Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 26 listopada 2024 01:47
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Linia autobusowa do likwidacji?

Z końcem października mieszkańcy Grodnicy, Bożkowic, Zapusty i Kałużnej pozbawieni zostaną komunikacji publicznej. Prywatny przewoźnik likwiduje nierentowną linię. Mieszkańcy czynią starania, aby autobus kursował choć w dni targowe. Burmistrz Olszyny deklaruje chęć pomocy.
Linia autobusowa do likwidacji?

Z końcem października prywatny przewoźnik autobusowy „Bieleccy” likwiduje linię autobusową łączącą Grodnicę, Bożkowice, Zapustę i Kałużną z Olszyną i Lubaniem. Mimo że żyjemy w czasach, gdy w niemal każdej rodzinie jest samochód, brak komunikacji publicznej stanowi problem. Szczególnie dla ludzi starszych, którzy czasem mają potrzebę, nie angażując bliskich, pojechać do lekarza bądź na zakupy.

- Jesteśmy odcięci od świata. Wiadomo dużo uczniów tu nie ma, bo pokupowali samochody i razem jadą. - mówi nam sołtys Grodnicy, Barbara Kosakowska. - Ja sama mam samochód, ale przychodzi taki dzień, że nie ma nikogo i trzeba jechać autobusem. Rozumiem też właściciela busów, bo nie ma ludzi. Ostatnio jechałam z Grodnicy do Lubania i w obydwie strony jechałam sama. W tych czasach, żebyśmy nie mieli tu autobusu, to jest tragedia. Staramy się, aby chociaż dwa razy w tygodniu ludzie mogli dojechać do Olszyny czy Lubania. Chociaż tyle.

Niestety na tej linii tendencja jest spadkowa. Na chwilę obecną na tym odcinku sprzedajemy cztery bilety miesięczne i przewozimy 90 osób w skali miesiąca. Po prostu ta linia nie jest w stanie sama się utrzymać – mówi nam Krzysztof Bielecki, właściciel firmy przewozowej. 

Jak się dowiadujemy, linia od trzech lat była nierentowna i cały czas miała tendencję spadkową. Największy problem będą miały dzieci, które jeździły do szkoły na bilecie miesięcznym i osoby starsze. 

Mieszkańcy, za pośrednictwem Pani sołtys i radnego Romana Grubizny, zwrócili się do Urzędu Miasta i Gminy Olszyna z prośbą o pomoc w utrzymaniu linii bądź zorganizowanie transportu publicznego dwa razy w tygodniu.

Po otrzymaniu pisma od mieszkańców Grodnicy, Bożkowic i Zapusty podjąłem rozmowy z PKS Voyager i jestem z prezesem umówiony w przyszłym tygodniu - usłyszeliśmy od burmistrza Olszyny, Leszka Leśko.

Zaskakująca jest polityka urzędu w tej kwestii. Tu potrzebne jest kilka słów wyjaśnienia. Transport publiczny odbywa się na podstawie specjalnych licencji i zezwoleń. Te ostatnie wydawane są zależnie od własności dróg, po których odbywają się kursy. Nawet licencjonowany przewoźnik jakim jest lubański Voyager na uruchomienie linii Lubań - Grodnica – Lubań musi mieć zezwolenie, którego w tej chwili nie posiada.

- W dobie zamieszania wokół ustawy o transporcie zbiorowym, które trwa od dwóch lat, odtworzenie tej linii będzie ani szybkie, ani możliwe. W tej chwili nie mamy też potrzebnych na to ludzi ani środków transportu – usłyszeliśmy od kierownika działu przewozów PKS Voyager, Bogusława Borowskiego.

Dlatego też prowadzenie rozmów z przewoźnikiem, który nie ma zezwolenia na linii Lubań - Grodnica – Lubań jest niczym zdobywanie na nowo, dawno zdobytej góry. Przecież takie zezwolenie do końca października posiada jeszcze firma Bieleccy, która ze względów ekonomicznych zamierza je dopiero wypowiedzieć.

Nikt z nami dotychczas nie rozmawiał, ale jesteśmy jak najbardziej otwarci na rozmowy, jeżeli gmina chciałaby dotować tą linię będziemy nadal ją utrzymywać – mówi Krzysztof Bielecki - Burmistrz Olszyny zawsze był za tym abyśmy ją jak najdłużej utrzymywali, co robiliśmy, ale w ten sposób już się nie da – podsumował przedsiębiorca.

To się wiąże oczywiście z środkami, jakie warunki oni chcą nam zaproponować. Przyjadą, usiądą, będą rozmawiać – usłyszeliśmy od burmistrza Olszyny.

Pocieszające w tej sprawie jest jedynie to, że prywatny przewoźnik, który w tym regionie obsługuje więcej linii na dzień dzisiejszy nie widzi zagrożenia dla innych kursów, mimo tendencji spadkowej w przewozach osobowych.


Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?

Linia autobusowa do likwidacji?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gość2 15.10.2017 10:06
Koncesja chyba na tym polega że firma otrzymuje pozwolenie na szereg tras i kierunków . Na jednych się zarabia a na innych traci . W sumie jednak się zarabia . Jak wszyscy zechcą obsługiwać tylko te linie co się opłacają to mieszkańcy rubieży kaplica . To chyba nie tak ma działać . Do cholery z taką misją . Kursów jest tam tak mało że o czym gadać . To wygląda na szantaż .

Monika 15.10.2017 21:03
Zgadzam się, nie tak to powinno wyglądać. W mojej opinii władze Olszyny nie popisały się. Dlaczego? Prosta sprawa: zapewnienie dobrych warunków do życia dla mieszkańców to obowiązek burmistrza. Zauważa potrzebę, by mieszkańcy tych wiosek mieli transport na nierentownej trasie? Musi się więc liczyć z tym, że przeznaczy na to część swojego budżetu, inaczej się nie da. Kwestia tylko - jak dużą? Pierwsze wyjście - zorganizować transport publiczny (kupić autobus, zatrudnić kierowców, zdobyć koncesje, pozwolenia). Będzie to kosztować sporo, a że linia jest nierentowna, do interesu wszyscy podatnicy (mieszkańcy gminy) będą jeszcze oprócz tego sporo dopłacać. Opcja druga to istniejącemu przewoźnikowi dopłacić tyle, żeby ten kurs nie przynosił mu strat (można wyliczyć to przecież dość precyzyjnie). Trzecia opcja to taka, że burmistrz mówi mieszkańcom: "Niestety, kursów nie będzie, bo zdecydowałem, że pieniądze przeznaczę na inne cele".Jeśli kursów jest tam tak mało - co stoi na przeszkodzie, by je dotować? I wilk syty i owca cała. Dziwi mnie ta pełna rezerwy wypowiedź burmistrza dotycząca rozmów z przedsiębiorcą. Pamiętam jeszcze czasy, gdy przedsiębiorca był postrzegany jako najgorszy z możliwych, bo był niezależny od władz, ale one chyba już minęły?... Przedsiębiorca nie gryzie, to zwykły człowiek, z którym można normalnie rozmawiać. Miliardy idą z budżetu na rozwój przedsiębiorczości u Polaków, psioczy się na przejmowanie gospodarki przez zagraniczne koncerny, a jednocześnie do polskich firm podchodzi się jak do jeża? Bo prywatne?...I na koniec kilka słów o koncesji. Z tego, co wiem, przedsiębiorca płaci za koncesję, bo taki jest wymóg, by mógł organizować przejazdy. Może zapłacić za koncesję i zorganizować tylko jedną trasę, najbardziej zyskowną. Ma do tego prawo i to, czy będzie jeździł na mniej uczęszczanych trasach zależy tylko od niego. To lokalne władze powinny dążyć do tego, by zapewnić ludziom transport, jeśli są takie potrzeby. Dla zagranicznych koncernów tworzy się specjalne strefy i umarza podatki. A tutaj dotowanie przynoszącej straty, ale potrzebnej mieszkańcom linii to taki ciężki orzech do zgryzienia?...Idąc tokiem myślenia - "jak na jednym zarobi więcej, to na kursach może stracić", mam propozycję - niech PUK uruchomi kursy. Za śmieci i ścieki biorą tyle, że zarabiają z nawiązką, więc na kursach mogą chyba trochę stracić, tak?Jak takie jest podejście do przedsiębiorców, to nie dziwię się, że panuje u nas bezrobocie, a ludzie wolą siedzieć na zasiłkach niż otworzyć własną firmę.

ojciec 13.10.2017 22:00
KOMUNO WRÓĆ !!!

Herakliusz 13.10.2017 18:52
https://uploads.disquscdn.c...

Herakliusz 13.10.2017 18:47
Przypuszczam, że jako kadrowy aparatczyk tamtego okresu masz kłopoty z dynamiką zmian eklezjalnie-ultrastrukturalnych w naczyniach kapilarnych okolicy barierowej i bezbarierowej na podstawie szarej substancjipodczaszkowej, towarzyszących ogniskowym uszkodzeniom kory mózgowej w wyniku usakralnionej fotochemicznie indukowanej agregacji płytek krwi oraz czasowego ucisku na powierzchni podkorowej.Z dużą dozą prawdopodobieństwa zakładam, że masz Wielebny potężne zmiany w komórkach śródbłonka, pericytach i astrocytach ściśle związane ze zmianami w błonie podstawnej i macierzy zewnątrzkomkórkowej zarówno w okolicy barierowej jak i bezbarierowej szarej substancji podczaszkowej i okolicy krzyża. To jest naprawdę przykre, tym bardziej, że jako dar boży niestety nieuleczalne.Jest mi naprawdę przykro z tego powodu, ale Ty się nie załamuj.Noś dalej ten krzyż, który Ci Stwórca wrzucił na plecy w łaskawości swojej, a może zostaniesz zbawiony.Podążaj więc dalej swoją drogą i niech Cię to usakralnione szamaństwo na te manowce skutecznie dalej prowadzi.Amen

Herakliusz 12.10.2017 20:29
Zachciało się ogłupianej gawiedzi kapitalizmu. Za PRL-u kursowało na tej trasie kilka.

Mieszkaniec 12.10.2017 20:06
Uczniowie dojeżdżający do szkół w Lubaniu nie zawsze mają samochody bo w wieku 16-18lat trudno o prawojazdy. Taki uczeń z Bożkowic chcąc się uczyć jest zmuszony dojeżdżać około 5-6 km rowerem bądź z buta. Ładna pogoda ok, spacerek sobie utnie. A co jak jest deszcz? Zostaje pozbawiony prawa do nauki z powodu dojazdów bądź jest skazany na internat lecz nie każdego na to stać. Jak burmistrz nie ma ludzi głęboko to rozwiązanie znajdzie. Jak ma to powie gmina nie ma środków aby dopłacić i będzie Dupa.. Starsi ludzie będą skazani na sąsiadów.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: pppTreść komentarza: sĄD MA WYMIERZYĆ SOLIDNĄ KARĘ ZA TAKI CZYN .Nie ma tu żadnych okoliczności łagodzących , chyba żę , prezes zdecyduje inaczej jak w podobnych przypadkach .Data dodania komentarza: 25.11.2024, 18:32Źródło komentarza: Lubań. Próbował przejechać policjantówAutor komentarza: LTSTreść komentarza: 120 rocznie . Czyli 60 na Łebie I 5000 zł na miesiąc. Opłaca sięData dodania komentarza: 25.11.2024, 18:28Źródło komentarza: Świeradów-Zdrój powoła Straż MiejskąAutor komentarza: AbderaTreść komentarza: Gdzie nie pójdzie jest wybitna! To się nazywa cudowne dziecko politytki...!!!Data dodania komentarza: 25.11.2024, 18:21Źródło komentarza: Anna Żabska nowym wojewodą dolnośląskimAutor komentarza: xyzTreść komentarza: Czy redakcja potrafi czytelnikom objaśnić, jak dotychczasowe doświadczenie zawodowe nowej wojewody ma się do zadań, jakie w swoim zakresie obowiązków ma wojewoda? jak wpłynie znajomość branży turystycznej na efektywność działań popowodziowych na terenie dolnego Śląska? Pytam nie bez kozery, bo po wygranej w wyborach SLD, prezesem pks w Lubaniu został 'spadochroniarz" z Wrocławia z branży budowlanej, który notorycznie cytując Miltona, do końca swoich dni prezesownia w PKS w Lubaniu nie potrafił ogarnąć czasu pracy kierowcy. Konkretnie - bycie członkiem partii nie oznacza posiadania kompetencji zawodowych.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 17:53Źródło komentarza: Anna Żabska nowym wojewodą dolnośląskim
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama