Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
Reklama dotacje unijne dla firm
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna
Reklama

Koleje Dolnośląskie zyskują i otrzymają kolejne dofinansowanie. KPO na nowy tabor

Centrum Unijnych Projektów Transportowych wesprze regionalnego przewoźnika kwotą 124,5 mln w ramach dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki temu przed Kolejami Dolnośląskimi otwierają się nowe perspektywy, a sam region jeszcze mocniej zyska na jakości połączeń.
Koleje Dolnośląskie zyskują i otrzymają kolejne dofinansowanie. KPO na nowy tabor
KD Elf2 z trakcie produkcji w zakładach producenta - Pesy Bydgoszcz

Autor: Koleje Dolnośląskie

Regionalni przewoźnicy kolejowi z całej Polski mogli składać wnioski do CUPT na dofinansowanie zakupu pociągów ze środków z KPO. Teraz instytucja dokonała aktualizacji listy rankingowej i ponownie bardzo wysoko zostały ocenione akcje Kolei Dolnośląskich, które m.in. otrzymają dofinansowanie na zakup 10 EZT typu Elf 2.

Nowy tabor i potencjał nie tylko inwestycyjny

Obecnie przyznane dofinansowanie w wysokości 124 mln 577 tys. zł obejmuje zakup taboru produkcji bydgoskiej PESY. To kolejny pozytywnie rozpatrzony wniosek na zakup dziesięciu pięcioczłonowych zespołów trakcyjnych tego producenta. 

To bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Warto zaznaczyć, że wnioskowaliśmy o 50 proc. kwoty zakupu EZT. Uzyskane środki pozwolą zwiększyć liczbę połączeń, a także otworzyć się na nowe kierunki. Nie ukrywam, że jako KD zrobimy wszystko, by uzyskać dofinansowanie w pełnej, wnioskowanej kwocie, co w efekcie pokryłoby koszty zakupu 5 pojazdów – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Warto podkreślić, że Koleje Dolnośląskie są przewoźnikiem, którego wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie i otrzymały pełne dofinansowanie z całej zakładanej puli KPO, która wynosi 2,78 mld złotych.

Rozwój kolei i walka z wykluczeniem transportowym

Dolny Śląsk od lat konsekwentnie stawia na rozwój transportu kolejowego. Nie tylko regularnie inwestuje w nowy tabor i rewitalizuje zamknięte linie, ale również otwiera się na nowe kierunki, jak np. realizując od grudnia 2024 roku połączenie Wrocław – Zielona Góra. W 2025 roku przewoźnik planuje pokonać po torach 15 milionów kilometrów. Te kilometry oznaczają więcej par połączeń na wielu liniach, ale też szybszy czas przejazdu — głównie do miejscowości położonych na Ziemi Kłodzkiej.

Inwestujemy w kolej na każdym poziomie i jako Urząd Marszałkowski przywracamy pociągi do miejscowości wykluczonych transportowo i które ucierpiały w ubiegłorocznej powodzi. Nowe inwestycje pozwolą znacząco przyspieszyć proces i jednocześnie obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. To ważny krok w umacnianiu roli kolei w regionie – mówi Michał Rado, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podlega ministrowi właściwemu ds. transportu i zarządza funduszami pochodzącymi z Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie inwestycji infrastrukturalnych m.in. w obszarze transportu kolejowego. Środki europejskie z KPO będą w głównej mierze wykorzystywane do refinansowania zakupów taborowych. Dofinansowanie może zostać zrealizowanie również dla przewoźników, jak w przypadku KD, którzy zainwestowali w nowy tabor ze środków własnych lub w ramach umowy kredytowej. W ubiegłym roku dolnośląski przewoźnik podpisał umowę z PKO BP na zakup 10 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf II. Do 29 sierpnia br. KD wciąż mają możliwość, w ramach jednego zamówienia, zrealizować tzw. prawo opcji i zakupić kolejnych 10 sztuk ww. pojazdów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
konkurs
Planszówki
samoobrona
Obozy
Reklama
Reklamadotacje dla MŚP
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama