Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 25 listopada 2024 03:35
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Budżet na rok 2017 przyjęty

Jeżeli uda się zrealizować zakładane na 2017 rok plany inwestycyjne gmina Leśna stanie się jasnym punktem na nocnej mapie Polski. W uchwalonym, tuż przed świętami, budżecie na rok 2017 założono kompleksową wymianę oświetlenia ulicznego w całej gminie na nowoczesne lampy LED i zamontowanie 450 dodatkowych punktów świetlnych na terenie gminy.
Budżet na rok 2017 przyjęty

Plan dochodów i wydatków to najważniejsza uchwała w roku głosowana przez radnych. Stanowić ona będzie podstawę gospodarki finansowej gminy w ciągu roku. W roku 2017 budżet gminy Leśna po stronie dochodów zamknie się w kwocie 36,1 mln zł. Natomiast po stronie wydatków zamknie się kwotą 35,3 mln zł. Przychody to 117 tys, rozchody to 900 tys. Dług gminy na koniec 2017 roku wyniesie 4,6 mln zł co stanowi 12% dochodów. Nadwyżka to 782 tys. Rezerwy to niemal 1,2 mln zł.

Budżet w tej formie pozytywnie zaopiniowała Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu zgłaszając jedynie kilka uwag formalnych, dotyczyły one paru kwot ujętych w innych pozycjach niż oczekiwało RIO.

O wiele więcej poprawek do budżetu zgłaszali opozycyjni radni. W większości dotyczyły one zamontowania dodatkowych punktów świetlnych na teranie gminy oraz modernizacji placu targowego w Pobiednej. Jednak w całości zostały one uznane za bezzasadne i ostatecznie odrzucone.

Ponadto opozycja usiłowała w trakcie sesji odczytać opinię o projekcie budżetu na rok 2017 na co z przyczyn formalnych nie zgodził się Przewodniczący Rady Stanisław Marczyński.

- Zgłaszanie przez burmistrza w ciągu roku takiej ilości zmian i poprawek do budżetu świadczy o niewiarygodności tego dokumentu i błędach popełnianych przy jego opracowywaniu. - powiedział nam Walter Straszak, który był przewodniczącym rady miejskiej w poprzedniej kadencji.

W opinii radni zawarli szereg wątpliwości sprowadzających się do stwierdzenia: „ Naszym zdaniem ten budżet nie zapewnia rozwoju gminy na poziomie oczekiwanym przez mieszkańców, jest zachowawczym, jest budżetem na przetrwanie”. Dlatego też opozycyjni radni zdecydowali głosować przeciwko przyjęciu budżetu w proponowanej formie.

Ostatecznie podczas sesji, która odbyła się 21 grudnia, radni miasta i gminy Leśna przyjęli uchwalę budżetową głosami koalicji zgromadzonej wokół burmistrza Mirosława Markiewicza.

- Cieszę się, że budżet nie został przyjęty jednomyślnie, kiedyś funkcjonowało takie powiedzenie ”Tam gdzie jest jednomyślność, tam jest bezmyślność”. Opozycja jest od tego, aby krytykować, tylko, że opozycja nie daje żadnych propozycji na stabilizację budżetu – mówił nam po sesji burmistrz Mirosław Markiewicz. - Takiego budżetu nie da się ustabilizować, nie jestem burmistrzem pierwszą kadencję. Każdy pojawiający się pieniądz w formie dotacji wymaga zmiany w budżecie. Nie sądzę, że ilość zmian w budżecie świadczy o jego jakości. Bardzo się cieszę, że budżet, który uchwaliliśmy na rok 2017 jest budżetem zrównoważonym, ponieważ po stronie dochodów mamy 36,1 mln zł a po stronie wydatków 35,3 mln. Także równowaga jest. Mógłbym się martwić gdybym nie potrafił tego budżetu dopiąć. Co do oczekiwań społecznych przytoczę ciekawostkę. Do budżetu na rok 2017 z rożnych źródeł czyli od radnych, od sołtysów, od moich referatów merytorycznych i od grup społecznych, wpłynęło wniosków na około 80 mln zł. Budżet po stronie dochodów to zaledwie 36 mln. Także potrzeb na realizację różnych wniosków jest co niemiara i trzeba wybierać – mówił burmistrz.

Zapytaliśmy burmistrza jakich inwestycji mogą oczekiwać mieszkańcy miasta i gminy Leśna w roku 2017.

