Podstawą realizacji działań był Program Współpracy INTERREG Polska–Saksonia 2014–2020, w którego ramach zakłada się m.in. budowanie wspólnej marki dolnośląsko-saksońskiego regionu przygranicznego wraz z tworzeniem polsko-niemieckich sieci turystycznych oraz zwiększanie atrakcyjności obszaru wsparcia poprzez utrzymanie i świadome wykorzystanie potencjału wspólnego dziedzictwa kulturowego i naturalnego.
Centralnym punktem projektu była transgraniczna sieć współpracy składająca się z zarekomendowanych przez grupę kierowniczą liceów w Bolesławcu, Lubaniu, Żarach, Zgorzelcu, Görlitz, Bischofswerdzie i Hoyerswedzie regionalnych instytucji kultury, uczniów, nauczycieli, rodziców i partnerów projektu oraz instytucji wspierających.
Partner wiodący - Krajowy Urząd ds. Szkolnictwa i Edukacji - powołał w ramach projektu Grupę kierowniczą, którą stanowili przedstawiciele partnerów projektu z powiatów - Lubańskiego, Bolesławieckiego, Zgorzeleckiego i Żarskiego wraz z dyrektorami szkół uczestniczących w projekcie.
Głównym celem projektu było podniesienie jakości kształcenia oraz kształtowanie świadomości regionalnej w celu rozwinięcia wśród uczniów polsko-saksońskiego pogranicza umiejętności ukierunkowanych na efektywne wykorzystanie potencjału obszaru wsparcia. Pozostałe cele to:
- Inicjowanie i dalsze rozwijanie transgranicznych sieci kooperacyjnych w zakresie turystyki pomiędzy szkołami i Uczniowskimi Agencjami Turystycznymi; wzmocnienie i pogłębianie współpracy w dziedzinie zarządzania kulturą i projektami turystycznymi między szkołami w Polsce i w Saksonii.
- Wspieranie kształcenia kompetentnego i kreatywnego kapitału ludzkiego w regionie poprzez ofertę edukacyjną dla uczniów i nauczycieli w zakresie zarządzania projektami, kulturą i międzyszkolnymi kooperacjami turystycznymi.
- Wspieranie kształcenia przedsiębiorczości uczniów w zakresie edukacji, kultury i turystyki oraz wspieranie mobilności uczniów z uwzględnieniem nauki języka sąsiada, nabywania kompetencji międzykulturowych oraz edukacji w zakresie wspólnego polsko-saksońskiego dziedzictwa kulturowego.
Uczestnikami projektu byli uczniowie i nauczyciele czterech polskich liceów oraz trzech saksońskich gimnazjów. Udział w projekcie wzięli również mentorzy i eksperci w dziedzinie kultury i turystyki regionalnej.
Polska strona była reprezentowana przez:
- I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Bolesławcu;
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Adama Mickiewicza w Lubaniu;
- Liceum Ogólnokształcące im. Braci Śniadeckich w Zgorzelcu;
- Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Bolesława Prusa w Żarach.
Po niemieckiej stronie uczestnikami były trzy gimnazja:
- Gimnazjum im. Johanna Wolfganga von Goethe w Bischofswerdzie
- Augustum-Annen-Gimnazjum w Görlitz
- Gimnazjum im. Gottfrieda Ephraima Lessinga w Hoyerswerdzie
Podsumowując realizację tego projektu, należy odpowiedzieć na pytanie - w jakim celu utworzono Uczniowskie Agencje Turystyczne (UAT)?
Głównym celem ich (UAT) działalności było kształtowanie u uczniów ducha przedsiębiorczości, kształcenie kompetencji z zakresu zarządzania projektami, kulturą i turystyką oraz świadomości kulturalnego i turystycznego potencjału pogranicza polsko-saksońskiego.
Ponadto działania agencji i transgranicznej współpracy w zakresie zarządzania kulturą i projektami turystycznymi pomiędzy szkołami i Uczniowskimi Agencjami Turystycznymi z Polski i z Saksonii miały na celu wsparcie edukacyjnej i zawodowej mobilności uczniów poprzez naukę języka, kształcenie kompetencji międzykulturowych oraz edukację na temat wspólnego polsko-saksońskiego dziedzictwa kulturowego.
Transgraniczna współpraca pomiędzy agencjami – a tym samym szkołami oraz regionalnymi instytucjami kultury i turystyki – miała również na celu promocję polsko-saksońskiego regionu pogranicza.
Realizacja projektu wskazała uczestnikom jak należy i dlaczego:
- warto promować swoje miasto/swój region;
- jak założyć uczniowską agencję turystyczną /firmę uczniowską i jak powinna ona funkcjonować;
- jak opracować ofertę turystyczną;
- jak zorganizować imprezę turystyczną lub kulturalną;
- w jaki sposób promować firmę uczniowską i organizowane przez nią przedsięwzięcia w szkole, w mieście i w regionie.
Kompetencje te zostały uzyskane podczas:
- jednodniowych spotkań roboczych,
- dwudniowych warsztatów,
- wyjazdów studyjnych,
- spotkań ze specjalistami w dziedzinie kultury i turystyki,
- organizowania przedsięwzięć kulturalnych i opracowania ofert turystycznych.
Projektowi towarzyszyły następujące wydarzenia.
- Regionalne Targi Turystyczne w miastach uczestniczących w projekcie,
- Festiwal Kultury Młodzieżowej BOOMFest Görlitz-Zgorzelec,
- Polsko-Saksońska Konferencja Młodych Menadżerów Kultury i Turystyki.
Miejmy nadzieję, że działalność młodych menedżerów turystyki regionalnej z Uczniowskich Agencjach Turystycznych przyczyni się w istotny sposób do wzbogacenia oferty kulturalnej i turystycznej w regionie, a tym samym do zwiększenia jego atrakcyjności i promocji. Kultura i turystyka tworzą ogromny potencjał dla rozwoju regionu, który nie dysponuje dobrze rozwiniętą infrastrukturą przemysłową. Innowacyjne wykorzystanie tego potencjału może się przyczynić do obniżenia stopy bezrobocia wśród młodych ludzi w regionie oraz przeciwdziałać negatywnym tendencjom demograficznym.
Mamy nadzieję, że menedżerowie turystyki regionalnej staną się naszymi „ambasadorami regionu” i będą uczestnikami procesu tworzenia wspólnej marki regionu, który stanie się nowoczesnym i otwartym na innowacje obszarem gospodarki i edukacji. Centralnym punktem działalności „ambasadorów regionu” będzie, obok promocji regionu, opracowanie odpowiedniej oferty kulturalno-turystycznej dla innych szkół w obszarze wsparcia.
Projekt realizowany był w okresie od 1 września 2016 do 3 sierpnia 2019r. Całkowity koszt projektu przekroczył pół miliona euro.
Poniżej prezentujemy oferty i ulotki opracowane przez uczestników projektu.
Napisz komentarz
Komentarze