Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
sobota, 16 listopada 2024 06:20
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Co z Zachodnią obwodnicą Lubania?

Temat zachodniej obwodnicy Lubania ciągnie się tak długo, że wiele osób mogło zapomnieć czemu tak naprawdę miała ona służyć i jak wygląda planowany przebieg. W związku z tym w trakcie styczniowej sesji Rady Miasta burmistrz Lubania przedstawił prezentację w trakcie której omówił co dotychczas w kierunku jej powstania udało się przygotować.
Co z Zachodnią obwodnicą Lubania?

Od lat mówi się, że zachodnia obwodnica Lubania z gospodarczego punktu widzenia jest dla naszego miasta kluczowa. Od jej budowy uzależnione jest uruchomienie terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie miasta. Tu należy uściślić, że aby je uruchomić Lubań wcale nie potrzebuje obwodnicy jako całości a jedynie jej fragmentu. Od skrzyżowania z DW 296 na DK30 do ul. Esperantystów na wysokości firmy Automatec.

W tamtym obszarze na terenach należących do miasta mogłoby wówczas powstać kilka firm, które po pierwsze dadzą pracę, a po drugie będą generowały niemałe zyski do budżetu miasta. Niestety pomimo rozmów przedstawicieli miasta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu rozpoczęcia budowy jak nie było, tak nie ma. Nie znaczy to jednak, że w temacie nic się nie dzieje - w międzyczasie zmieniony został nawet przebieg obwodnicy jako całości. W trakcie styczniowej sesji opowiadał o tym Arkadiusz Słowiński.

 - Pierwszy slajd pokazuje przebieg starej zachodniej obwodnicy miasta (kolor niebieski). Przypominam, że swego czasu toczyła się dyskusja co do przebiegu nitki obwodnicy obok Osiedla Piastów. W wyniku tej dyskusji rada miasta oraz czynnik społeczny w pewnym sensie wymógł na samorządzie korektę trasy na pewnym odcinku. Taką zmianę dla planistów oraz służb samorządowych zaproponował ówczesny zastępca burmistrza Wiesław Wydra. Nowy proponowany przebieg został zrealizowany i jest zaznaczony kolorem czerwonym - referował podczas sesji burmistrz.
 

Projekt trasy przebiega przez różne działki. Jak mówi Arkadiusz Słowiński, część z nich jest już przez Gminę Miejską Lubań wykupiona. Część należy natomiast do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, prawnego następcy Agencji Nieruchomości Rolnej.

- Co ważne w tym przypadku jesteśmy już po podziale tych działek. Wpisano tu również plan zagospodarowania przestrzennego i w studium. Najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna część pracy przez służby samorządu została zatem wykonana. Złożymy wniosek o przekazanie nam tych działek pod cel publiczny, a takowym jest droga. Czekamy na zgodę od KOWR-u na ich przejęcie. Ponadto trzy działki wymagają jeszcze uzgodnień z prywatnymi osobami. Są to niewielkie areały, a my jesteśmy już po wstępnych rozmowach - dodał Arkadiusz Słowiński.

W dalszej części trasa ma przebiegać przez teren Skarbu Państwa. - W tym przypadku jako samorządowi za bardzo się nie spieszy. Najbardziej interesuje nas odcinek do Automatecu, a więc do skrzyżowania z ulicą Esperantystów i Królowej Jadwigi. To na tą chwilę priorytet - zaznaczył burmistrz Lubania. Ostatni odcinek trasy poprowadzi przez teren należący do Gminy Wiejskiej Lubań przebiega przez dwie rzeki, nad którymi planiści wskazują potrzebę budowy estakady i finalnie zostanie wpięty w ulicę Zawidowską.

Przebieg całej obwodnicy.

Na koniec wykładu Arkadiusz Słowiński zaprezentował dwie ciekawostki. Koncepcję GDDKiA wpięcia się z krajowej 30-tki w zachodnią obwodnicę miasta. Jak może wyglądać rondo turbinowe można zobaczyć w galerii.

Kolejną ciekawostką był fragment Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego gdzie zobaczymy planowany przebieg obwodnicy Lubania jako całości, gdzie zaczyna się ona jeszcze na wysokości Pisarzowic i biegnie aż do Jałowca. Co najciekawsze jej przebieg najprawdopodobniej został ustalony jedynie na papierze bowiem plan zakłada jej przebieg przez wyrobiska kopalni Józef.

Już w trakcie dyskusji dowiedzieliśmy się, że w tej chwili prowadzone są przymiarki do budowy jedynie fragmentu obwodnicy łączącego zjazd z DK30 ze skrzyżowaniem ulic Esperantystów i Królowej Jadwigi, tak aby otworzyć możliwości lokowania kolejnych zakładów pracy. Drugim ważnym problemem, który rozwiąże wpięcie ul. Esperantystów w fragment obwodnicy będzie rozładowanie ruchu, który obecnie odbywa się poprzez skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego, Worcella i Esperantystów.

Bylibyśmy skłonni wybudować kilometrowy odcinek obwodnicy od Automatecu do zjazdu na DK30 i szacowaliśmy, że może to być koszt około 7 – 8 mln zł. Problem polega na tym, że drogę trzeba gdzieś wpiąć czyli w DK 30, a właściciel drogi powiedział nam, że tam potrzebne jest rondo turbinowe, które kosztować będzie 5 mln zł, a oni nie mają na to teraz pieniędzy. Lobbujemy więc w tej chwili wykonanie dokumentacji technicznej dla rond na DK30 na wysokości zjazdu w kierunku autostrady oraz skrzyżowaniu ulic Cmentarnej i Kopernika. Nie jest to łatwe, bo to są już rozmowy na poziomie ministerstwa, a w tej chwili priorytetami w naszym województwie jest budowa trasy S3 w kierunku południowej granicy i dobudowanie trzeciego pasa autostrady. - opowiadał burmistrz.

Całość prezentacji, pytania radnych oraz dyskusję na temat jej przebiegu mogą Państwo obejrzeć na nagraniu z sesji Rady Miasta Lubań. Od 54 minuty transmisji prezentacja, dyskusja od 1:08 minuty.

Link do transmisji.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Michal 22.07.2020 12:07
Czy ktos wie gdzie ma byc zakonczenie tej obwodnicy na zawudowskiej ktorym miejscu

xzccdsd 08.02.2019 11:27
Chwila moment obwodnica to obwodnica. Nie wyobrażam sobie aby zrobili z ulic Królowej Jadwigi, Esperantystów, Letniej, Jesiennej, a nawet Klasztornej część planu obwodnicy bo już obecnie są problemy komunikacyjne o poszczególnych godzinach rannych i popołudniowych, a gdyby jeszcze te drogi miały obsłużyć większą ilość kierowców to całkiem będzie sparaliżowany ruch. Wyżej wymielone ulice mogą zostać podłączone pod obwodnicę i dać możliwość wyjechania i dojechania, ale zachodnia obwodnica ma być obwodnicą jadąc od strony Godzieszowa aby można było dojechać na Zawidów czy Bogatynię i nie musiał jechać przez miasto lub jakimiś drogami tylko bezpośrednio. Trochę mnie poniosło z tą Bogatynią i Zawidowem, ale obwodnica musi lecieć na Zarębę lub Siekierczyn... w końcu to ma być obwodnica.

Krzysiek 07.02.2019 20:34
Mamy już odnowiony basen na "kamiennej", wybudowane ronda (zdaje się trzy) i nowe boisko przy hali sportowej. Teraz odsmażamy kolejnego kotleta. Trzymam za Was kciuki, aby coś z tego w końcu udało się zrealizować.

teo 07.02.2019 18:12
Nic z tego nie będzie!!! Dopóki nie zmienią się ludzie we Wrocławskiej GDDiA!! Tam jest beton.

marian 08.02.2019 06:38
Nie zgodzę się z Toba. W ciągu roku napisałem 3 podania o wymianę i uzupełnienie słupków oddzielających ulicę od chodnika i bardzo szybko uzupełniono je bez żadnych problemów

Michał 07.02.2019 13:28
Jednak nadal pozostaje nierozwiazana kwestia którą poruszył Pan radny Wieczorek- dojazd do planowanej obwodnicy, szczególnie ulica Esperantystow wraz ze skrzyżowaniem z Worcella, Wojska Polskiego oraz Łokietka. Wiadomo że nawet jeśli większość ruchu pójdzie w okolice Kauflandu, Lidla etc. jak twierdzi Pan Burmistrz to i tak ruch na tej ulicy zwiększy się gdyż tą drogę będą wykorzystywać ludzie mieszkający na osiedlu oraz np. starolubanskiej zmierzający w kierunku do Zgorzelca lub odwrotnym. Już teraz w godzinach szczytu śmiem twierdzić że owo skrzyżowanie nie wytrzymuje napięcia i tworzą się spore korki, a co będzie gdy ruch zwiększy się nawet o 10%? Ulica Esperantystow również nie jest dostosowana do tak dużego ruchu, choćby ze względu na swoją szerokość. Pan Burmistrz twierdzi że to nie jest kwestia dotyczącą stricte obwodnicy jednak wg mnie jako mieszkańca tych rejonów to nierozerwalnie łączy się i budowę obwodnicy trzeba zacząć planować od takich rzeczy jak jakość dojazdu.

Jacek 07.02.2019 19:56
Nie mogę... Burmistrza ma głęboko w 4 literach takie argumenty jak twoje - "bo zwiększy się ruch" - Janusz będzie stał w korku, jak będzie chciał zawieźć Grażyne po kibel do Casto. Jeżeli są tam tereny inwestycyjne, to trzeba do nich zrobić drogę, jest zakład automatec i będą inne, więc nad czym się tutaj zastanawiać ? W chwili obecnej dojazd na osiedle autem ciężarowym to jakaś paranoja. Następnie czy jak Janusz będzie jechał do Zgorzelca obwodnicą to w tym samym czasie nie będzie na skrzyżowaniu koło kauflandu więc jakoś chyba to się równoważy. Ktoś z centrum nie będzie specjalnie jechał na osiedle żeby wyjechać do Zgorzelca. A osoby jeżdżące w zachodnią część miasta ominą centrum i z niej skorzystają. Żeby nie było ruchu to należy zaorać całe osiedle, posadzić drzewa i z głowy, ruch, obwodnica, smog itd.

osiedle 08.02.2019 09:29
Popieram! Jeżeli nawet 10% ruchu pójdzie przez osiedle, krzyżówka na osiedlu obok parku pry ulicy worcella nie wyrobi!! Ta droga ledwo co wyrabia podczas godzin szkolnych, gdy ludzie kończą pracę i jadą do biedronki, do tego barany co 20x patrzą na pustą drogę zastanawiając się czy mogą jechac ... To nie przejdzie .

Reklama
Reklama
Reklama
manukultura
Chagall
Jarmark Radogoszcz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama