W czwartek sejmik dolnośląski podjął bardzo ważną uchwałę, w której deklaruje chęć udziału w rządowym programie Kolej Plus i realizacji przedstawionych w nim inwestycji kolejowych znajdujących się na terenie naszego województwa. Co więcej, sejmik chce, żeby rząd potraktował Dolny Śląsk jako poligon doświadczalny dla rewitalizacji regionalnej i lokalnej infrastruktury kolejowej. Samorządowcy z Wrocławia proponują, by na pierwszych liniach przejmowanych przez samorząd województwa został przeprowadzony pilotaż tego programu – tak, by prace mogły się rozpocząć jeszcze w tym roku.
W uchwale Sejmiku Województwa Dolnośląskiego czytamy:
„Podstawowym celem realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych na terenie województwa dolnośląskiego winno być zapewnienie bezpośrednich relacji łączących stolice województwa lub główne ośrodki subregionalne z miastami oraz ważnymi obszarami turystycznymi, przyrodniczymi, czy zabytkowymi o znaczeniu ponadregionalnym, które są obecnie pozbawione obsługi transportem kolejowym
Za priorytetowe działania uznajemy rewitalizacje:
2) infrastruktury kolejowej łączącej bezpośrednio Legnicę z powiatem złotoryjskim, lwóweckim, lubańskim, jeleniogórskim i miastem Jelenia Góra, zapewniającej bezpośredni dojazd do miast: Złotoryja, Lwówek Śląski, Wleń, Lubomierz, Gryfów Śląski, Mirsk, Świeradów Zdrój, Mysłakowice, Karpacz a także do Karkonoskiego Parku Narodowego oraz Gór Izerskich, w tym realizacje przewidzianego w Programie ciągu linii kolejowych Legnica-Złotoryja-Lwówek Śląski-Jelenia Góra/Świeradów Zdrój”
Największym zaskoczeniem na liści miejscowości do powstania nowej infrastruktury kolejowej jest Lubomierz, który z koleją pożegnał się bardzo dawno temu. Na kolejowym szlaku z Lwówka Śl. powstała ciesząca się dużą popularnością ścieżka rowerowa a na dworcu w mieście dzięki staraniom lokalnych władz powstały mieszkania. Lubomierscy samorządowcy zabiegają także o powstanie ścieżki rowerowej z Pławnej do Lubomierza. Niejednokrotnie słyszeliśmy także o planach budowy infrastruktury rowerowej łączącej Lubomierz z Gryfowem Śl. właśnie z wykorzystaniem starego szlaku kolejowego.
„Wybrane relacje zapewnią jednocześnie obsługę transportem kolejowym obszarów o olbrzymiej atrakcyjności turystycznej”. – czytamy w uchwale sejmiku – „Pilne uruchomienie takiegoż pilotażu na przejmowanych przez samorząd Województwa Dolnośląskiego liniach kolejowych pozwoli na rozpoczęcie prac rewitalizacyjnych jeszcze w bieżącym roku budżetowym”.
Jaki podaje portal www.rynek-kolejowy.pl, na Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej (Kolej Plus) rząd zamierza przeznaczyć 6-7 mld zł. Ma on doprowadzić do odbudowy linii kolejowych do mniejszych miejscowości lub budowy całkiem nowych szlaków (razem 20 odcinków). Realizacja programu zaplanowana jest na lata 2019-2023.
– Dolny Śląsk ma szanse uzyskać co najmniej 370 mln zł na kolej i poddać rewitalizacji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej ok. 275 km linii – pisze na Facebooku Piotr Karwan, radny sejmiku województwa dolnośląskiego.
Napisz komentarz
Komentarze