Podczas Wieczoru Dolnośląskiego około 200 zaproszonych gości z Dubaju i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, dolnośląskich i krajowych samorządowców oraz przedstawicieli polskiego rządu miało okazję poznać nasz region, jego innowacyjne technologie oraz lokalnych przedsiębiorców. W składzie dolnośląskiej delegacji, która bierze udział w Wystawie Światowej EXPO 2020, znaleźli się między innymi właśnie rodzimi przedsiębiorcy reprezentujący sektory: zdrowia, ICT, dronów, przemysłu kosmicznego, rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, zdrowia, mobilności, czy cyberbezpieczeństwa. Każda z firm miała możliwość pokazać swoją innowacyjność i nowoczesność poprzez historię swojego sukcesu i plany na przyszłość.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje wiele działań wspierających innowacyjność i rozwój gospodarczy regionalnych przedsiębiorstw. Jednym z nich jest projekt Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza, w ramach którego organizowana jest nasza misja gospodarcza oraz Wieczór Dolnośląski. Firmy, podczas multimedialnego show, pokazały, jak wiele różnorodnych i innowacyjnych produktów oraz idei rodzi się właśnie na Dolnym Śląsku – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Podczas Wieczoru Dolnośląskiego delegacja z naszego regionu pokazała zupełnie nowe podejście do promocji gospodarczej regionu. Zaproszeni goście mogli zobaczyć nie tylko technologie już docenione na świecie, ale także przedsięwzięcia innowacyjne takie, jak ultranowoczesne pasma i urządzenia nadawczo-odbiorcze, czy już obecne w przestrzeni kosmicznej satelity – stworzone przez firmy z regionu.
Wieczór Dolnośląski to doskonała okazja dla zagranicznych kontrahentów, aby poznać dolnośląskie firmy, które swoimi produktami zaczynają zdobywać zagraniczne rynki, w tym także przestrzeń kosmiczną – mówi Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Główny cel udziału samorządu Dolnego Śląska oraz dolnośląskich przedsiębiorców na EXPO 2020 to wykorzystanie szansy na rozwój regionu i lokalnych firm, a także budowanie trwałych relacji handlowych oraz w zakresie współpracy naukowej. Równie istotne jest wzmocnienie kontaktów gospodarczych Polski z gospodarzem wydarzenia – Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi oraz całym regionem Bliskiego Wschodu.
Dolny Śląsk to województwo o bardzo dużej dynamice rozwoju. Znajdujemy się w europejskiej czołówce i wszystko zapowiada, że to tempo, mimo trudnego okresu pandemii, utrzyma się na podobnym poziomie. Wydarzenia o światowej randze, jak np. EXPO 2020 w Dubaju to świetna okazja na budowanie marki Dolnego Śląska i zdobywanie nowych rynków gospodarczych – mówi Michał Rado, prezes Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej.
Zjednoczone Emiraty Arabskie to nie tylko silna gospodarka oparta na bogatych zasobach naturalnych (siódme co do wielkości złoża ropy naftowej na świecie), ale także kraj z ambitnymi planami dotyczącymi rozwoju innowacyjnych sektorów opartych na wiedzy w ramach planu UAE Vision 2021. Nie powinno więc dziwić, że ZEA to dla Polski kluczowy partner ekonomiczny w rejonie Bliskiego Wschodu pozostający, wraz z Arabią Saudyjską, naszym najważniejszym rynkiem w regionie. W 2018 r. obroty handlowe pomiędzy Polską a ZEA wyniosły blisko 700 mln EUR, przy czym Polska wciąż utrzymuje dodatnie saldo wymiany.
Wystawa EXPO 2020 w Dubaju to najlepsze miejsce do zaprezentowania naszego innowacyjnego regionu. Po długim i trudnym okresie pandemii, to też świetny początek realizacji projektu Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza i mocny początek naszych działań wspierających internacjonalizację dolnośląskich przedsiębiorstw – mówi Andrzej Jaroch, Przewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Projekt Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza realizuje Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Wart jest on około 6 mln zł, z czego 5,1 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Projekt potrwa do listopada 2022 roku, a w tym czasie dolnośląscy przedsiębiorcy odwiedzą z misjami gospodarczymi 7 państw na 3 kontynentach.
Wieczór Dolnośląski to najważniejszy punkt naszej misji gospodarczej w Dubaju. To właśnie tam zaprezentowali się dolnośląscy przedsiębiorcy. Mieli oni okazję nawiązać nowe kontakty biznesowe i wymienić się doświadczeniami z innymi przedsiębiorcami – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. - Realizujemy wiele działań wspierających innowacyjność i rozwój gospodarczy regionalnych przedsiębiorstw i to właśnie ich potencjał gospodarczy i biznesowy chcieliśmy zaprezentować podczas EXPO w Dubaju – dodaje.
Udział dolnośląskiej misji gospodarczej w EXPO 2020 w Dubaju oficjalnie rozpoczął się w niedzielny 5 grudnia 2021 roku. W Polskim Pawilonie na terenach wystawy odbył się briefing prasowy władz regionu i przedsiębiorców. Następnie pierwsze firmy rozpoczęły sesje B2B, B2C, B2G oraz H2H. Delegacja z regionu miała także okazję poznać pawilony Polski, Mobility, Węgier i Arabii Saudyjskiej.
Miejscem, które na dolnośląskiej delegacji zrobiło największe wrażenie, był Pawilon Mobility. Ukazano tam historię postępu ludzkości, przemieszczania się, a także pomysłu na budowanie globalnego społeczeństwa, w którym informacje idee i towary wymienia się szybciej, niż kiedykolwiek wcześniej.
Pawilony narodowe, w tym Polski, to miejsca wielowymiarowej prezentacji danego kraju. Hasło przewodnie polskiego pawilonu brzmi: „Poland. Creativity inspired by nature – Polska. Kreatywność inspirowana naturą”.
Regionalna narracja w ramach polskiego stoiska opiera się na rozwinięciu hasła przewodniego. Ekspozycje zmieniają się w cyklu tygodniowym ukazując przez pryzmat polskiej kreatywności różnorodność natury, kultury, turystyki, nauki i gospodarki. W ramach wystawy Dolnego Śląska, pod nazwą „Sztuka, woda, tajemnica”, przygotowanej w porozumieniu z Hydropolis, region zostanie ukazany przez pryzmat wartości wody, od której wszystko się zaczyna. Woda jest symbolem życia, który należy szanować, dlatego wystawa będzie miała również wymiar ekologiczny, ukazujący sposoby i wagę oszczędzania wody w wymiarze światowym, krajowym i dolnośląskim. Przedstawiciele regionu rozmawiają o zrównoważonej gospodarce wodnej i minimalizowaniu strat wody przez rozwiązania obiegu zamkniętego.
Na wystawie Dolnego Śląska odwiedzający mogą poznać takie eksponaty, jak Ogień z wody, instalację Deszcz oraz trzy filiżanki, które symbolizują najważniejsze nurty gospodarcze w regionie – ceramikę, miedź i kryształ. Dolny Śląsk ma również wyjątkowego reprezentanta – słynnego Krasnala Życzliwka, tym razem w szczególnej postaci – rzeźby wykonanej z przeźroczystego akrylu imitującego wodę.
Co warte zauważenia, eksponaty przedstawione w dolnośląskim pawilonie ukazują wszystkie stany skupienia wody. Jest tam ekran parowy, kurtyna z rozbitych cząstek wody (służy za półprzeźroczysty ekran), czy świecące siedziska w kształcie kry (nawiązanie do mroźnej zimy i pływających po wodzie kawałków lodu).
Dolny Śląsk pokazał także najbardziej istotne miejsca w regionie związane z wodą. Jest to oczywiście miasto Wrocław i jego sto mostów, a także między innymi Stawy Milickie, czyli największy w Europie kompleks stawów rybnych i rezerwat ptactwa. Odwiedzający mogą poznać również Szlak Zamków i Pałaców, z których wiele położonych jest nad ważnymi zbiornikami wodnymi. Stanowią one jedną z największych atrakcji rejonu jeleniogórskiego – mówi Marek Obrębalski, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Ponadto, w trakcie wystawy zwiedzający przenoszą się do Dolnego Śląska, Wrocławia oraz centrum wiedzy o wodzie Hydropolis – zarówno w strefie VR, jak i na żywo przez wirtualny portal Wrocław-Dubaj.
Organizatorzy EXPO 2020 przewidują, że wystawę odwiedzi około 18 mln osób z całego świata. Mamy więc niepowtarzalną okazję, by przedstawić im walory naszej rodzimej gospodarki, turystyki i biznesu. To pierwsza na Bliskim Wschodzie światowa wystawa. Jej ogólne hasło brzmi: „Łączymy umysły, budujemy przyszłość”. Trwa od 1 października 2021 do 31 marca 2022.
Za obecność Polski na EXPO 2020 odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która koordynuje także Pawilon Polski. Spektakularnym elementem ekspozycji jest artystyczna instalacja multimedialna „Polski stół”, składająca się ze 120 modułów z polskiego drewna i modułów specjalnych wykonanych przez czołowych artystów, architektów i inżynierów. Zobaczyć można tam między innymi ceramikę bolesławiecką.
Wiele dolnośląskich firm świetnie radzi sobie na arenie międzynarodowej. Dzięki takim projektom, jak Going Global, także kolejne przedsiębiorstwa z regionu będą miały okazję do poznawania innych rynków, kultur i zasad prowadzenia biznesu. Jestem przekonany, że wiele z nich nawiąże na Expo 2020 cenne znajomości biznesowe, które zaowocują w przyszłości – mówi Michał Rado, prezes Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej.
Rekrutacja do projektu Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza nie jest zamknięta. Firmy z regionu mogą ubiegać się o miejsce w kolejnych misjach. Bieżące informacje związane z programem będą publikowane w formie biuletynów wysyłanych do zainteresowanych podmiotów. Każdy może je otrzymać. Wystarcz wypełnić ankietę na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego www.umwd.pl (zakładka Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza).
Napisz komentarz
Komentarze