"W tej chwili rozmawiamy w sprawie modernizacji oświetlenia ulicznego. Będzie to najważniejsza i bardzo istotna inwestycja dla lokalnej społeczności. Do wymiany opraw na nowoczesne energooszczędne przeznaczonych jest ponad 900 punktów, a do postawienia nowych jest około 450 . Wynika to z audytu jaki przeprowadziliśmy. Jestem tu zdeterminowany, aby wykonać to zadanie w całości, aby nie powodować rozdźwięku społecznego, dlaczego tu zrobiono latarnie, a gdzie indziej nie. Dlatego jeśli będzie taka potrzeba jestem gotów zaproponować radzie wyemitowanie kolejnych obligacji na realizację tego zadania. Koszt zadania to około 2mln zł za nowe punkty. Wymiana opraw na energooszczędne powinna spłacać się z oszczędności wynikających z mniejszego zużycia energii. To jest najważniejsze zadanie, które stawiam sobie w przyszłym roku. Chciałbym aby w 2107 zadanie zostało zrealizowane w całości, a jeżeli się nie uda to przynajmniej w znacznej części.

Jeśli chodzi o samo miasto Leśna pracujemy obecnie nad rewitalizacją parku przy Mauzoleum Wolerów w Smolniku. Dzięki współpracy z lokalną grupą działania – Porozumienie Izerskie mamy zarezerwowaną kwotę 300 tys zł na rewitalizację parku. Park jest już zinwentaryzowany i obecnie przystępujemy do sporządzania projektu. Myślę, że te prace w przyszłym roku się zaczną i możliwe, że trwać będą jeszcze w roku następnym.

Innym istotnym zadaniem ułatwiającym życie mieszkańcom Leśnej oraz gościom nas odwiedzającym będzie budowa parkingu przy ul. Ogrodowej. Miejsc do parkowania dramatycznie brakuje w każdym mieście i my również dotkliwie odczuwamy ten problem. Myślę że parking ten w dużej mierze rozwiąże problem parkowania. Jesteśmy na etapie uzgadniania z konserwatorem zabytków drugiego zdecydowanie mniejszego parkingu między ul. Świerczewskiego a Kochanowskiego.

Kolejną sprawą ułatwiającą życie mieszkańcom jest porozumienie z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei i współfinansowanie budowy chodników przy ulicy Żeromskiego. Od krzyżówki z ulicą Ogrodową do Smolnika i ul. Osiedle od rozjazdu na Czochę, Świecie do boiska Kajak Polo. Ma to związek z modernizacją dróg wojewódzkich, które prowadzi DSDiK w ramach projektu Zamek Frydland – Zamek Czocha. Jest wstępna zgoda zarządu DSDiK więc myślę, że ten projekt przejdzie.

Istotną sprawą jest poprawa bezpieczeństwa w gminie. Przy współpracy z innymi gminami, którym przewodzi gmina Świdnicka mam zapewnienie, że otrzymamy grant na pozyskanie lekkiego samochodu strażackiego. Na ten cel również otrzymaliśmy dofinansowanie.

Drogi w gminie są naszym oczkiem w głowie. W mijającym roku nie otrzymaliśmy dotacji na usuwanie skutków powodziowych w przypadku kilku dróg. W roku nadchodzącym będziemy starali się te środki pozyskać i zrobić drogi do Janówki, kilka dróg w Grabiszycach, drogę w Stankowicach. Łącznik pomiędzy Złotym Potokiem a Zaciszem. Droga w Kościelniku biegnąca wzdłuż torów za restauracją. Może to nie są wielkie projekty, ale jest ich sporo. Jeżeli tylko pozyskamy dofinansowanie będziemy je realizowali.

Złożyliśmy też wniosek do Regionalnego Programy Operacyjnego na dofinansowanie remontu ratusza w Leśnej. Możliwe, że pozytywną decyzję otrzymamy jeszcze w tym roku, wykonanie byłoby już w roku przyszłym. Ratusz jest wizytówką każdego miasta, dlatego zależy nam, aby ta inwestycja poszła do przodu.

Kolejnym elementem, który zacznie jakiś proces jest wykonanie projektu pełnowymiarowej hali sportowej pomiędzy budynkami gimnazjum na ul. Kościuszki. Mamy w budżecie zarezerwowane środki na ten cel. Ta halka, którą mamy przy Szkole Podstawowej w Smolniku jest niewystarczająca i dalece odbiega od oczekiwań klubów sportowych, szkół i mieszkańców, którzy chcieliby gdzieś poćwiczyć.

