1 lipca wchodzi w życie obowiązek złożenia deklaracji przez właścicieli i zarządców budynków do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, mówiącą o tym czym ogrzewane są ich budynki. Obowiązek dotyczy źródeł ciepła nieprzekraczających 1 megawata.
Chodzi np. o przydomowe kotłownie opalane węglem oraz gazem. Jeśli budynek jest ogrzewany za pomocą OZE np. pompy ciepła, to również trzeba to zgłosić. Dotyczy to również sytuacji kiedy energia do budynku dostarczana jest za pośrednictwem sieci ciepłowniczej.
Deklaracje będzie można złożyć w dwóch formach - elektronicznej i papierowej. W tym pierwszym przypadku wniosek należy złożyć za pośrednictwem strony zone.gunb.gov.pl oraz posiadać profil zaufany bądź elektroniczny dowód osobisty. W przypadku papierowej formy, trzeba będzie go złożyć do właściwego urzędu (miasta/gminy) ze względu na lokalizację naszego budynku. Następnie urzędnik uwierzytelni wniosek i wprowadzi odpowiednią informację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Zgłoszenia będą musieli złożyć właściciele domów jednorodzinnych, zarządcy budynków wielolokalowych (np. spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe) oraz właściciele czy zarządcy lokali usługowych, handlowych.
Za niezarejestrowanie się w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków grożą kary. Urzędnicy na drodze decyzji administracyjnej mogą wystawić 500 zł kary, ale jeśli odmówimy jej przyjęcia, a sprawa zostanie skierowana do sądu możemy zapłacić nawet 5 tys. zł.
Napisz komentarz
Komentarze