Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
piątek, 22 listopada 2024 22:55
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Co z koleją?

Pod koniec lipca w gmachu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się posiedzenie Dolnośląskiego Zespołu Parlamentarnego. Głównym tematem spotkania był aktualny stan oraz problemy kolejnictwa na terenie Dolnego Śląska. W posiedzeniu tym uczestniczyła delegacja z Powiatu Lubańskiego. 
Co z koleją?

Na spotkaniu obecni byli Walery Czarnecki – starosta lubański, Konrad Rowiński – wicestarosta lubański oraz Artur Zych, naczelnik wydziału edukacji, spraw społecznych i rozwoju. Szereg postulatów zgłaszanych przez parlamentarzystów i samorządowców zostały przyjęte przez Zespół.

- Najważniejszą informacją dla mieszkańców naszego powiatu jest postulat w sprawie reaktywacji odcinka od Lubania do Węglińca jako WAŻNEGO w skali Polski węzła kolejowego, poprzez który będą mogły kursować pociągi międzynarodowe tłumaczy Walery Czarnecki, starosta lubański.

Bardzo ważne jest to, że zespół parlamentarny przyjął wnioski, które wypracowane zostały przez grupę roboczą Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu „NYSA”.

W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP S.A., PLK, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Niestety zabrakło przedstawiciela Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Spotkanie zdecydowanie zdominowali samorządowcy z byłego Województwa Jeleniogórskiego.

Na spotkaniu zebranych gości powitała poseł na sejm, Beata Wolak. Po krótkim wstępie i wypowiedziach parlamentarzystów, kolejowe plany Ministerstwa Infrastruktury na lata 2014-2020 przedstawił dyrektor Maciej Gładyga. Poinformował zebranych o tym, jakie są strategiczne inwestycje ministerstwa. Należą do nich mi. In. modernizacja linii kolejowej nr 309 Dusznki Zdrój – Kudowa Zdrój, E59 Wrocław – granica Państwa i dalej w kierunku Poznania, budowa mostu na Nysie Łużyckiej, elektryfikacja linii E30 na odcinku Piława Dolna-Horka, inwestycja na linii 274 Wrocław-Jelenia Góra, na linii 273 prowadzone są prace modernizacyjne, przygotowywana jest dokumentacja do elektryfikacji linii Węgliniec – Zgorzelec.

Omawiając inwestycje, które mają być realizowane w przyszłości wymieniono m. in. korytarz C59 Wrocław-Szczecin, modernizacja korytarza towarowego CE30 na odcinku Opole- Wrocław, prawdopodobnie modernizacja odcinka Legnica-Rudna Gwizdanów. Dyrektor przedstawił także informacje o prawdopodobnych inwestycjach i modernizacjach.

Samorządowcy zwrócili uwagę na brak informacji o planach Ministerstwa i Polskich Linii Kolejowych dotyczących linii lokalnych takich jak Węgliniec – Lubań, Jelenia Góra –Zgorzelec przez Lubań, Lwówek Śląski – Zebrzydowa. W związku z tym przekazano na ręce parlamentarzystów wnioski samorządów z trzech spotkań: Grupy Roboczej EUREX „Komunikacja Kolejowa” Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Nysa, Konferencji „Koleją po Dolnym Śląsku”, która odbyła się 10 czerwca br. w Bolesławcu oraz wnioski z pracy Grupy Roboczej nr 4 – projekt Dolny Śląsk –Saksonia „Razem dla pogranicza”.

Wśród problemów przedstawianych przez samorządowców główny to troska o linie lokalne i możliwość komunikowania się małych miejscowości z dużymi aglomeracjami i problem prowincjonalizacji terenu powiatów najbardziej oddalonych od Wrocławia.

Dobrą informacją jest możliwość przywrócenia ruchu osobowego na linii Węgliniec – Lubań.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Adam Nowak 09.08.2014 17:36
O jakim przywróceniu ruchu z Węglińca do Lubania tu mowa? Przecież od kilku miesięcy pociągi już jeżdżą!

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
manukultura
Chagall
Jarmark Radogoszcz
Andrzejki
Pchli targ
sport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama