Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 26 listopada 2024 11:44
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Coraz trudniej dojeżdżać komunikacją autobusową

Mieszkańcy Olszyny piszą, że po zmianie rozkładu jazdy lubańskiego PKS VOYAGER nie sposób dojechać z samego rana do Lubania do pracy. PKS odpowiada - To efekt niskiej frekwencji, a co się z tym wiąże nierentowności kursów.
Coraz trudniej dojeżdżać komunikacją autobusową

Autor: PKS VOYAGER

- Nowy rozkład jazdy autobusów to kpina. Już nie ma jak dojechać do pracy na 6 do Lubania - czytamy w korespondencji nadesłanej na redakcyjną pocztę od mieszkańca Olszyny.

O sprawę zapytaliśmy w lubańskim PKS i tam dowiedzieliśmy się, że problem dotyczy większej ilości połączeń. Firma z dniem 2 marca zmieniła rozkład jazdy i w związku z tym na czterech trasach zlikwidowano bądź zmodyfikowano około 15 połączeń. W sprawie połączenia z Olszyny do Lubania otrzymaliśmy taką odpowiedź:

- Tam były trzy osoby dojeżdżające. Praca kierowcy na tym konkretnym kursie wyglądała w ten sposób, że autobus jechał na pusto do Gryfowa Śląskiego, aby zacząć tam kurs Gryfów – Olszyna - Lubań - Zgorzelec. Z Gryfowa w kierunku Lubania jeździła jedna do dwóch osób, a w Olszynie o 5:40 wsiadały kolejne trzy osoby. Tak więc kurs był niemal na pusto. Decyzję podjęliśmy na podstawie analiz prowadzonych od września ubiegłego roku, a jeżeli pokazują nam one, że na tych odcinkach stale dokładamy. Mimo że chcemy jeździć, nie jesteśmy w stanie podołać temu finansowo – mówił nam Bogusław Borowski, kierownik przewozów PKS VOYAGER w Lubaniu.

Zmianami objęto cztery trasy, a na nich 15 kursów. I tak z dniem 2.03.2019 r. zawieszone zostają kursy autobusów na trasach:

1. Trasa: LUBAŃ - ŚWIERADÓW-ZDRÓJ

- kurs o godz. 810 z Lubania do Świeradowa

- kurs o godz. 1000 ze Świeradowa do Lubania

- kurs o godz. 1615 z Lubania do Świeradowa

- kurs o godz. 1805 ze Świeradowa do Lubania

2. Trasa: LUBAŃ - NOWOGRODZIEC

- kurs o godz.11 15 z Lubania do Nowogrodźca

- kurs o godz. 1200 z Nowogrodźca do Lubania


3. Trasa: JELENIA GÓRA - LUBAŃ - ZGORZELEC

- kurs o godz. 517 z Gryfowa Śląskiego do Zgorzelca – zawieszony na odcinku Gryfów Śl. - Lubań.

- kurs o godz. 700 z Lubania do Zgorzelca – zawieszony w soboty i niedziele

- kurs o godz. 805 ze Zgorzelca do Lubania – zawieszony w soboty i niedziele

- kurs o godz. 1230 z Lubania do Zgorzelca – zawieszony w niedziele

- kurs o godz. 1305 ze Zgorzelca do Jeleniej Góry - zawieszony w niedziele

- kurs o godz. 1540 z Jeleniej Góry do Zgorzelca – zawieszony w niedziele

- kurs o godz. 1810 ze Zgorzelca do Lubania – zawieszony w niedziele

4. Trasa: LUBAŃ - WROCŁAW

- kurs o godz. 425 z Lubania do Wrocławia przez Leśną – zawieszony w soboty i niedziele

- kurs o godz. 1730 z Wrocławia do Lubania – zawieszony w soboty i niedziele

PKS VOYAGER przeprasza za utrudnienia i jednocześnie podkreśla, że wszystkie zmiany w rozkładzie jazdy spowodowane są niską frekwencją pasażerów i co się z tym wiąże nierentownością kursów.

 

Światełkiem w tunelu może być „Nowa Piątka PiS” i jedno z jej haseł: PKS – przywrócenie połączeń pomiędzy powiatami i gminami.

- W Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat połączenia autobusowe, głównie PKS, zostały zredukowane o połowę z prawie miliarda przejechanych kilometrów do niespełna pół miliarda. Przywrócimy to, przywrócimy ten miliard, przywrócimy połączania – zapowiadał ostatnio Jarosław Kaczyński.
W sobotę 23 lutego na antenie TVP potwierdzał to premier Mateusz Morawiecki.

- Wszystkie zapowiedziane przez PiS ustawy będą gotowe wiosną, a latem zostaną wdrożone. W pierwszej kolejności mamy już przygotowaną ustawę dotyczącą (...) odbudowy komunikacji pomiędzy gminami, powiatami, gdzie ten transport został zwinięty - poinformował premier.

Wyjaśnił, że chodzi o "tradycyjne PKS-y" oraz transport prywatny. - Będzie to polegało na przekazaniu pewnych sum pieniędzy - dobrze wyliczonych - dla powiatów, po to, żeby mogły poprzez dopłatę do tzw. wozokilometra odbudować ten transport. Startujemy z takim programem od kwietnia.

Pozostaje więc czekać na realizację obietnic. Niestety eksperci są sceptyczni i twierdzą, że jako mieszkańcy województwa dolnośląskiego mamy mniejsze szanse na skorzystanie z rządowego programu. Przyczyną ma być jedna z najlepiej rozwiniętych w kraju sieci połączeń kolejowych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

BabciaJasia 14.09.2021 19:10
Problem jest na trasie Lubań-Leśna. Czy ktoś zna dobre połączenia?

pks 15.03.2019 14:36
pks powinien zrobić długie trasy zgorzelec lubań olszyna jelenia góra wałbrzych kłodzko wrocław i dalej a kursy by były oraz nowa flota autobusów a nie stare trupy

Grażka z Olszyny 06.03.2019 08:16
W sumie z Lubania do Jeleniej, przez Gryfów, Olszynę, czy Zgorzelca, Węglińca, Legnicy, Wrocławia dojedzie się Kolejami Dolnośląskimi. Próbowałam, to wiem. Pociągi z Lubania i do Lubania jeżdżą od wczesnego rana do wieczora a do Legnicy jest chyba z 11 połaszczeń. Pociągi naprawdę nowoczesne, tanie itp. Także do Olszyn bez problemu dojeżdżam KD. Owszem do i z wiosek naszego powiatu to problem jest i tego PKS nie rozwiązuje, bo nie chce, to są zaszłości z przeszłości. Władze powiatowe też nie są zainteresowane i są dla siebie nie dla obywatela. Ale każda gmina ma radnego powiatowego, wiec pisać, pisać, pisać. Nie do powiatu, a do do Wojewody. Łachy nie robią. Władza jest dla ludzi, nie odwrotnie. A swoja drogą to czemu PKS nie uruchamia mniejszego autobusu, zamiast pchać taki wielki i potem narzeka.

Daria 06.03.2019 06:20
To nie wina PKS to ludzie wybrali firme bielawa a ci przestali jeździć i macie co chcieliscie

Facet 06.03.2019 00:25
Gdyby nie uczniowie dojezdzajacy do szkół, to PKSy juz dawno splajtowalyby. Bilety drogie, autobusy smierdziuchy w srodku i na zewnatrz stare, ktore juz dawno powinny skonczyc na zlomie.

Mieszkaniec 05.03.2019 23:10
To nie wina przrwoznoka to wina wydawanya zezeolen dla kazdego. Pks vojager jezdzil by pewnie nadal ma tych tradach ale jesli urząd marszalkowski wydaje zezwilenua dla konkurencji w godzinach szczytu. Przewoznok traci i nie może wspierać kursów mnuej rentownych. Po jakims czadie konkurencja likwiduje kyrsy a podróżny wtedy szuka winy w pks a nie w urzednokach i konkurencji Pks jezdzil wszedzue zapewniając kazdej miejscowosci komunokacje dopuki nie zaczela jezdzic nie zdrowa konkurencja Warto to przyppminac A co do rzadu to do dzis nie potrafił zdecydowac co z zezwoleniem juz sa nie ważne 2 lata a mówi sie o dofinansowanii przewoźników chyba swoich znajomkow

Pasażerka 05.03.2019 20:58
Pytań jest wiele. Zapewne w nowej ustawie pojawi się pojęcie "aktywnie utrzymane połączenie", bo dla takich połączeń, a nie dla "zawieszonych" będzie dofinansowanie. Aż dziw bierze, kiedy widzę jak rozkład jazdy ułożony m.in. Lubań - Świeradów 8:10 odjazd, kiedy do pracy mieszkańcy mają dojechać na 6:00, czy 7:00. No coś tu nie tak. Oczywistym jest, że kilka osób umawia się autem dojechać. A pytanie zasadnicze. Kiedy to Vojager w Lubaniu robił, np. ankiety popularyzacyjne na ich komunikację, no np. po istniejących firmach, po przedsiębiorcach, czy JST, czy też samorządach? Raczej w ogóle. To nie te czasy, że przewoźnik miał zawsze rację, choćby jej nie miał. Widzę tu "zero" pomysłu, aktywności, brak stosowania nowych możliwości, propozycji dla zakładów pracy, by zachęcić do korzystania z usług Voyagera, by zwiększyć frekwencję. Gdzie jest ich marketing, dział handlowy, który odpowiada za odpowiednią ofertę, "przyciągnięcie" pasażera. Widać, że oni idą na łatwiznę po "gotową" rybę- co im Państwo podsunie to wezmą. Brak kreatywności, innowacyjności, ba! Już raczej brak pomysłu na te ich "przewoźnikostwo dyktowane". A ruszyć w końcu służby w teren, to pojazdów Wam braknie. Co za zarządzanie w tym przedsiębiorstwie, jeśli liczą tylko na łatwiznę! Nie wiedzą, gdzie szukać i jak szukać pieniędzy? To chyba zarządowi tylko trzymanie stołków się udaje. Skoro to spółka pracownicza, to "POGONIĆ" to kierownictwo do roboty. Nie wyobrażam sobie, by marketing nic nie robił w kwestii promocji, nowych pomysłów, gdzie można zdobyć klienta. A swoją drogą trzeba by Marszałka naciskać i Koleje Dolnośląskie, aby ten Świeradów szybciej przywróciły( bo będzie odnowienie linii kolejowej) i przez Olszynę, by puszczały częsciej choć mniejsze pociągi.

Pasażer 05.03.2019 19:53
Mam 3 kursy do Lubania i 4 kursy powrotne, z czego ostatni o 16. Jak nie zdążysz to trzeba kombinować czym wrócić. Denerwujące, ale nikt nie będzie dokładał do interesu, tylko po to żeby wozić 3 osoby.

Kto tu 05.03.2019 18:24
Jak coś jest nieopłacalne to trudno. Nikt do tego nie będzie dokładał. A rząd niech przestanie obiecywać bo kasy zabraknie i podatki fiu w górę.

Jas 05.03.2019 18:13
Jak w okolicy było dużo zakładów gdzie pracowało sporo ludzi to i ludzie jeździli do pracy głównie autobusami. Dzisiaj praca jest w różnych miejscach o różnej godzinie więc transport autobusowy siłą rzeczy jest nierentowny. Jazda autobusem jest tańsza niż samochodem pod warunkiem że jest dużo ludzi.

siwy 05.03.2019 17:42
Dla mnie to tragedia. Choruję na epilepsję. Przez brak połączeń jestem zdany na łaskę znajomych i skazany na siedzenie w domu.

Ach ta nasza nieszczesna kladka Lubanska 05.03.2019 16:32
To nie te czasy, w ktorych ludzie nie mieli samochodow,musieliby chyba pozabierac polowie Polakom samochody zeby PKSy znow byly rentowne.

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama