Od marca br. na stanowisku asystenta edukacji romskiej pracuje Katarzyna Ondycz - Przybyła. Przez ostatnie pół roku towarzyszyła małym Romom przy zdobywaniu wiedzy. Już sama nauka dzieci to pewnego rodzaju zwycięstwo. Bowiem rolą asystenta nie jest walka o czerwony pasek na świadectwie, ale sam fakt promocji do następnej klasy. Kim jest i czym zajmuje się asystent?
Przede wszystkim sprawdzam frekwencje, czyli to czy dzieci romskie uczęszczają na lekcje – zaczyna Katarzyna Ondycz - Przybyła, asystent edukacji romskiej. - Poza tym rozmawiam z nauczycielami na temat moich podopiecznych. Jeśli zachodzi taka potrzeba to pomagam im również w nauce. Jestem też łącznikiem między szkołą a rodzicami. Wyjaśniam niewiadome i wspieram, wtedy kiedy trzeba. Staram się, aby rodzice romscy wiedzieli, że działam dla ich dobra – zauważa K. Ondycz-Przybyła.
Asystent edukacji romskiej to osoba, która pracuje właściwie przez całą dobę. Mimo wyznaczonych godzin pracy asystentem pozostaje się przez cały dzień. Bez wątpienia jest potrzebny, ale niestety, potrzebujący nie zawsze szukają jego pomocy.
Dzieci nie przychodzą do mnie same – zdradza asystent edukacji romskiej. - To ja pierwsza reaguję, gdy widzę, że coś jest nie tak. Moi podopieczni mówią, że nie potrzebują wsparcia. Ale ja wiem, że jest inaczej. Z pewnością w pracy pomagają mi korzenie romskie. Gdyby nie to, dużo trudniej byłoby mi wejść w to środowisko. Jako, że jestem „swoja” łatwiej mi z nimi rozmawiać. To ciężka i wymagająca praca, jednak przy zrozumieniu i dobrych chęciach można liczyć na efekty – podkreśla rozmówczyni.
Pewne rezultaty już są widoczne. Dzieci romskie mają w szkole kogoś kto zna ich rzeczywistość i rozumie rozterki. Kogoś kto nie tylko wesprze w procesie nauczania, ale również wychowania. Kogoś kto jest tuż obok i chętnie udzieli pomocy. Niekoniecznie tylko dzieciom, ale również ich rodzicom.
Stanowisko asystenta edukacji romskiej to element programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2030. W ramach dofinansowania asystenta wyposażono w laptopa i urządzenie wielofunkcyjne. Celem programu jest wsparcie edukacji dzieci w wieku szkolnym i wczesnoszkolnym, ale również działania związane z zatrudnieniem, edukacja prozdrowotna oraz poprawa infrastruktury mieszkaniowej rodzin najuboższych.