Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 5 listopada 2024 07:23
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Praca czeka. W Polsce brakuje nawet 150 tys. kierowców

Transport to jeden z największych trucicieli środowiska, ale zarazem kluczowy sektor polskiej i europejskiej gospodarki. Za kryzys kadrowy, z którym teraz się mierzy, zapłacimy wszyscy.

Polska – jak i inne kraje Unii Europejskiej – zmaga się z poważnym kryzysem w branży TSL (transport, spedycja, logistyka). Tylko w naszym kraju brakuje aż 150 tys. zawodowych kierowców, a nowych pracowników nie przyciągają nawet obietnice wysokich zarobków.

Wojna pogłębiła problem

Jak wynika z raportu SpotData wykonanego na zlecenie organizacji Transport i Logistyka Polska, działa u nas około 125 tys. firm zajmujących się transportem drogowym towarów. Przewożenie towarów odgrywa istotną rolę w wytwarzaniu polskiego PKB. Branża TSL jest jedną z trzech największych branż polskiej gospodarki – obok handlu hurtowego i detalicznego. Rozwija się w średnim tempie około 10 proc. rocznie, a największymi wyzwaniami z punktu widzenia firm są brak pracowników i zmiany regulacji europejskich.

Teraz kryzys tylko się pogłębił. Przyczyn złej sytuacji należy doszukiwać się m.in. w wojnie rosyjsko-ukraińskiej. W wyniku konfliktu wielu ukraińskich kierowców, którzy pracowali w polskich firmach przewozowych, wróciło do ojczyzny. Z kolei Polacy nie garną się do pracy za kółkiem. Na zmniejszone zainteresowanie wśród potencjalnych pracowników wpływają chociażby wysokie koszty uzyskania wymaganych uprawnień. To, lekko licząc, wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Firmy tną koszty

Choć przeciętne zarobki zawodowego kierowcy (nawet 6–7 tys. na miesiąc) nadal się wyższe niż budowlańca bądź pracownika produkcji, i tu powoli kończy się finansowe eldorado. Jest to związane z nowymi regulacjami prawnymi – tzw. pakietem mobilności, który ma poprawić warunki pracy, w tym ochrony socjalnej kierowców. Konieczność wprowadzenia zmian to cios dla budżetów firm transportowych. Przedsiębiorstwa poniesione „straty” próbują sobie odbić m.in. na wynagrodzeniach pracowników.

Niewykluczone, że branża, która stanie przed widmem braku wykwalifikowanej kadry roboczej, będzie musiała w końcu podnieść honoraria. Co prawda, kierowcy będą zarabiali więcej, ale i koszty transportu najprawdopodobniej wzrosną. Tym samym każdy z nas może spodziewać się wyższych cen produktów na sklepowych półkach.

Kobiety za kółko 

Według niektórych lukę kadrową można próbować zasklepić np. kierowcami z Indii, Kazachstanu czy Filipin, dla których polskie warunki płacowe na pewno byłyby atrakcyjne. Tego optymizmu nie podziela prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński. Według niego deficyt jest zbyt duży, by w ten sposób udało się rozwiązać problem.

Kryzys teoretycznie mogłyby zażegnać panie, jednak im raczej nie odpowiada specyfika pracy zawodowego kierowcy. Jak pokazują dane International Road Transport Union, liczba kobiet w sektorze TSL to nieco ponad 19 proc. kadry pracowniczej. Jedynie 2 proc. z nich pracuje za kółkiem.

Problem nas wszystkich 

Narastające problemy branży TSL odczujemy wszyscy, ponieważ każdy z nas bezpośrednio lub pośrednio korzysta z transportu. Niedobór kierowców ciężarówek może skutkować sytuacją, która miała miejsce w Wielkiej Brytanii, czyli brakiem towarów w sklepach i zastojem w sektorze e-commerce.

