Pokazuje to najnowszy raport NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy). Dotyczy on pokolenia świetnie orientującego się w nowych technologiach, od kołyski jest związane z urządzeniami cyfrowymi, które często korzysta z internetu, bo tam szuka informacji.
Jak zatem generacja maturzystów 2024 (osoby w wieku 17-19 lat) widzi swoją przyszłość edukacyjną i zawodową?
Z optymizmem patrzą w przyszłość
Ich odpowiedzi na to pytanie znalazły się w raporcie zatytułowanym „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich”. Przygotował go – czytamy na stronie nask.pl – Thinkstat w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Wynika z niego, że ta generacja optymistycznie widzi swoją zawodową przyszłość – ponad trzy czwarte badanych pozytywnie ocenia swoje perspektywy.
Co jeszcze wynika z tego badania?
Że najpopularniejszymi kierunkami studiów, na które chcą zdawać, są:
- psychologia,
- informatyka,
- zarządzanie,
- medycyna,
- marketing.
Jeśli chodzi o przyszłość zawodową, to młodzi uczestnicy badania chcą być:
- psychologiem,
- terapeutą,
- programistą,
- specjalistą związanym z medycyną.
Ponad połowa badanych (54,7 proc.) zastanawia się nad założeniem własnej działalności gospodarczej w przyszłości.
Co ważne, zdecydowana większość ankietowanych, bo 76,5 proc., chce czerpać satysfakcję z wykonywanego zawodu i otrzymywać za to solidne wynagrodzenie.
Wpływ na otoczenie i szacunek społeczny są dla nich mniej istotne.
Sposób nauczania musi nadążać za trendami
– Nasze badanie pokazuje, że pokolenie, które korzystało z usług OSE (Ogólnopolska Sieć Edukacyjna) i było uczestnikiem cyfrowych przemian, nie boi się nowych wyzwań i chce stawiać na siebie – podkreśla Maciej Dudkiewicz z NASK w wypowiedzi cytowanej przez nask.pl.
I dodaje: – Pokazuje też, że program edukacji szkolnej nie zawsze odpowiada na jego potrzeby. Za zmieniającymi się pod wpływem technologii trendami powinien więc nadążać sposób nauczania.
Napisz komentarz
Komentarze