Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
piątek, 29 listopada 2024 02:57
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Niebawem ruszy przebudowa dworca kolejowego w Węglińcu

Poprawa standardu obsługi podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, bezpieczeństwa oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca, a także modernizacja towarzyszącej mu infrastruktury – to priorytety rozpoczynającej się przebudowy dworca kolejowego Węgliniec.
Niebawem ruszy przebudowa dworca kolejowego w Węglińcu
Wizualizacja dworzec w Węglińcu

Autor: PKP S.A.

PKP S.A. właśnie podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych. Przebudowa dworca kolejowego Węgliniec będzie jednym z bardziej złożonych zadań w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W ramach inwestycji przebudowane zostaną budynki tzw. Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do budynków dworcowych. Najważniejszym zadaniem w ramach inwestycji jest przebudowa budynku Nowego Dworca pochodzącego z 1865 roku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Renowację przejdzie ceglana elewacja dworca wraz z bogatym detalem architektonicznym, która zostanie podkreślona przez nocną iluminację. Przy ścianach elewacji restauracji będą poddane wiaty peronowe oparte na odtwarzanych na wzór historycznych kolumnach. Ciekawostką jest planowane przywrócenie zegarów tarczowych na elewacjach od strony torów. Wśród innych prac mających na celu przywrócenie dawnego wyglądu dworca warto wyróżnić odtworzenie na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej. To nie koniec zmian. Projekt przebudowy zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, ocieplenie budynku od wewnątrz, wymianę stropów, a także wzmocnienie konstrukcji zadaszenia i wymianę poszycia dachowego.

- Węgliniec to jeden z 17 dworców kolejowych w województwie dolnośląskim, który zostanie zmodernizowany. Jednocześnie jest to jedna z najtrudniejszych inwestycji, której efektem końcowym będzie dworzec łączący w sobie aspekty historyczne z nowoczesnością i funkcjonalnością. Cieszę się, że będzie mógł służyć nie tylko podróżnym, ale też samorządowi lokalnemu i Służbie Ochrony Kolei. Kolejna mała miejscowość zyska dostęp do infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie, a wszystko dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

- Modernizacja dworca w Węglińcu to kolejny krok ku temu, aby polska kolej stawała się bardziej dostępna, nowoczesna i komfortowa dla podróżujących. Dla mnie szczególnie ważne i cenne jest to, że planowana rozbudowa zachowuje historyczne walory architektoniczne dworca, a w pewnych aspektach nawet je przywraca. Dostosowuje go jednocześnie do współczesnych standardów infrastrukturalnych i środowiskowych, jak również do potrzeb osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Zmodernizowany obiekt z pewnością będzie wizytówką miasta i całego regionu. Dziękuję spółce PKP S.A za zaangażowanie w realizację tej ważnej dla mieszkańców Węglińca inwestycji i jak przystało na taką firmę prawdziwie wielotorowe podejście do podejmowanych działań - mówi Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych.

- Przebudowa dworca w Węglińcu to jedno z bardziej skomplikowanych przedsięwzięć w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, gdyż przebudowujemy tu nie tylko sam dworzec, ale również towarzyszącą mu infrastrukturę, czyli pierwszy historyczny budynek dworca, część kładki oraz wiaty przylegające do zabudowań dworcowych. To również wyzwanie, w którym musimy pogodzić zabytkowy charakter obiektu z dostosowaniem go do współczesnych standardów podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

- W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla sektora transportu dostępnych jest prawie 87 mld zł. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakontraktowało już 90 proc. tej kwoty. W branży kolejowej, gdzie mamy dwóch głównych beneficjentów PKP PLK S.A. i PKP S.A. podpisaliśmy już 71 umów o dofinansowanie na sumę prawie 20 mld zł. Z Funduszy UE współfinansowany jest również Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w tym przebudowa dworca Węgliniec – dodaje Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.

Metamorfozę przejdzie również wnętrze budynku. Na parterze, w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy znajdującej się w zachodniej części dworca, zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych składającą się z poczekalni, poczekalni dla rodziców z dziećmi, pomieszczenia kas biletowych oraz toalet. Natomiast w części, gdzie w XIX wieku znajdowała się poczekalnia 1. i 2. klasy, docelowo mają mieścić się kameralna sala kinowa oraz przestrzeń wystawiennicza prowadzona przez samorząd lokalny. W reszcie skrzydła wschodniego zaprojektowano pomieszczenia przeznaczone dla Straży Ochrony Kolei. W przestrzeni związanej z obsługą podróżnych zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowoczesny system informacji głosowej.

Niezwykle istotnym elementem przebudowy budynku dworca jest również jego dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stanie się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. W wyniku przebudowy dworca poprawi się również bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.

W ramach inwestycji przewidziano zastosowanie rozwiązań proekologicznych. W budynku zostaną zamontowane nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także pompy ciepła służące do ogrzewania obiektu. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenie dworca, a także o montażu nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do ograniczenia zużycia mediów.

Poza budynkiem tzw. Nowego Dworca przebudowie będzie poddany również sąsiadujący z nim, pochodzący z 1846 roku, Stary Dworzec, który jest stylizowany na zamek obronny z dwoma symetrycznymi wieżami mierzącymi 18,6 m każda. Podobnie jak w przypadku Nowego Dworca renowacji zostanie poddana elewacja zabytkowego budynku wraz z detalami architektonicznymi, które podkreśli iluminacja. Dawny dworzec przejdzie również przebudowę wnętrz wraz dostosowaniem ich pod wynajem dla spółek kolejowych.

Inwestycja swoim zasięgiem obejmie również niewielki historyczny budynek dawnych kas towarowych, który zostanie zaadaptowany do nowej funkcji – stanicy rowerowej ze stojakami i punktem mycia rowerów. Dostosowana i przebudowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez montaż windy zostanie kładka nad torami biegnąca w kierunku miasta.

W bezpośrednim sąsiedztwie dworca przewiduje się również montaż nowej małej architektury, czyli ławek, koszty, tablic informacyjnych i planów dotykowych dworca.

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. realizowana przez PKP S.A. inwestycja w województwie dolnośląskim. Jej koszt to 32 mln zł netto. Jest ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin jej zakończenia to pierwsza połowa 2022 roku.

Przy okazji realizacji inwestycji, żeby miała ona kompleksowy charakter, podpisano umowę o współpracy z PKP PLK S.A. Jej zakres oprócz współpracy przy realizacji inwestycji w zakresie wiat wokół budynku dworca, zawiera zobowiązanie, w ramach którego PKP PLK S.A. przeprowadzi prace związane z zaprojektowaniem i budową pochylni z kładki dla pieszych w kierunku ulicy Kolejowej oraz krawędzi peronowych sąsiadujących z budynkiem dworca Węgliniec. Dzięki inwestycji perony będą wyższe, w związku z czym będą bardziej komfortowe dla podróżnych przy wsiadaniu do pociągu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Zdzich 04.12.2020 22:27
Najlepsze co można zrobić z tym dworcem to podarować go Tomowi Cruise. Niech nakręci na stacji nową część "Mission Impossible". Będzie hit!

Marek Robert Hejduk 04.12.2020 16:23
Pociągi w Węglińcu są niepotrzebne. A dworzec zostawić na areszt i izbę wytrzeźwień dla zgorzeleckiego menelstwa.

wrocławianka 04.12.2020 13:28
na naszym dworcu nic nie działa jak powinno.. zapowiedzi za ciche taśmociągi nie windy tak se pojada lub nie a schody ruchome to zwykle zasikane piszczą... Automaty biletowe zapchane sianem i knyszą. WROCŁAW GŁÓWNY

Tomek Janiszewski 04.12.2020 12:52
Do Węglińca wystarczy linia kolejowa z Jeleniej Góry. Z Wrocławia można zlikwidować bo i tak nikt stąd nie jeździ pociągami. A stację przerobić na magazyn grzybów.

Beatrycze 04.12.2020 00:44
Niestety w obecnym kształcie infrastruktury linia Wrocław - Zgorzelec to poroniony pomysł. Pociąg zablokuje drogi leśne służące do wywozu drewna z Borów Dolnośląskich i uniemożliwi wykonanie ścieżek rowerowych do Mucho Boru a będzie nim jechać kilka osob dziennie. Ten beznadziejny pomysł w tym kształcie to pozostałość po byłym marszałku Michalaku jeśli się nie mylę

kolejarz z Węglińca 03.12.2020 23:00
Co komu po dworcu, skoro likwiduje się linie kolejowe. Linia do Lwówka Śląskiego jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

dr Noema z Goerlitz 03.12.2020 20:34
Ta stacja jest mało potrzebna i powinna zostać zlikwidowana. Podobnie wszystkie stacje na zachód od Węglińca gdzie są same bory i lasy. A pociągi od Legnicy przetrasować do Lubina, który ma znacznie większy potencjał niż Węgliniec, Zgorzelec i wszystkie okoliczne wiochy razem wzięte. Zgorzelec ma przecież połączenie kolejowe z Jelenią Górą i wystarczy.

Henryk Grabiarz 03.12.2020 18:13
Na co komu tak duży dworzec w takiej dziurze? Zburzyć i posadzić las!

Xyz 02.12.2020 17:59
Najpierw doprowadzili do ruiny cała infrastrukturę, by teraz wszystko remontować i rewitalizowac... Polecam lekturę "Ostre cięcie", książka pięknie opisuje dlaczego jesteśmy w takim stanie kolejki jakim jesteśmy...

Teo 01.12.2020 17:35
Brawo!! Super!! Tyle lat czekał na swój dawny blask!! Jest jednym z najpiękniejszych dworców w Polsce!! Jeśli odtworzą wszystkie smaczki zabytkowej architektury i dawny wystrój wnętrz, to będzie prawdziwa perełka w regionie!!

Anna 02.12.2020 07:19
Zgadzam się, jest przepiękny!!!

Lew 01.12.2020 13:26
Szkoda, że w Lubaniu nie możemy doczekać renowacji budynku dworca, który jest znacznie mniejszy niż ten w Węglińcu.

Maruda 02.12.2020 15:54
....jakie samorządy takie renowacje..........

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama