TIMSS, czyli Trends in International Mathematics and Science Study to jedno z najważniejszych na świecie badań. Ocenia – podobnie jak znane polskim uczniom badanie PISA – poziom wiedzy uczniów z matematyki i nauk przyrodniczych. Oprócz wiedzy teoretycznej, bada również umiejętność rozwiązywania problemów, co jest tak ważne we współczesnej edukacji.
Podczas ostatniego dania pod lupą TIMSS znaleźli uczniowie klas IV szkół podstawowych z całego świata – 58 krajów i regionów – w tym czwartoklasiści z Polski. I wypadli świetnie.
Najlepsi wśród krajów Unii Europejskiej
Jak podał Instytut Badań Edukacyjnych IBE, w kategorii matematycznej Polska zajęła 10 miejsce, a w dziedzinie przyrody – 7. Wyniki te są wyższe niż uzyskane w poprzedniej edycji badania TIMSS 2019.
W matematyce średnia międzynarodowa wyniosła 503 punkty. Polscy czwartoklasiści zdobyli ich 546, co dało im 10 miejsce na świecie. To lepszy wynik niż ten, który osiągnęli w 2015 roku.
Wyprzedzili ich tylko uczniowie z Singapuru, Tajwanu, Korei Południowej, Hongkongu, Japonii, Makao i Litwy.
Jeszcze lepszy wynik polscy uczniowie osiągnęli w naukach przyrodniczych. W tym badaniu średnia międzynarodowa wyniosła 494 punkty. Polacy zdobyli ich 550, co ostatecznie dało im 7 miejsce w rankingu międzynarodowym.
Wyprzedzili ich uczniowie z Singapuru, Korei Południowej, Tajwanu i Turcji.
Ale… „wśród krajów Unii Europejskiej Polska osiągnęła najlepszy wynik. Średni wynik w Polsce jest zbliżony do wyniku z 2015 roku – podsumował IBE w swoim poście w serwisie X.
Ilu uczniów nie lubi matematyki? Jest odpowiedź
Testowaniu wiedzy i umiejętności uczniów towarzyszył sondaż, którego uczestnikami – oprócz uczniów – byli też ich rodzice, nauczyciele uczący ich matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Co pokazało to badanie?
Że polscy uczniowie coraz mniej lubią matematykę i przyrodę. Tę pierwszą lubi 68 proc., a lubi się jej uczyć 67 proc. Za nudną matematykę uważa 35 proc.
Przyrodę lubi 77 proc. uczniów, a lubi się jej uczyć 74 proc. uczniów. 26 proc. uważa ją za nudną.
Mniej niż polscy czwartoklasiści matematykę lubią tylko uczniowie z Tajwanu i Korei Południowej, a przyrodę – uczniowie z Cypru, Szwecji, Finlandii i Danii.
Napisz komentarz
Komentarze