Do pesymistycznych danych trzeba dodać jeszcze wysoką inflację –  w Polsce średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 roku wyniósł 14,4 proc. Wzrost cen to wyższy koszt tankowania, części do ciężarówek oraz napraw.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Patryk 07.02.2023 12:12
Nie piszcie o wysokim koszcie uprawnień bo uprawnień ma dużo kierowców ale nikt nie chce jeździć za 6 czy 7 tys gdzie zwykły operator wózkowy ma 4500 na rękę. Za 176 godz MC a kierowca ma 7 tys za ponad 300 godz MC pracując 2 MC w MC. To Pan wózkowy za 2.mc pracy ma więcej wypłaty niż kierowca w MC pracując dwa MC. Poza tym odpowiedzialność piekielna kary na drogach itd policja celno skarbowa itd. Stąd brak kierowców a raczej chęci do pracy kierowców którzy mają doświadczenie bo zmierzyli się z rzeczywistością i wiedzą co i jak doskonale niż swiezak który myśli że jest cudownie. Normy paliwowe a. Auta na GPS oszukiwanie na km bo jazda wedle przygłupa spedytora z monitora swojego komputera a rzeczywistość inna na drodze itd na samym końcu traktowanie kierowcy jak śmiecia polecam firmę R....n. To szybko się zorientujecie co to znaczy kierowca oni potrafią sponiewierać kierowcę wraz ze swoim przewoźnikiem i którego robisz . 😊Pozdrawiam kumatych i odradzam tego gównianego zawodu bo to nie te czasy na draiwerke.

Przewoźnik 07.02.2023 12:06
Niech spedycję przestaną kroić przewoźników i zaczną płacić uczciwie żeby kierowcy było z czego zapłacić to problem się rozwiążę

Maryjan 07.02.2023 13:16
Nie bierz tych g.. ych frachtów to zaczną placić...

Staruszek 06.02.2023 23:51
Kolejny ***A pisze na temat o którym nie ma pojęcia 😛😛😛. Dostarczamy towar do firm i czekam na rozładunek pod bramą 8-10 godzin ,a magazyn ma mnie w dupie. Brak wc, brak prysznica czy parkingu. IDIOCI transportu jest za dużo!!! Klienci robią sobie magazyny na naczepach ,bo są tanie . Wysokie płace??? Hahahaha , IDIOCI, zapraszam za fajere, zapraszam na parking po 20 gdzie nie ma już możliwości zaparkować, brak miejsca . IDIOCI ,żaden młody zdrowo myślący nie usiądzie za kierownicę, nie chcą waszych ,,pieniędzy,, oni tak zwyczajnie chcą ŻYĆ

Wawrzyniec 06.02.2023 21:24
Do Starosty Obywatela Waleriusza Cz. Media podały a Obywatel Wojewoda potwierdził, że żont PiS ustyma Obywatela Premiera przekazał na Dolny Śląsk dotację w kwocie 128 milionów złotych na odbudowę (budowę) infrastruktury drogowej. Czy Obywatel Starosta przewidział łaskawie naprawę drogi do Nowogrodźca?

wiochal 07.02.2023 15:01
Skąd się biorą tacy ludzie? Od lat wałkowane jest, że droga DW357 ciąg Lubań-Nowogrodziec jest drogą wojewódzką i starosta to se może jedynie monitować u wojewody o naprawę tej drogi. A tak prywatnie to pan Waleriusz Cz i jego najlepszy człowiek Włodzimierz S. od dróg już powinni iść na emerytury aby młodzi mogli pokazać jak dbają o powiat.

Mag 06.02.2023 17:45
Z tego co mi wiadomo to pracy nie ma dla kierowców.

Maryjan 06.02.2023 15:21
Brakuje upośledzonych ***ów a kierowców póki co mamy pod dostatkiem tylko trzeba zaoferować godne warunki pracy i płacy

Xxx 06.02.2023 13:51
Taak, super zarobek, 6000 za przebywanie poza domem od poniedziałku do piątku, powrót w piątek wieczorem albo sobota rano. Jak policzy się godziny pracy i poniesione koszty, to realnie nie wyjdzie nawet najniższa krajowa. A za każdym zakrętem jak nie policja to inspekcja i tylko główkują jak z ciebie wydoić kasę. Jak ktoś uważa że tam są super zarobki, to niech idzie jeździć, powodzenia

Szofer 06.02.2023 13:09
Niech ITD zacznie samo wozić towary a my kierowcy będziemy ich kontrolować

to oczywiste 06.02.2023 11:42
W całej logistyce i transporcie w UE brak ok. miliona pracowników i nie tylko w Polsce jest to już słabo opłacalny zawód.

Krzysztof 06.02.2023 10:46
Bzdury jakieś. Gdyby brakowało kierowców to żadna spedycja nie oferowała by za trasę 100 km 475 zł dla dużego. Załadunek oraz rozładunek z łachą jak by magazyn za kare pracował i wychodzi cała dniówka. Wypłata kierowcy to 400 zł/dziennie więc gdzie tu zarobek pytam? Lecz są tacy którzy to biorą. Za jakiś czas spedycji(pośredników) będzie więcej aniżeli tych którzy fizycznie tą pracę wykonują.

dsa 06.02.2023 08:03
Myślę że transport kolejowy lub wodny jest tańszy w eksploatacji .Przy obecnej szybkości pociągu dostawy mogą być szybsze , patrząc na czas jazdy ciężarówek .

King of the road 06.02.2023 07:43
Kierowców nie brakuje. Po prostu ten zawód jest już nieopłacalny. Stosunek pracy do zarobków jest na tragicznym poziomie.

Kierowca 06.02.2023 06:56
Może panowie z ITD uzupełnią lukę, zawsze znają się najlepiej jak jeździć i karać kierowców i to wcale nie niskimi mandatami, a skoro mniej kierowców to i mniej potrzebnych patroli. I dziwić się ze nikt się nie garnie do tej roboty, gdzie za przekroczenie czasu pracy, bo nie miałeś gdzie i jak bezpiecznie zjechać można zebrać kilka tysięcy mandatu, etc

Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
wystawa
konkurs poetycki
11 listopada
manukultura
Wędrowiec
11 Listopada
Chagall
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MarudaTreść komentarza: Dlatego dzieci powinny brać na cukierki a nie cukierki. Proste i bezpieczne rozwiązanie. Już widzę jak się zagotujecie miejscowi.Data dodania komentarza: 5.11.2024, 04:18Źródło komentarza: Cukierki z igłami pojawiły się też w naszym regionieAutor komentarza: TokarzTreść komentarza: Może któreś z twoich rodziców pracuje w zgiuku? Zawsze można przewinąć temat :) Btw. Na coś idą nasze *** podatkiData dodania komentarza: 5.11.2024, 02:18Źródło komentarza: Lubań. Pomnik po niedzielnym wypadku nieposprzątany, dlaczego?Autor komentarza: avantiTreść komentarza: Miejmy nadzieje, ze przy sprzataniu nie zapomna zabrac tej paskudnej zoltej donicy z AliExpress., bo pasuje tam ona jak piesc do nosa. Na odszkodowanie nie ma raczej co liczyc, bo ten rozwalony cokol i schodki wygladaja niewiele gorzej niz miejsca w ktore samochod nie wjechal. To wstyd dla wladz miasta, aby przez lata zaniedban miejsce pamieci w samym centrum miasta wygladalo dokladnie tak jak amfiteatr. Zamiast tracic pieniadze na nikomu niepotrzebne termy powinno sie te srodki skierowac wlasnie tutaj.Data dodania komentarza: 5.11.2024, 01:23Źródło komentarza: Lubań. Pomnik po niedzielnym wypadku nieposprzątany, dlaczego?Autor komentarza: UbezpieczonyTreść komentarza: To chyba razem prowadziliśmy tego 4dzika 🤣 co racja to racja, płacimy podatki, sratki, wywóz kur śmieci sortowanych itd. to zapraszam do sprzątania pomnika.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:54Źródło komentarza: Lubań. Pomnik po niedzielnym wypadku nieposprzątany, dlaczego?
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama