Nie tylko oferta wypoczynku i jej cena ma znaczenie, gdy ktoś planuje wakacje. Ważniejsze jest sprawdzenie biura podróży pod wieloma względami formalnymi. Każdy urlopowicz, gdy już się zdecyduje na jakąś propozycję, powinien prześwietlić organizatora. To pomaga uniknąć problemów związanych z wypłacalnością firmy czy otrzymaniem odszkodowania w razie kłopotów.
Umowa
Przede wszystkim trzeba zapoznać się z umową, którą klient ma podpisać. Jeżeli któryś z zawartych zwrotów branżowych budzi niepokój, należy poprosić pracownika touroperatora o wyjaśnienie. Umowę zawsze można wziąć do domu, przeanalizować ją lub przedstawić do oceny Miejskiemu Rzecznikowi Praw Konsumentów (ewentualnie skorzystać z darmowej pomoc prawnej). Wszystkie ustalenia muszą być zapisane i nie można sobie pozwolić, aby jakieś szczegóły podróży pozostały w sferze ustnych ustaleń.
W umowie muszą się znajdować:
- Dane organizatora wyjazdu; jego nazwa; nr wpisu do rejestru organizatorów turystyki; imię, nazwisko i stanowisko osoby, która w imieniu biura podpisuje umowę.
- Dokładna trasa wycieczki lub szczegóły wyjazdu.
- Termin imprezy i czas jej trwania.
- Program wraz ze szczegółami dot. np.: wycieczek, liczby posiłków, środków transportu.
- Cena i wszystkie opłaty dodatkowe.
- Rodzaj i zakres ubezpieczenia turysty.
- Sposób oraz termin zgłaszania reklamacji, a także czas ich rozpatrywania.
Urząd
Czy organizator wypoczynku jest wiarygodny, można łatwo sprawdzić w urzędzie marszałkowskim w województwie, na terenie którego działa firma. Dowiemy się tam również, czy wobec biura toczy się jakieś postępowanie administracyjne lub czy ciążą na nim jakiekolwiek skargi. Ważną sprawą jest zapytanie o gwarancje finansowe i ubezpieczenie. Im wyższe kwoty, tym podróż stanie się bezpieczniejsza. Ma to też znacznie, gdyby w nagłym przypadku trzeba było przywieźć turystów do kraju. Wówczas właśnie takie operacje opłacane są z gwarancji finansowych. Z tych środków wypłacane są też ewentualne odszkodowania.
System
Koniecznie trzeba skorzystać z ministerialnej Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. „Ewidencja to podstawowe źródło informacji dla przyszłych klientów organizatorów turystyki i pośredników turystycznych – tzw. biur podróży.” – czytamy na rządowej stronie internetowej i dalej: „Przede wszystkim, w Ewidencji można sprawdzić, czy wybrany organizator turystyki lub pośrednik turystyczny działa legalnie na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej. Taka informacja to podstawa przed zakupem wycieczki”.
To jednak nie wszystko, bo dzięki danym na stronie www.turystyka.gov.pl można także ustalić:
- Czy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny posiada zabezpieczenie finansowe na rzecz klientów, jego wysokość oraz okres obowiązywania.
- Czy biuro nie zawiesiło działalności.
- Czy wobec organizatora turystyki nie toczy się postępowanie o wykreślenie z rejestru.
- Czy nie jest objęte zakazem prowadzenia działalności.
Przy każdym podmiocie widnieje także data wpisania go do rejestru i na tej podstawie można ustalić, czy biuro ma doświadczenie na rynku, czy raczej działa od niedawna. Łatwo te informacje znaleźć – wystarczy na stronie internetowej w wyszukiwarce wpisać nazwę podmiotu lub jego NIP. Biuro można odszukać także zaznaczając województwo i wpisując nazwę miasta, w którym działa.
Napisz komentarz
Komentarze