Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 5 listopada 2024 07:24
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Ruszył gigantyczny projekt dla rowerzystów. Cyklostrada Dolnośląska będzie miała 1800 km długości

Cyklostrada Dolnośląska to koncepcja długodystansowych dróg rowerowych w całym regionie. Warty około 850 mln zł projekt zakłada przede wszystkim budowę nowych tras dla cyklistów, ale również zintegrowanie tych już istniejących i powiązanie ich z dolnośląską siecią kolejową.
  • Źródło: UMWD
Ruszył gigantyczny projekt dla rowerzystów. Cyklostrada Dolnośląska będzie miała 1800 km długości

Autor: Pixabay.com

Pomysł oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały Dolny Śląsk, łączących się również ze swoimi odpowiednikami po stronie czeskiej i niemieckiej. Trasy mają być ważnym elementem codziennej komunikacji, a także sposobem na podniesienie potencjału turystycznego danej gminy czy powiatu. Docenią je także na pewno okoliczni mieszkańcy i wykorzystają do treningów i rekreacji.

To efekt prac planistycznych, które trwały przez ostatnie 4 lata. W 2017 roku Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową. Jej głównym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano także list intencyjny w sprawie powstania Blue Velo, czyli szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki, od granicy czeskiej, aż do Bałtyku. W innych europejskich regionach takie trasy stanowią ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów, przez który przebiegają.

Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci tras rowerowych w całym województwie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowobudowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkownika i środowiska – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową. Cyklostrada Dolnośląska zostanie sfinansowana z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej.

Jako Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjęliśmy działania w celu pozyskania środków zewnętrznych na Sudecką Cyklostradę. Połączy ona nasze województwo siecią tras, pozwalających na sprawną komunikację rowerową w całym regionie. To jeden z flagowych projektów Województwa Dolnośląskiego, który stanie się przełomowym produktem turystycznym – zapewnia Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Część tras rowerowych w regionie jest już gotowa, we współpracy z samorządami lokalnymi planowane są kolejne inwestycje, aby sieć spełniała standardy bezpieczeństwa, komfortu, atrakcyjności oraz dostępności dla wszystkich chętnych bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność cyklisty. Szacowany koszt realizacji koncepcji to około 850 mln zł.

Budowa bezpiecznej drogi rowerowej podlega ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe i techniczne zostały zawarte w dokumencie opracowanym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. W ten sposób powstały standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego, czyli wytyczne dla budowy dróg rowerowych – informuje Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego.

Powstająca sieć dróg rowerowych, oprócz kwestii turystycznej, ma stanowić także ważny element lokalnej sieci transportowej.

Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma służyć mieszkańcom zarówno do uprawiania turystyki i rekreacji, jak i codziennych przejazdów do pracy czy szkoły. Rower to najbardziej ekologiczny środek transportu wybierany przez wiele osób także jako alternatywa dla samochodu, zwłaszcza w miastach borykających się z problemem korków. Sieć zdecydowanie poprawi dostępność transportową w regionie poprzez połączenie tras z dworcami i przystankami kolejowymi – mówi Marek Obrębalski, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Sieć dróg rowerowych będzie miała łącznie 1800 km długości. W jej skład wejdzie między innymi 11 głównych arterii (w tym 5 krajowych), stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków:

  • Trasa krajowa nr 9 – EV 9 (Adriatyk – Bałtyk),
  • Trasa krajowa nr 3 – Blue Velo (Ołomuniec – Bałtyk),
  • Trasa krajowa nr 12 (Słubice – Katowice),
  • Trasa krajowa nr 6 – Trasa Via Regia (Drezno – Kijów),
  • Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa).

Dzięki temu projektowi Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje także cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Lila 01.05.2021 11:03
Jak zwykle Kotlina Kłodzka pominieta

Anna 29.04.2021 08:54
Bardzo fajną trasę wyznaczyli na jednym z wyścigów MTB, która przebiegała przez Wielki Las Lubański. Ja wtedy na wyścig nie pojechałam, ale dzień przed zawodami pomyślałam, że sprawdzę jak przebiega trasa, chłopcy jeszcze ją wyznaczali. Bez strzałek raczej bym jej nie odtworzyła. Ale dobrze by było zrobić oznakowanie na stałe. I dobrze by było pomyśleć o jakimś połączeniu kolejowym ze Świeradowem. Tam jest wiele ciekawych miejsc, a jak się jedzie rowerem z Lubania, to już nie ma się tak dużo sił, by zrobić wiele kilometrów w górach. Pozdrawiam.

lu 28.04.2021 10:25
KTO WIDZIAL W Lubaniu SCIEZKE ROWEROWA TO JEST WYJATKOWY JA JEZDZE DUZO NA ROWERZE I NAWET JAK GDZIES POZA Lubaniem WJEZDZAM NA TRASE ROWEROWA W KAZDEJ CHWILI SAMOCHOD MOZE MNIE ZEPCHNAC Z TEJ TRASY

avanti 28.04.2021 01:09
472 tysiace zlotych za jeden kilometr trasy rowerowej! Zapewne w planach jest budowa wielu mostow i tuneli, bo przeciez nie chodzi o to, zeby zarobili znajomi krolika. :)

Rowerzysta 27.04.2021 21:10
Burmistrz Miasta Lubań sprawę ściezek rowerowych ma głeboko w du... i dlatego w miescie nie ma żadnych scieżek rowerowych zwykłą pustynia pod tym względem

Reklama
Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
wystawa
konkurs poetycki
11 listopada
manukultura
Wędrowiec
11 Listopada
Chagall
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MarudaTreść komentarza: Dlatego dzieci powinny brać na cukierki a nie cukierki. Proste i bezpieczne rozwiązanie. Już widzę jak się zagotujecie miejscowi.Data dodania komentarza: 5.11.2024, 04:18Źródło komentarza: Cukierki z igłami pojawiły się też w naszym regionieAutor komentarza: TokarzTreść komentarza: Może któreś z twoich rodziców pracuje w zgiuku? Zawsze można przewinąć temat :) Btw. Na coś idą nasze *** podatkiData dodania komentarza: 5.11.2024, 02:18Źródło komentarza: Lubań. Pomnik po niedzielnym wypadku nieposprzątany, dlaczego?Autor komentarza: avantiTreść komentarza: Miejmy nadzieje, ze przy sprzataniu nie zapomna zabrac tej paskudnej zoltej donicy z AliExpress., bo pasuje tam ona jak piesc do nosa. Na odszkodowanie nie ma raczej co liczyc, bo ten rozwalony cokol i schodki wygladaja niewiele gorzej niz miejsca w ktore samochod nie wjechal. To wstyd dla wladz miasta, aby przez lata zaniedban miejsce pamieci w samym centrum miasta wygladalo dokladnie tak jak amfiteatr. Zamiast tracic pieniadze na nikomu niepotrzebne termy powinno sie te srodki skierowac wlasnie tutaj.Data dodania komentarza: 5.11.2024, 01:23Źródło komentarza: Lubań. Pomnik po niedzielnym wypadku nieposprzątany, dlaczego?Autor komentarza: UbezpieczonyTreść komentarza: To chyba razem prowadziliśmy tego 4dzika 🤣 co racja to racja, płacimy podatki, sratki, wywóz kur śmieci sortowanych itd. to zapraszam do sprzątania pomnika.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:54Źródło komentarza: Lubań. Pomnik po niedzielnym wypadku nieposprzątany, dlaczego?
ReklamaPowiat Lubań
Reklama