Zofia Czernow w dość ponurych barwach przedstawiła projekty ustaw m.in. w sprawie Nowego Prawa Wodnego oraz Funduszu Dróg Samorządowych. Zdaniem posłanki ustawa o Wodach polskich spowoduje wzrost opłat związanych z szeroko pojętymi usługami wodnymi.
Ministerstwo argumentuje, że nowe prawo jest potrzebne z powodu niepełnego wdrożenia unijnych rozwiązań, w tym Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW) z jej kontrowersyjnym art. 9 mówiącym o zwrocie kosztów usług wodnych. Polska była już upomniana przez Komisję Europejską za niewdrożenie tych przepisów.
Co oznacza zwrot kosztów usług wodnych? Chodzi o zbilansowanie przychodów i wydatków w gospodarce wodnej, tak by mogła się samofinansować. Więcej za wodę mają płacić m.in. rolnicy, branża energetyczna, hodowcy ryb, przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne, czy firmy wykorzystujące duże ilości wody do swojej produkcji.
Zofia Czernow krytycznie odniosła się też do planowanego powołania Funduszu Dróg Samorządowych i jego wpływu na wzrost cen paliwa.
Dofinansowanie budowy lub przebudowy dróg lokalnych oraz mostów na drogach wojewódzkich zakłada projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, złożony w Sejmie przez grupę posłów PiS. Fundusz ma zasilać nowa opłata paliwowa w wysokości 25 groszy za litr.
Według projektu wysokość wsparcia inwestycji będzie zależała od średniego dochodu na mieszkańca w danym samorządzie. W przypadku JST, w których dochód własny na mieszkańca przekracza 50 proc. średniego dochodu własnego na mieszkańca danego rodzaju jednostek samorządu terytorialnego w skali kraju, ograniczenie wielkości dofinansowania z FDS wyniesie 50 proc. Z kolei gminy i powiaty, które mają dochód na mieszkańca poniżej 50 proc. średniego dochodu własnego na mieszkańca danego rodzaju jednostek samorządu terytorialnego, mogą liczyć nawet na 80-procentowe pokrycie kosztów realizacji inwestycji przez FDS. Projekt ustawy zakłada, że wojewoda będzie przeprowadzał nabór wniosków o dofinansowanie na modernizację lub budowę drogi.
Napisz komentarz
Komentarze