Nasze zamierzenia, które chcemy przeprowadzić nie do końca znalazły odzwierciedlenie w uchwale budżetowej. Jest to uzależnione od tego jak przyjęte zostaną składane przez nas wnioski o dofinansowanie. Niemniej jestem przekonany, że rok 2017 będzie niezłym dla miasta i gminy Leśna - podsumował Mirosław Markiewicz.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

rodzic 12.01.2017 07:59
No Grabiszyce i co wy na to. Zostajecie bez szkoły a z tego co pamiętam też obiecywał Markiewicz że nie będzie likwidował szkół. Poparliście go no to macie ciekawe jak wasza "niby radna " podniesie rękę , bo z tego co się mówi zawsze podnosi na nie jeżeli chodzi o Grabiszyce ,żeby tylko przypodobać się najwyższemu Pozdrawiam Grabiszyce!

Śwìerczyński 10.01.2017 11:53
Wczoraj odbyło się spotkanie p. Markiewicza z mieszkańcami Grabiszyc. P. Markiewicz zapowiedział, że szkoła będzie zlikwidowana i zapytał mieszkańców czy mają pomysł jak wykorzystac budynek. Przy okazji chwalił się, jakim dobrym posunięciem było odkupienie od syndyka Dolwisu. Jedna z mieszkanek zadała pytanie odnośnie obiecanego przed wyborami dokończenia remontu świetlicy, w odpowiedzi usłyszała że, ze względów finansowych jest to niemożliwe i że "tylko KROWA nie zmienia zdania". Jak głowa nie funkcjonuje to się tak odpowiada. Co do Dolwisu, jeżeli to taka dobra inwestycja, trzeba było kupić samemu, a nie wyrzucac pieniądze podatnika w błoto. Już pan pokazał jak potrafił zadbać o swòj prywatny budżet.W tym PASZKWILU było dużo obietnic a czas pokazał, że nie macie pojęcia o zarządzaniu gminą!!!Przykład promesy popowodziowej, ponad milion dwieście trzeba ODDAĆ!!!Jestem przekonany, że Surowiec nie oddałby ani jednej złotówki.Nie wystarczy ludzi klepać po plecach i ich okłamywać.Proponuje mieszkańcom, żeby zrobic z tym porządek i nie czekac jeszcze prawie 2 lata.C. Ś.

swój_chłop 13.01.2017 14:38
Masz rację Czarek. Powinieneś znowu startować na radnego - uczciwie patrzysz na ręce władzy - i to się liczy. Na pewno ja, moja rodzina i znajomi na Ciebie zagłosujemy. Duży like za szczerość.

Çzarek 14.01.2017 10:18
Gmina powinna mieć przede wszystkim, dobrego gospodarza.Moim zdaniem radnych nie powinno być, ponieważ i tak większosc pracy wykonują urzędnicy i referaty.A takich obiektywnych radnych jest zaledwie kilku.No i wydatek na utrzymanie Rady, to koszt około 200 tyś. rocznie.Ale to tylko moje zdanie.

pracownik 13.01.2017 15:40
Panie Czarku, odnośnie Dolwisu to mało kto pamięta, ale w 2009, gdy burmistrzem był pan Markiewicz, a Dolwis zatrudniał jeszcze 200 ludzi, na sesji pracownicy Dolwisu błagali wręcz, by ratować zakład przez wykup przez gminę nieruchomości należących do „Dolwisu” (sesja z 29 maja 2009). Burmistrz ODMÓWIŁ, powiedział, że to przerasta możliwości gminy, że budynki są CIĘŻAREM dla gminy. Gmina nałożyła w tamtym czasie blokady na konta Dolwisu. Śp. radny Kopij dopytywał się burmistrza, szukając rozwiązań, czy gmina ma prawo jako wierzyciel dogadać się z Dolwisem, jeśli nawet zakład nie płaci do gminy podatków. Uzyskał wówczas odpowiedź ustami skarbniczki: "Nie ma takiej możliwości, bo należności muszą być egzekwowane!". W trakcie kampanii pan Markiewicz zrobił z siebie wielkiego obrońcę Dolwisu, ale prawda jest taka, że to właśnie za jego kadencji zakład popadł w spiralę długów, to on odmówił mu pomocy i uważał wtedy wykup budynków za nieopłacalny dla gminy. Teraz zmienił zdanie i budynki wykupił, ale Dolwisowi przecież to już nie pomogło, a koszty utrzymania obciążają gminę. Pytanie tylko po co to wszystko? A może są tacy, co na tym skorzystali i kupili teraz od gminy nieruchomość za bezcen, znacznie poniżej jej wyceny (jakieś 50%)? Uwłaszczyć się na sprzedanym za grosze majątku gminy to byłby dobry interes, szczególnie gdyby okazało się, że jest się z władzami w bliskich relacjach.

Śwìerczyński 14.01.2017 10:14
Dolwis to trochę trudny temat, ale jeżeli była nawet mała iskierka nadziei na uratowanie to trzeba było to zrobic. W tamtym czasie p.M. M. wszystko przerastało, dlaczego, wszyscy wiedzą.Wiedzę, którą mam teraz, to że do upadku Dolwisu bardzo przyczynił się pracownik Dolwisu, mieszkaniec Leśnej. Za naszej kadencji, pani syndyk zapewniała nas, że interesuje ją tylko sprzedaż całego zakładu wraz z parkiem maszynowym. Nie do końca było to prawdą, ponieważ maszyny były już wywożone, o tym fakcie dowiedziałem się od byłego pracownika Dolwisu.Zadzwoniłem do pani syndyk z pytaniem, czy to prawda, że wyprzedaje pani maszyny, odpowiedziała że nie. Kłamała.Wieczorem tego samego dnia, zadzwonił do mnie jakiś gościu z pytaniem, o nazwisko osoby, która mi o tym powiedziała. Odpowiedziałem, że nie jestem upoważniony do udzielania takich informacji i się rozłączyłem.Pisze pani, że przed wyborami p. M. zrobił się obrońcą Dolwisu.Kilka lat wczesniej nie interesowali p.M. ludzie, nagle przed wyborami przypomniał sobie o ludziach Ha Ha.P. M. tyle naobiecywał jakby budżet gminy wynosił 100 milionów rocznie, a wynosi ponad 30 milionów na rok.Miał tylko jeden cel wygrać i dotrwać do emerytury, i jakoś to będzie.

Çzarek 18.01.2017 23:54
Odnośnie pani ostatniego zdania, widzę, że jest pani w temacie.Ja znam nazwiska,komu ma zostać to sprzedane. Bardzo Ciekawe.Do radnych, należy teraz, dowiedzieć się za jaką kwotę.A jest w radzie,parę dociekliwych radnych.

ireneusz 09.01.2017 16:33
Panie Czarku zgadzam się w zupełności z Panem ,Ludzie w Leśnej otwórzcie oczy!!!!Kogo wybraliście na swoich radnych i burmistrza szkoda gminy!!!!!

Śwìerczyński 08.01.2017 01:20
W większości ci co opluwają Surowca, nie mają pojęcia o zarządzaniu . A co do zarządzania i pozyskiwania pieniędzy to w Leśnianskim urzędzie, bez Surowca sobie nie radzą. To jest ze stratą dla Gminy. W grudniu 2015 byłem na sesji chciałem zobaczyć jak pracują radnI i Markiewicz. To co zobaczyłem, nie odbiegało od tego co słyszałem. A mianowicie, odzywa śię tylko część radnych, reszta nie wie gdzie jest. Pan Markiewicz na pytania radnych miał tylko trzy odpowiedzi, niewiem, nie muszę odpowiadac, dam odpowiedz na piśmie. Nazwałbym to bełkotem a nie odpowiedziami. Jeżeli ktoś uważa, że kłamie to powinien sam pójść na sesję I śìę przeķonać. To jak jest zarządzania Gmina to wstyd I porażka!!!Śwìerczyñski Cezary

haha 29.12.2016 12:09
"Chciałbym aby w 2107 zadanie zostało zrealizowane w całości, a jeżeli się nie uda to przynajmniej w znacznej części." :D

irena 29.12.2016 13:38
NO W 2107 TO JEST SZANSA NA REALIZACJĘ , BO JEST PEWNOŚĆ ŻE BĘDZIE JUŻ INNA WŁADZA-SZKODA ŻE TYLE LAT TRZEBA CZEKAĆ

kiko 29.12.2016 22:27
Dlaczego ma być inna władza ?

ireneusz 28.12.2016 19:34
To Herod każe podwładnemu już na stojąco głosować?No chociaż tak sie pokazuje , bo jako radnego to go nie widac w żadnym calu- marnota

kiko 29.12.2016 22:29
Car był lepszy ?

ireneusz 28.12.2016 19:29
DROGA REDAKCJO piszecie że:"opozycja usiłowała w trakcie sesji odczytać opinię o projekcie budżetu na 2017 rok" a przewodniczący nie pozwolił , no to szanowna redakcji publikując taki artykuł o takiej sesji stanąłbym na głowie aby w nim umiescić tą opinię -oj redakcjo słabe działania ,słabe!!!

kiko 29.12.2016 22:36
Kogo interesuje opinia opozycji, robią tylko dużo zamieszania. Sami nic nie potrafili zrobić przez 4 lata a teraz utrudniają dzialania nowego samorządu. Na emeryturę czas :) Mieliście swoje 5 minut.

Miki 30.12.2016 09:25
"Nic nie zrobili" - piękne i chwytne hasło. Problem w tym, że puste i nieprawdziwe. Wejdź sobie na stronę byłego burmistrza, tam masz listę na 167 stron tego, co zostało zrealizowane.Połowa kadencji minęła, a ja czekam na obiecane w programie wyborczym (lista nie jest pełna):- budowę nowych sieci wodno-kanalizacyjnych (w tym w Pobiednej)- rozpoczęcie budowy zbiornika retencyjnego na Bruśniku- budowę nowej remizy dla OSP Leśna- rozpoczęcie budowy radaru meteorologicznego- ograniczenie transportu ciężkiego na terenie Leśnej- budowę nowych tras rowerowych (tutaj chyba sam burmistrz zrezygnował z udziału w projekcie, który realizują ościenne gminy za unijne pieniądze)- otwarcie gabinetów stomatologicznych w szkołachOdnośnie tego, co mówi Markiewicz o projekcie hali sportowej - ciekaw jestem czy znajdą się środki na jej budowę (bo projekt juz był raz przez MM zrobiony, w 2003 r - wtedy koszty budowy oszacowano na "tylko" 15 mln zł). Ciekawostką jest, że w kampanii burmistrz krzyczał, dlaczego nie rozpoczęto budowy pomimo istniejącego projektu. A tu naraz "pstryk" i robimy nowy projekt od nowa - 90 tys za stary idzie jednak w błoto.

kiko 30.12.2016 13:32
car 3 lata robił porządki i boisko do grania w tenisa :) Jego czas minął, już go w Leśnej nie chcemy. Po co ta dyskusja, ten człowiek wie, że spalił się i nie ma szans wygrać następnych wyborów.

Citizen 01.01.2017 13:29
Oj tam , oj tam ? Ciekawe kto ma szanse ? Kogo wybierze leśniański suweren ? Podpowiedz .

ireneusz 02.01.2017 20:45
no ptaki w lesnej ćwierkają że Gabi kontra Marczyński , ale kandydaci!!!!!!ha ha

Citizen 03.01.2017 04:50
To byłby wybór między dżumą a cholerą. Ciekaw kto więcej obieca suwerenowi ?

ireneusz 03.01.2017 12:59
myślę że dżuma i cholera przy tym to nic

kanka 02.01.2017 20:47
Każdy widział, co chciał widzieć. Ja widziałam też remontowane kamienice, nowe drogi, latarnie, zmianę na lepsze jeśli chodzi o pracę urzędników, dużo środków unijnych i wiele innych plusów. A przede wszystkim nie przynosił wstydu. Nikt nie jest nieomylny i zawsze znajdą się rzeczy, które patrząc z perspektywy można było zrobić inaczej.Prawda jest jednak taka, że wg mnie nie mieliśmy nigdy lepszego burmistrza w Leśnej, ale też takiego, który potrafił tak jak poprzedni pogonić towarzystwo wzajemnej adoracji. Jednak jak widać nie udało się to w zupełności, bo nadal ta klika trzyma się mocno. Nie pasuje im ktoś, kto próbował rozbić zawiązane w ciągu 12 lat burmistrzowania MM układy i układziki, gdzie liczyły się tylko znajomości i flaszka pod stołem. Nie zgodzę się z tym, że JS nie ma poparcia, bo wśród swoich znajomych słyszę tylko "Kiedy on wreszcie wróci????". Jednego odmówić mu nie było można - u niego białe było białe, a czarne było czarne. Mówił wprost, co myślał, a to nie każdemu się podobało.Natomiast MM, a w szczególności PGR, potrafią tylko się "układać", tu coś obiecać, tam postraszyć, tu uśmiechać się, a za plecami robić coś przeciwnego. Udawać przyjaźń, a w plecy wbijać nóż. Przez tą fałszywość nie mam do nich za grosz zaufania.

swój_chłop 13.01.2017 14:59
Łżesz!!! Zwyczajnie bronicie koryta które jest w Waszych brudnych łapach od blisko 15 lat. Owszem MM ma zasługi, ale w tworzeniu i zacementowaniu lokalnej kliki i lokalnych układów. Różnicie się tym od Surowca, że bez koryta nie potraficie żyć.

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
manukultura
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama