Po raz pierwszy sprawdzian przeprowadzono w 2002r, miał na celu ocenienie umiejętności nabytych w szkole i wykorzystywania ich w praktyce. Na początku miał on formę ponadprzedmiotowego, pojedynczego testu. Oceniany były w skali od 0 do 40 punktów. Od roku szkolnego 2014/2015 sprawdzian składał się z dwóch części. Pierwsza sprawdzała opanowanie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i matematyki, a druga – z języka obcego. Sprawdzianu nie można było nie zdać – nie wyznaczono limitu punktów potrzebnych do uzyskania zaliczenia. Wynika to z faktu, że w założeniu sprawdzian miał być przede wszystkim źródłem wiedzy na temat aktualnego stanu edukacji początkowej w Polsce, a nie narzędziem selekcji uczniów do gimnazjów, jednak nieprzystąpienie do sprawdzianu skutkowało koniecznością powtórzenia VI klasy. Sprawdzian ten nie miał prawnego statusu egzaminu, a proces dokonywania na jego podstawie rekrutacji do szkół gimnazjalnych był nielegalny. Co zresztą ze względu na narastający niż demograficzny czyniono sporadycznie.
Przez lata wokół sprawdzianu narastało coraz więcej wątpliwości. Podczas ostatniej kampanii wyborczej PiS z likwidacji sprawdzianu uczynił jedną z obietnic wyborczych. Było to o tyle łatwe, że jego sens podważali wszyscy - od nauczycieli zaczynając, a na rodzicach kończąc. W ostatnim czasie rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy oświatowej przygotowany przez MEN. Zgodnie z projektem od roku szkolnego 2016/2017 zlikwidowany zostanie sprawdzian dla uczniów klas VI. Oznacza to, że tegoroczni szóstoklasiści byli ostatnim rocznikiem, który przystąpił do sprawdzianu.
Centralana Komisja Egzaminacyjna ma udostępniać gimnazjom testy diagnostyczne, z których każda szkoła będzie mogła dobrowolnie skorzystać, aby dokonać wstępnej oceny wiadomości i umiejętności uczniów rozpoczynających naukę w I klasie.
Ponieważ część gimnazjów (np. dwujęzycznych lub sportowych) w postępowaniu rekrutacyjnym uwzględniała wynik sprawdzianu, w projekcie zapisano, że w zamian brane pod uwagę mają być oceny z języka polskiego, języka obcego i matematyki umieszczone na świadectwie szkolnym.
Z rozmów jakie przeprowadziliśmy z pedagogami wynika, że tegoroczny sprawdzian wypadł słabiej niż w latach poprzednich, a efekt ten obserwuje się w skali kraju. Według danych dostępnych na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej spadek rok do roku wyniósł pomiędzy 4 a 5%.
Przyczyn tego upatrywać można w upowszechnionej świadomości, że sprawdzian ów niczemu nie służył, a przystąpienie do niego jest konieczne jedynie z przyczyn formalnych.
Poniżej przedstawiamy tabelę dzięki, której mieszkańcy Lubania po raz ostatni będą mieli szansę w tak oczywisty sposób porównać wyniki pracy pedagogów w lubańskich szkołach. Oto jak przedstawiają się wyniki w roku 2016 z podziałem na województwo, powiaty ościenne, miasto Lubań i miejskie szkoły.
Napisz komentarz
Komentarze