Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 25 listopada 2024 11:57
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Właściciele nr stacjonarnych na celowniku oszustów

Od ponad tygodnia do starszych mieszkańców Lubania dzwonią telemarketerzy przedstawiając się jako pracownik ”telekomunikacji”. Podczas rozmowy oferują tańszy abonament i kuszą atrakcyjnymi prezentami. Okazuje się, że to firma stosująca nieuczciwe praktyki o czym informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Lubaniu.
Właściciele nr stacjonarnych na celowniku oszustów

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Lubaniu - Agnieszka Cichoń już niejednokrotnie informowała mieszkańców naszego powiatu przed nieuczciwym działaniem niektórych firm telekomunikacyjnych. Jednak w dalszym ciągu do biura rzecznika zgłaszają się konsumenci, którzy padli ofiarą tychże działań. Obecnie na rynku powstaje coraz więcej firm telekomunikacyjnych, które świadczą usługi stacjonarne. Niestety sposób pozyskiwania klientów nie zawsze jest uczciwy, co wynika z relacji osób pokrzywdzonych.

Nieuczciwy proceder pozyskiwania abonentów przedstawia się zazwyczaj w podobny sposób. Handlowcy z ww firm najpierw telefonicznie tłumaczą, że są „przedstawicielami telekomunikacji bądź „pracują w firmie telekomunikacyjnej” i dla stałych klientów oferują tańszy abonament. Nie precyzują natomiast jaki dokładnie podmiot gospodarczy reprezentują – w rozmowie z klientem nie operują nazwą firmy. Następnie do domu abonenta przyjeżdża kurier lub przedstawiciel handlowy z gotową do podpisu umową. Konsumenci nie czytając dokumentów, bazując na zapewnieniach przedstawicieli handlowych, podpisują wszystkie dokumenty będąc przeświadczeni, że dotyczą operatora telekomunikacyjnego, z którym dotychczas wiązała ich umowa. Niestety podpisują wówczas umowę terminową z innym operatorem telekomunikacyjnym. Następnie kontaktuje się z nimi dotychczasowy operator z zapytaniem, dlaczego konsument wypowiedział zawartą z nim umowę. Dopiero wtedy abonent uświadamia sobie, że zawarł umowę z innym, konkurencyjnym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, a na podstawie tak zawartej umowy dochodzi do zerwania umowy dotychczasowej i przeniesienia numeru  do nowego dostawcy usług.

Bywały również sytuacje, kiedy konsumenci twierdzili, że umów z nowym operatorem nie podpisywali, a widniejący na umowie podpis nie został przez nich złożony. Wówczas zgłaszali do organów ścigania zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (podrobienie podpisu na umowie).

Warto również podkreślić, iż najczęściej grupą docelową nieuczciwych przedstawicieli handlowych są osoby starsze (największa grupa użytkowników telefonów stacjonarnych), których zbytnia ufność i otwartość jest często bezwzględnie wykorzystywana.  

Istotą problemu również jest to, iż większość poszkodowanych osób nie czytała podpisywanych umów. Należy pamiętać, iż nieetyczne zachowanie przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela wprowadzającego w błąd nie zwalnia abonenta z obowiązku zapoznania się z dokumentami pod którymi składa swój podpis.

Bez względu na wiek, konsument posiadający zdolność do czynności prawnych odpowiada za złożone oświadczenie woli i ponosi jego konsekwencje. Złożenie podpisu na umowie, oznacza akceptację warunków w niej przedstawionych, nawet jeśli nie zapoznał się z jej treścią. W przypadku wątpliwości co do warunków przedstawionej oferty – konsument musi pamiętać, że nie ma konieczności podpisania umowy w danej chwili. Niemniej jednak ustawodawca przewidział sytuację, w której umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa podpisywane są przez konsumentów pochopnie i pod presją czasu, uniemożliwiając im zapoznanie się z warunkami umowy w momencie jej podpisania. W takiej sytuacji konsument  może w terminie 14 dni odstąpić od umowy bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Warto pamiętać, iż odstąpienie od umowy należy wysłać listem poleconym na adres przedsiębiorcy.  Zatem konsument od dnia podpisania umowy ma 14 dni na dokładne zapoznanie się z dokumentami oraz podjęcia decyzji odnoście korzystania z usług nowego operatora.

Abonent, który czuje się oszukany i poszkodowany przez podstępnego operatora może napisać do dostawy usług oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu, powołując się na art. 84 kodeksu cywilnego. Niemniej ciężar dowodowy odnośnie okoliczności zawarcia umowy spoczywa na konsumencie.  

Powiatowy Rzecznik Konsumentów apeluje szczególnie do osób starszych, aby nie podpisywać umów bazując wyłącznie na ustnych zapewnieniach akwizytora czy przedstawiciela handlowego oraz o dokładne sprawdzanie nazwy firmy, która widnieje na umowie. Jeśli nie jesteśmy w stanie zrozumieć treści umowy – można wówczas zgłosić się do rzecznika, aby skonfrontować czy to co usłyszeliśmy ma swoje odzwierciedlenie w tym co jest na piśmie. Oczywiście nie można zwlekać z wyjaśnieniem takiej sprawy, aby nie upłynął nam termin 14 dni na ewentualne odstąpienie od umowy bez podania przyczyny, ponieważ po upływie tego terminu rezygnacja z umowy zawartej pod wpływem błędu będzie znacznie trudniejsza lub niemożliwa bez ponoszenia konsekwencji finansowych.  

Osoby, które zostały oszukane przez nieuczciwych sprzedawców skorzystać mogą z bezpłatnych porad prawnych Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Przyjęcia interesantów odbywają się od poniedziałku do czwartku w godz. 730-1530 w Starostwie Powiatowym w Lubaniu, pok. 38, I p., nr tel. 75 64 64 359. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

malami 11.04.2016 13:32
Trzeba jeszcze dodać, że kurier/przedstawiciel handlowy firmy telekomunikacyjnej nie zostawia oryginału umowy. Tym samym sam zainteresowany lub rodzina nie ma możliwości przejrzeć umowy i odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Dopiero w dniu, kiedy przychodzi do domu przesyłka ( po 1,5 miesiąca ) z DARMOWYM "prezentem" zaczynają się schody. A umowa jest terminowa i obwarowana wysokimi kosztami rezygnacji z usługi.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama