Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
sobota, 26 kwietnia 2025 03:37
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Przejęcie szkoły przez nowego dyrektora

Dyrektor został odwołany z pełnienia funkcji w październiku przez prezydenta miasta. Został powołany p.o. dyrektora do końca sierpnia. Kto powinien "zdać" majątek szkoły. Czy organ prowadzący powinien wystąpić do p.o. dyrektora szkoły o przeprowadzenie inwentaryzacji, czy p.o. dyrektora szkoły powinien to zrobić sam?
  • 31.03.2022 13:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Przejęcie szkoły przez nowego dyrektora

Odpowiedź

Przepisy prawa oświatowego nie zawierają żadnych regulacji dotyczących przejęcia szkoły przez nowego dyrektora. Jednakże dobrą praktyką jest aby przekazanie szkoły nowemu dyrektorowi odbyło się w formie pisemnej, w postaci protokołu przekazania szkoły. Obowiązek przekazania szkoły wraz z dokumentacją szkolną, loginami i hasłami dostępu do dokumentacji elektronicznej nowemu dyrektorowi ciąży na dotychczasowym dyrektorze szkoły, a nie na organie prowadzącym. Zatem to w tym przypadku p.o. dyrektora szkoły powinien zdać majątek szkoły oraz dokumentację nowo powołanemu dyrektorowi. P.o dyrektora szkoły sam podejmuje decyzję o przeprowadzeniu inwentaryzacji w szkole. Organ prowadzący ma prawo ustalić zasady, na jakich dochodzi do przekazania szkoły przez dotychczasowego dyrektora - dyrektorowi obejmującemu stanowisko.

Uzasadnienie

W pierwszej kolejności wskazać należy, że prawo oświatowe nie reguluje kwestii przekazania szkoły przez ustępującego dyrektora swojemu następcy. Nie ma więc określonych prawem reguł, w jaki sposób dotychczasowy dyrektor szkoły powinien zdać dokumentację szkoły i majątek szkoły dyrektorowi obejmującemu swe obowiązki.

Wskazać należy, że dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz. To do obowiązków dotychczasowego dyrektora szkoły należy przekazanie szkoły swojemu następcy. Aby obejmujący to stanowisko dyrektor mógł wykonywać przypisane mu ustawą zadania, odchodzący ze stanowiska dyrektor szkoły (nawet jeśli pełnił tą funkcję na zasadzie powierzenia) powinien udostępnić mu wszystkie dokumenty związane z działalnością szkoły. Nowy dyrektor szkoły musi mieć możliwość korzystania z wszystkich dokumentów szkoły, majątku oraz zasobów elektronicznych. Ponadto nowy dyrektor powinien uzyskać dostęp do dokumentów szkoły w dniu przejmowania stanowiska.

Nie ulega więc wątpliwości, że to dyrektor szkoły (tu: p.o. dyrektora szkoły), a nie organ prowadzący, powinien przekazać następcy całość dokumentacji szkoły, a także hasła dostępu i loginy niezbędne do realizacji zadań szkoły. Przekazanie powinno mieć formę pisemną, dla celów dowodowych, najlepiej w formie protokołu zdawczo - odbiorczego, w którym wymienione zostaną najważniejsze dokumenty przekazywane nowemu dyrektorowi szkoły. Przygotowanie protokołu zdawczo – odbiorczego może być poprzedzone przeprowadzeniem inwentaryzacji w szkole. O przeprowadzeniu inwentaryzacji decyduje p.o. dyrektora szkoły, który jako kierownik tej jednostki jest odpowiedzialny za majątek szkoły i wykonuje kompetencje przypisane dyrektorowi szkoły, również w zakresie rachunkowości. P.o. dyrektora szkoły sam podejmuje decyzję o przeprowadzeniu inwentaryzacji.

Protokół powinien zostać podpisany przez dotychczasowego dyrektora szkoły (p.o. dyrektora szkoły) oraz nowego dyrektora szkoły.

Nie jest jednak wykluczona taka praktyka, że dotychczasowy dyrektor szkoły jedynie ustnie przekaże majątek szkoły i dokumentację szkolną nowemu dyrektorowi.

W kwestii sposobu przekazania dokumentacji szkoły i jej majątku nowemu dyrektorowi szkoły organ prowadzący może dać szczegółowe wytyczne, które powinny być ściśle przestrzegane przez dyrektorów szkół.

Jeśli organ prowadzący żadnych wytycznych odnośnie przekazania szkoły następcy dyrektora nie ustalił, powinien zostać sporządzony przez p.o. dyrektora szkoły protokół przekazania szkoły, tak by odchodzący dyrektor uchronił się od ewentualnych zarzutów niewłaściwej realizacji nałożonych na niego obowiązków.

Zapamiętaj!

Przekazanie wszystkich dokumentów związanych z działalnością szkoły swojemu następcy jest obowiązkiem każdego dyrektora szkoły, ustępującego ze stanowiska. Obowiązek taki ciąży również na p.o. dyrektora szkoły. Najczęściej przekazanie szkoły następcy odbywa się w formie protokołu zdawczo – odbiorczego, po przeprowadzeniu inwentaryzacji w szkole.

Podstawa prawna:

  • 68 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.)
  • 4, art. 26 i nast. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.)

Joanna Swadźba
Ekspert Portalu Oświatowego
https://www.portaloswiatowy.pl/

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Kobiety Kobietom
Zajęcia korekcyjne
rajd rowerowy
Rolki
owd
Wystawa Magdalenki
Szkrab
noc muzeów
LAWA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama