Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta postanowił jeszcze bardziej zadbać o interesy kupujących. Pokrzywdzeni będą mogli dochodzić swoich praw przed sądem na nieco innych, prostszych zasadach niż do tej pory.
Bat na oszustów
Nowe przepisy, które mają obowiązywać od 25 marca 2023 roku, uprawnią określone podmioty do wytaczania spraw przeciwko przedsiębiorcom naruszającym interesy nabywców. Możliwość wniesienia pozwu zyskają organizacje wpisane na listę prowadzoną przez UOKiK i niepodlegające wpływom innych osób niż konsumenci właśnie.
Podmioty będą musiały wykazać, że przed skierowaniem sprawy do sądu przez co najmniej 12 miesięcy działały na rzecz ochrony interesów konsumentów i nie zostały uznane za niewypłacalne ani objęte postępowaniem upadłościowym. Żeby znaleźć się w rejestrze, konieczne będzie udowodnienie (poprzez zapis w statucie), że prowadzona działalność ma na celu dobro klientów, a nie czerpanie korzyści finansowych. Ponadto takie instytucje muszą jasno informować o swojej strukturze zarządczej, członkostwie oraz sposobach finansowania.
W pozwach będzie można żądać np. uznania danej praktyki za nieuczciwą i jej zaniechania, zasądzenia od nieuczciwego przedsiębiorcy określonej kwoty na cel związany z ochroną konsumentów, unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń czy naprawy lub zwrotu kosztów związanych z zakupem produktu lub skorzystaniem z usługi.
Koniec z fałszywymi promocjami
Inne udogodnienia dla konsumentów wejdą w życie wraz z początkiem nowego roku. Jedną z najważniejszych zmian jest zabezpieczenie klientów przed pseudorabatami. W tym celu przedsiębiorcy zostaną zobowiązani do umieszczania przy każdej obniżce ceny produktu lub usługi informacji o ich najniższej cenie w ciągu 30 dni od wprowadzenia upustu.
Umowy o świadczenie usług finansowych zawarte podczas wycieczki lub pokazu z mocy prawa staną się nieważne. Z kolei w przypadku umów innych niż te o świadczenie usług finansowych – zawartych np. w czasie nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu klienta – termin na bezpłatne odstąpienie od zatwierdzonych warunków zostanie wydłużony do 30 dni.
W 2023 roku zacznie obowiązywać oficjalny zakaz podszywania się pod markę i imitowania produktu sprzedawanego w kilku innych państwach Unii Europejskiej, aczkolwiek różniącego się od pozostałych funkcjonalnością lub składem.
Z kolei przedsiębiorca powołujący się na recenzje konsumentów będzie musiał podać informacje na temat sposobu weryfikacji autentyczności opinii. Za zalewanie internautów reklamowym spamem UOKiK ukarał ostatnio dwie firmy – Opinie.pro i SN Marketing – nakładając na nie sankcje w łącznej wysokości 70 tys. zł.
Napisz komentarz
Komentarze