Góra to – obok Głogowa – najdalej na północ wysunięta stolica powiatu w województwie dolnośląskim. Stacja Góra Śląska była kiedyś kolejowym węzłem przesiadkowym. Można było do niej dotrzeć ze Ścinawy, Leszna, Bojanowa i Głogowa. Od 21 lat nie było tam jednak żadnego połączenia pasażerskiego. Teraz na kolejową mapę wracają połączenia do stacji Góra Śląska.
– Wiele lat starań przynosi efekty. Góra wraca na kolejową mapę Polski – mówi Irena Krzyszkiewicz, burmistrz Góry.
W ramach połączeń realizowanych przez Koleje Dolnośląskie Dolnoślązacy dotrą też do Sycowa i nad malowniczy Zalew Stradomia. Od niedzieli do miejscowości na wschodzie Dolnego Śląska ruszają połączenia przewoźnika – również autobusem, w relacji Oleśnica – Syców.
– Mieszkańcy gminy Syców uzyskają dostęp do połączeń kolejowych. Będą mogli kupić bilet kolejowy np. na stacji Warszawa Zachodnia w relacji do Sycowa. Wracamy po latach na kolejową mapę Polski, jestem z tego dumny. Teraz nie ustajemy w staraniach, by i do Sycowa dojechał pociąg w żółto-białych barwach Dolnego Śląska – mówi Dariusz Maniak, burmistrz Sycowa.
Przywracane połączenia kolejowe to priorytet samorządu województwa – od 2018 roku na kolejowej mapie Polski pojawiło się kilkanaście nowych kierunków, dzięki czemu dostęp do połączeń kolejowych uzyskały dziesiątki tysięcy mieszkańców województwa.
Więcej na temat przywracanych połączeń można znaleźć na stronie Kolei Dolnośląskich
Zamknięcia i zastępcza komunikacja
Korekty w rozkładach jazdy wprowadza się również w związku z pracami prowadzonymi przez właściciela sieci kolejowej – PKP PLK. KD i tym razem będą musiały czasowo przeorganizować część połączeń.
Od 4 do 27 września PKP PLK zaplanowała remont tunelu kolejowego w Bardzie. W tym czasie przejazdy na odcinku Bardo – Kłodzko będą zastąpią autobusy. Pociągi będą kursowały w różnych konfiguracjach od strony Wrocławia: część od Kamieńca Ząbkowickiego, część od Barda Przyłęk. Prosimy o zapoznawanie się ze szczegółowym rozkładem jazdy przed każdą planowaną podróżą.
Zamknięty też zostanie odcinek z Kłodzka do Międzylesia (i dalej do Lichkova). Planowane zakończenie prac na tym odcinku to koniec listopada 2023. Czasowe, jedno- lub kilkudniowe zamknięcia, czekają nas m.in. na odcinkach:
- D5 Legnica – Kudowa Zdrój przez Świdnicę Miasto,
- D19 Jelenia Góra – Goerlitz przez Lubań Śląski,
- D15 Wałbrzych – Kudowa Zdrój przez Kłodzko,
- D29 Wrocław – Kudowa Zdrój.
Zmiany w rozkładzie
Przez dwa miesiące będą trwały prace na dwóch najbardziej kluczowych odcinkach kolejowych w ruchu regionalnym w województwie dolnośląskim. Pomiędzy Wrocławiem Głównym a Legnicą, na odcinku Środa Śląska – Miękinia ruch będzie prowadzony po jednym torze. Podobnie będzie na trasie Wrocław Główny – Jaworzyna Śląska przez Kąty Wrocławskie.
Odjazdy pociągów zostaną skorygowane o kilka lub kilkanaście minut. Dojdzie też do kilku innych korekt w rozkładzie; przykładowo pociąg przyspieszony na odcinku Legnica – Wrocław pojedzie jako osobowy (69157 Wrocław – Zgorzelec), natomiast osobowy zostanie przyspieszony, a więc nie zatrzyma się na wszystkich stacjach (69157 Wrocław – Lubań Śl.).
– Do takich zmian zmusza nas zamknięcie jednego toru na odcinku między Miękinią a Środą Śląską. Dlatego też tradycyjnie proszę wszystkich podróżnych o zapoznanie się z rozkładem jazdy przed poniedziałkowym wyruszeniem do pracy czy szkoły – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.
Nowa, czwarta korekta rozkładu jazdy, wchodzi w życie w niedzielę, 3 września. Więcej informacji na stronie KD.