Na linii kolejowej Frýdlant - Zawidów - Görlitz kursują obecnie wyłącznie pociągi towarowe. Do Czech jadą przede wszystkim z węglem. W przeciwną stronę zakłady Skody wysłyłają z Mlady Boleslav swoje samochody do Polski i Niemiec.
Wiele osób nawet nie wie, że istnieje taki szlak kolejowy. Pociągi pasażerskie nie jadą tamtędy od końca wojny. Chcemy to zmienić. Byłoby to korzystne zarówno dla transportu regionalnego, jak i transportu międzynarodowego. Chcemy przekonać czeskie Ministerstwo Transportu do uruchomienia korytarza Praga - Liberec - Görlitz. W ten sposób Liberec będzie miał bezpośrednie połączenie z Görlitz bez żadnych zmian i czekania w Zittau jak dziś, a głównie bezpośrednie połączenie kolejowe z Pragą, którego dziś brakuje, mówi Pavel Blažek, dyrektor wykonawczy regionalnej firmy Korid.
Pociąg osobowy relacji Liberec - Frýdlant – Görlitz przejechał całą tą trasę we wtorek 9 kwietnia w ramach projektu "Pociągiem wokół Trójstyku", aby sprawdzić jakość i czas podróżowania koleją w regionie przygranicznym. Podczas tej jednej podróży przez terytorium Czech, Polski i Niemiec na trasie o długości 119 km, pociąg osiem razy przekroczył granice.
„Musimy przekonać na rządy, że nasze granice nie są stacjami końcowymi. Te pieniądze na infrastrukturę kolejową są konieczne i przyniosą korzyści. Na północ od Liberca istnieje ogromny potencjał transportowy dla transportu pasażerskiego. Czy w kierunku Polski do Wrocławia i Warszawy, czy do Niemiec do Drezna i Berlina ”- powiedział dyrektor zarządzający Korid Jiří Hruboň.
W rezultacie powstał już międzynarodowy projekt Trans-Borders. W ramach tego projektu podejmowane będą działania, mające na celu poprawę sytuacji publicznego transportu pasażerskiego oraz mobilności mieszkańców. Koncentrować się będą one na rozwiązaniu wspólnych problemów dwóch obszarów granicznych i przygranicznych znajdujących się Europie Środkowej. Jednym z takich regionów pilotażowych jest obszar przygraniczny pomiędzy Niemcami, Polską i Republiką Czeską, a drugim tereny przygraniczne regionu Koroška w Słowenii i południowej części austriackiej prowincji Karyntia.
# Pociągiem przez trzy kraje
Napisz komentarz
Komentarze