Od lat mówi się, że zachodnia obwodnica Lubania z gospodarczego punktu widzenia jest dla naszego miasta kluczowa. Od jej budowy uzależnione jest uruchomienie terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie miasta. Tu należy uściślić, że aby je uruchomić Lubań wcale nie potrzebuje obwodnicy jako całości a jedynie jej fragmentu. Od skrzyżowania z DW 296 na DK30 do ul. Esperantystów na wysokości firmy Automatec.
W tamtym obszarze na terenach należących do miasta mogłoby wówczas powstać kilka firm, które po pierwsze dadzą pracę, a po drugie będą generowały niemałe zyski do budżetu miasta. Niestety pomimo rozmów przedstawicieli miasta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu rozpoczęcia budowy jak nie było, tak nie ma. Nie znaczy to jednak, że w temacie nic się nie dzieje - w międzyczasie zmieniony został nawet przebieg obwodnicy jako całości. W trakcie styczniowej sesji opowiadał o tym Arkadiusz Słowiński.
- Pierwszy slajd pokazuje przebieg starej zachodniej obwodnicy miasta (kolor niebieski). Przypominam, że swego czasu toczyła się dyskusja co do przebiegu nitki obwodnicy obok Osiedla Piastów. W wyniku tej dyskusji rada miasta oraz czynnik społeczny w pewnym sensie wymógł na samorządzie korektę trasy na pewnym odcinku. Taką zmianę dla planistów oraz służb samorządowych zaproponował ówczesny zastępca burmistrza Wiesław Wydra. Nowy proponowany przebieg został zrealizowany i jest zaznaczony kolorem czerwonym - referował podczas sesji burmistrz.
Projekt trasy przebiega przez różne działki. Jak mówi Arkadiusz Słowiński, część z nich jest już przez Gminę Miejską Lubań wykupiona. Część należy natomiast do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, prawnego następcy Agencji Nieruchomości Rolnej.
- Co ważne w tym przypadku jesteśmy już po podziale tych działek. Wpisano tu również plan zagospodarowania przestrzennego i w studium. Najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna część pracy przez służby samorządu została zatem wykonana. Złożymy wniosek o przekazanie nam tych działek pod cel publiczny, a takowym jest droga. Czekamy na zgodę od KOWR-u na ich przejęcie. Ponadto trzy działki wymagają jeszcze uzgodnień z prywatnymi osobami. Są to niewielkie areały, a my jesteśmy już po wstępnych rozmowach - dodał Arkadiusz Słowiński.
W dalszej części trasa ma przebiegać przez teren Skarbu Państwa. - W tym przypadku jako samorządowi za bardzo się nie spieszy. Najbardziej interesuje nas odcinek do Automatecu, a więc do skrzyżowania z ulicą Esperantystów i Królowej Jadwigi. To na tą chwilę priorytet - zaznaczył burmistrz Lubania. Ostatni odcinek trasy poprowadzi przez teren należący do Gminy Wiejskiej Lubań przebiega przez dwie rzeki, nad którymi planiści wskazują potrzebę budowy estakady i finalnie zostanie wpięty w ulicę Zawidowską.
Przebieg całej obwodnicy.
Na koniec wykładu Arkadiusz Słowiński zaprezentował dwie ciekawostki. Koncepcję GDDKiA wpięcia się z krajowej 30-tki w zachodnią obwodnicę miasta. Jak może wyglądać rondo turbinowe można zobaczyć w galerii.
Kolejną ciekawostką był fragment Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego gdzie zobaczymy planowany przebieg obwodnicy Lubania jako całości, gdzie zaczyna się ona jeszcze na wysokości Pisarzowic i biegnie aż do Jałowca. Co najciekawsze jej przebieg najprawdopodobniej został ustalony jedynie na papierze bowiem plan zakłada jej przebieg przez wyrobiska kopalni Józef.
Już w trakcie dyskusji dowiedzieliśmy się, że w tej chwili prowadzone są przymiarki do budowy jedynie fragmentu obwodnicy łączącego zjazd z DK30 ze skrzyżowaniem ulic Esperantystów i Królowej Jadwigi, tak aby otworzyć możliwości lokowania kolejnych zakładów pracy. Drugim ważnym problemem, który rozwiąże wpięcie ul. Esperantystów w fragment obwodnicy będzie rozładowanie ruchu, który obecnie odbywa się poprzez skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego, Worcella i Esperantystów.
Bylibyśmy skłonni wybudować kilometrowy odcinek obwodnicy od Automatecu do zjazdu na DK30 i szacowaliśmy, że może to być koszt około 7 – 8 mln zł. Problem polega na tym, że drogę trzeba gdzieś wpiąć czyli w DK 30, a właściciel drogi powiedział nam, że tam potrzebne jest rondo turbinowe, które kosztować będzie 5 mln zł, a oni nie mają na to teraz pieniędzy. Lobbujemy więc w tej chwili wykonanie dokumentacji technicznej dla rond na DK30 na wysokości zjazdu w kierunku autostrady oraz skrzyżowaniu ulic Cmentarnej i Kopernika. Nie jest to łatwe, bo to są już rozmowy na poziomie ministerstwa, a w tej chwili priorytetami w naszym województwie jest budowa trasy S3 w kierunku południowej granicy i dobudowanie trzeciego pasa autostrady. - opowiadał burmistrz.
Całość prezentacji, pytania radnych oraz dyskusję na temat jej przebiegu mogą Państwo obejrzeć na nagraniu z sesji Rady Miasta Lubań. Od 54 minuty transmisji prezentacja, dyskusja od 1:08 minuty.
Napisz komentarz
Komentarze