czynne całą dobę (automat) toalety, wyznaczyć miejsce do parkowania kamperów, gdzie nie zostaną złupione przez straż miejską, rozszerzyć strefę bezpłatnego wi-fi, rozstawić kilka punktów informacyjnych o ciekawostkach miasta, a nie tylko chwalić się, co Niemcy tu stworzyli, a co doskonale udało się obecnym władzom zepsuć.Data dodania komentarza: 29.03.2025, 09:34Źródło komentarza: Lubań. Co Wy na to?Autor komentarza: Domyślam się kim jesteś MTreść komentarza: A ciebie to najbardziej boli ta likwidacja 13. I 14., co nie ? ;)Data dodania komentarza: 29.03.2025, 09:30Źródło komentarza: Przed nami zaćmienie Słońca. Zacznie się przed południemAutor komentarza: JanTreść komentarza: A może właśnie dlatego jest czerwono, żeby zwracać uwagę przyjezdnych. Zaciekawieni przyjdą, poprawią statystykę frekwencji i w ten sposób potwierdzą konieność istnienia placówki. Z biegiem lat, zgodnie z prawem Parkinsona, trzeba będzie zatrudnić dodatkowego pracownika. Zgodnie z tym prawem, nie ma znaczenia czy praca tych ludzi ma sens, staje się z czasem niezbędna.Data dodania komentarza: 29.03.2025, 09:26Źródło komentarza: Lubań. Co Wy na to?Autor komentarza: MłodośćTreść komentarza: I jak zwykle tylko emeryci się cieszą, a młodzi co najwyżej mogą pójść do Maca. Dobrze, że chociaż mają tego Maca.. Ludzie z dziećmi zaś wsiadają w samochody i jadą do normalnych miast, w których coś się dzieje.Data dodania komentarza: 29.03.2025, 09:25Źródło komentarza: Lubań. Pchli Targ 5 kwietnia
ReklamaPowiat Lubań
Reklama