Dolny Śląsk jest liderem inwestycji w kolej. Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje niespotykany w skali Polski projekt przejmowania nieczynnych dotychczas linii kolejowych, aby je zrewitalizować i przywrócić na nich pociągi pasażerskie. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów Dworzec Świebodzki - mówi Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Cieszę się ze są takie programy jak Kolej Plus, które umożliwiają wsparcie samorządowców. Dzięki temu możemy wspólnie realizować cos pożytecznego, cos na co czekają nasi mieszkańcy. A władza jest po to żeby służyć obywatelom. Jeszcze raz dziękuję wszystkim i gratuluję. Czekam na szybką i sprawną realizację tego przedsięwzięcia – mówiła podczas spotkania Elżbieta Witek, Marszałek Sejmu.
Samorząd województwa dolnośląskiego tworzą ludzie odważni. To oni zdecydowali żeby we współpracy z PKP PLK i z polskim rządem rewitalizować te linie na które mieszkańcy czekają od kilkudziesięciu lat. Efekty tej współpracy służą wszystkim – dodał Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Łączna wartość projektów opiewa na kwotę ok. 800 mln złotych, z czego wkład samorządowy wyniesie 15%, a pozostałą kwotę zapewni strona rządowa. Dofinansowane w ramach Programu Kolej Plus projekty to:
- Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia casu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.
Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.
Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce.
- Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Włączenie Bogatyni w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pozwoli na utworzenie połączeń m. in. z Bolesławcem, Legnicą i Wrocławiem.
- Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej nr 284 z Legnicy przez Złotoryję do Jerzmanic-Zdroju i wznowienia kursowania pociągów pasażerskich oraz włączenia Złotoryi w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich.
Modernizacja ma na celu uzyskanie atrakcyjnego czasu przejazdu w relacji Złotoryja – Legnica oraz Złotoryja – Wrocław, a to w konsekwencji pozwoli na rozpoczęcie rewitalizacji odcinków będących własnością samorządu województwa – w tym linii 284 z Jerzmanic-Zdroju do Lwówka Śląskiego.
Jako Samorząd Województwa Dolnośląskiego chcemy, by z regionalnych połączeń kolejowych mogła skorzystać jak największa liczba mieszkańców. Dzięki programowi Kolej Plus do dolnośląskiej sieci połączeń włączone zostaną między innymi Złotoryja i Bogatynia, które przez wiele lat były na kolejowym marginesie – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Dziś na Dolnym Śląsku odbyły się dwa wydarzenia inaugurujące realizację projektów w ramach Kolei Plus. Pierwsze z nich, zorganizowane na wrocławskim dworcu Świebodzkim, który w ramach realizacji programu zostanie przywrócony do pasażerskiego ruchu kolejowego. Druga konferencja, w obecności Marszałek Sejmu RP oraz Ministra Infrastruktury, miała miejsce w Złotoryi. To tam podpisane zostały umowy między PKP PLK oraz samorządami, dzięki którym już wkrótce ruszy realizacja inwestycji dofinansowanych z programu Kolej Plus w regionie.
Dolny Śląsk w ostatnich latach mocno stawia na kolej. Samorząd Województwa, przejął od państwa ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości 300 km na terenie całego Dolnego Śląska. Przejęte są rewitalizowane, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskich.
Mamy to! Rusza przetarg na linię do Złotoryi! Zbyt wiele lat politycy obiecywali kolej do Złotoryi i doprowadzili do tego, że ludzie przestali w to wierzyć. A dziś na złotoryjskim dworcu stanęli Elżbieta Witek, marszałek Sejmu RP oraz Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury – i przekazali, że realizacja przetargu na linię w programie Kolej Plus zostanie wykonana przez PKP PLK! Szczególnie dziękuję Pani Marszałek i Panu Ministrowi, bo przywracają wiarę w to, że w polityce można dotrzymać słowa! W tym roku do Złotoryi dojedzie autobus w żółto-białych barwach Kolei Dolnośląskich, a niedługo ruszą prace na linii kolejowej 316 od Legnicy do Złotoryi (Jerzmanic-Zdrój). Serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt parlamentarzystom i radnym wojewódzkim z Klubu Prawo i Sprawiedliwość, naszym koalicjantom w Sejmiku Dolnośląskim. Dziękuję marszałkowi Cezaremu Przybylskiemu i całemu zarządowi województwa, burmistrzowi Złotoryi oraz pracownikom DSDiK oraz PKP PLK za ich pracę na rzecz przywrócenia kolei do Złotoryi – mówi Piotr Karwan, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości w dolnośląskim Sejmiku.
Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.
Napisz komentarz
Komentarze