Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 23 grudnia 2024 11:35
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Senior nie siądzie za kierownicę? Unia ma plan na zmiany w prawie drogowym

Dyskusja na ten temat wraca za każdym razem, gdy sprawcą wypadku jest osoba w podeszłym wieku. Kiedy senior siada za kierownicą, często prowadzi to do tragedii na drodze.

Nie jest to reguła, ale już w 2018 roku serwis punkta.pl, który zajmuje się bezpieczeństwem na drogach, alarmował, że liczba „aktywnych kierowców – seniorów” rośnie. Mają często kłopoty ze wzrokiem i słabszy refleks. Właśnie w 2018 roku do kolizji na jednym z warszawskich skrzyżowań doprowadził 104-latek. Mniej więcej w tym samym czasie był kolejny taki sam wypadek ze 101-latkiem w roli winowajcy.

Pomylił pedał gazu z hamulcem

Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego badała tę kwestię i oceniła, że najwięcej zdarzeń drogowych mają najmłodsi i najstarsi mężczyźni.

W 2017 roku w gminie Jeziorzany na Lubelszczyźnie 82-latek pomylił pedał gazu z hamulcem. Kierowca jeepa, wycofując pojazd z parkingu, nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu i zderzył się z bmw. Potem jeep jeszcze przyspieszył, obracając się na ulicy, i uderzył w rowerzystki, słupek i znak drogowy.

Z tych właśnie powodów Komisja Europejska chce unijnych zmian w przepisach drogowych. To propozycja Komisji Europejskiej.

Przeżyjemy rewolucję w prawach jazdy?

Najpierw jednak musi się tym zająć Parlament Europejski, a potem rządy poszczególnych krajów UE. Nie ma jednak wątpliwości, że przedstawione pomysły są poważne i jeżeli w takim kształcie wejdą w życie, to przeżyjemy rewolucję w prawach jazdy.

Posiadacz prawa jazdy kategorii B mógłby prowadzić pojazd do dopuszczalnej masy całkowitej 4,25 tony.

O prawo jazdy na samochód można by się ubiegać, mając już 17 lat. Ale do 18 roku życia taka osoba mogłaby prowadzić tylko pod opieką dorosłego.

Wszystkie kraje (Polska już ma) mają wprowadzić e-prawo jazdy.

2-letni okres próbny dla nowych kierowców. Przez ten czas nie mogliby popełnić takich wykroczeń jak jazda po alkoholu i przekraczanie prędkości.

Nowe testy na prawo jazdy; na kursach kandydaci na kierowców uczyliby się, jak prowadzić auto ekologicznie.

Wprowadzenie kursów mających nauczyć starszych kierowców, jak korzystać z nowych rozwiązań technicznych.

Na liście jest także propozycja, żeby kierowca mający 70 lat co 5 lat przechodził badania i od ich wyniku będzie zależało, czy taka osoba może prowadzić pojazd.

Szykuje się gorąca dyskusja

„Na razie projekt w niektórych kręgach zbiera cięgi, bo według krytyków jest to klasyczny przykład dyskryminacji ze względu na wiek. Bo skoro ktoś może w wieku 70 lat pracować i dobrze wykonywać nawet wysoko wykwalifikowany zawód, to czemu taki ktoś miałby też nie móc jeździć samochodem? Bez dwóch zdań – szykuje się gorąca dyskusja” – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

I dodaje, że w 2021 r. osoby 60 plus spowodowały w Polsce stosunkowo niewiele wypadków (3,49 na 10 tys. osób). Wyższe wkaźniki dotyczą grupy wiekowej 18-24 (13,77), 25-39 (7,85) czy 40-59 lat (5,46).

To tylko jedna strona medalu. Ale jest i druga:

„Starsi kierowcy często jeżdżą wolniej i ostrożniej, na dodatek nie pokonują rocznie wielu kilometrów i chętnie poruszają się trasami, które są im dobrze znane. Druga strona medalu: wraz z wiekiem często pogarszają się czas reakcji, wzrok i słuch, a dość powszechną przyczyną wypadków wśród starszych kierowców jest nie prędkość, lecz wymuszenie pierwszeństwa przejazdu. Starsze osoby są też bardziej narażone np. na zasłabnięcie podczas jazdy”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

dina 11.03.2023 01:30
Do mlodych. Kiedys bedziecie tez seniorami i bedziecie tylko na piechotke.

zulu 10.03.2023 15:17
Za pieniądze plebsu wybudowano autostrady po których jeżdzić będą tylko wybrani.Ponieważ kończy się ropa ktoś doszedł do wniosku że pod pozorem ekologii zabroni się biedocie używać samochodów.

As 10.03.2023 14:02
Lepiej wziąć się za młodzież aby idioci nie jeżdzili po ulicach

Konkret 10.03.2023 10:27
Tak i będą w zw. z tym odpowiednie opłaty, bo trzeba opłacić odpowiedniego lekarza, zapłacić za papierek. Ja jestem za częstszym badaniem młodych, bo pomimo dobrego refleksu często są nerwowi i nadpobudliwi. Jestem za badaniem dopuszczającym ludzi po urazach neurologicznych do prowadzenia pojazdów. Do tego, jeśli ktoś prowadził po alkoholu lub narkotykach i został przyłapany to bezapelacyjnie na badania okulistyczne, neurologiczne i testy na refleks bo taki osobnik może mieć uszkodzenia mózgu, wzroku, słuchu i w zw. z tym inne postrzeganie rzeczywistości. Byłaby za to kasa oraz eliminacja części narwańców i wariatów.

Zbyszek 10.03.2023 10:23
Ja mam 75 lat pracuje i mam się dobrze więc to jest jakieś nieporozumienie ztym prawem jazdy

Do Zbyszka 11.03.2023 13:50
Więc Ty Zbyszek będziesz jeździł. Nie będzie ten, kto będzie miał gorszy stan zdrowia typu słaby wzrok, zaniki pamięci, zaburzenia neurologiczne jak zawroty głowy itp. Niestety, ale tacy wsiadają za kółko, wjeżdżają pod prąd, mylą *** gazu z hamulcem i tragedia gotowa.

Pylus. 10.03.2023 10:03
Kto mi zabroni usiąść za kierownicą. Co innego kierować.

Wiech 10.03.2023 09:36
Emeryci mają najmniejsza ilość wypadków to trzeba ich udupić z innej strony chwyt po niżej pasa liczą się efekty to jest obrzydliwe

Jan 09.03.2023 22:50
(3,49 na 10 tys. osób). 3,49 Czego ? Osoby, seniora czy teraz % na 10k mam przeliczać?

Prawie emeryt 09.03.2023 21:46
Nie prowadzi samochodu ale pracuj na wysokościach lub przy maszynach nawet do100

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
bal Mickiewicz
Sylwester
turniej
gry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama