Na spotkaniu obecni byli Walery Czarnecki – starosta lubański, Konrad Rowiński – wicestarosta lubański oraz Artur Zych, naczelnik wydziału edukacji, spraw społecznych i rozwoju. Szereg postulatów zgłaszanych przez parlamentarzystów i samorządowców zostały przyjęte przez Zespół.
- Najważniejszą informacją dla mieszkańców naszego powiatu jest postulat w sprawie reaktywacji odcinka od Lubania do Węglińca jako WAŻNEGO w skali Polski węzła kolejowego, poprzez który będą mogły kursować pociągi międzynarodowe – tłumaczy Walery Czarnecki, starosta lubański.
Bardzo ważne jest to, że zespół parlamentarny przyjął wnioski, które wypracowane zostały przez grupę roboczą Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu „NYSA”.
W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP S.A., PLK, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Niestety zabrakło przedstawiciela Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Spotkanie zdecydowanie zdominowali samorządowcy z byłego Województwa Jeleniogórskiego.
Na spotkaniu zebranych gości powitała poseł na sejm, Beata Wolak. Po krótkim wstępie i wypowiedziach parlamentarzystów, kolejowe plany Ministerstwa Infrastruktury na lata 2014-2020 przedstawił dyrektor Maciej Gładyga. Poinformował zebranych o tym, jakie są strategiczne inwestycje ministerstwa. Należą do nich mi. In. modernizacja linii kolejowej nr 309 Dusznki Zdrój – Kudowa Zdrój, E59 Wrocław – granica Państwa i dalej w kierunku Poznania, budowa mostu na Nysie Łużyckiej, elektryfikacja linii E30 na odcinku Piława Dolna-Horka, inwestycja na linii 274 Wrocław-Jelenia Góra, na linii 273 prowadzone są prace modernizacyjne, przygotowywana jest dokumentacja do elektryfikacji linii Węgliniec – Zgorzelec.
Omawiając inwestycje, które mają być realizowane w przyszłości wymieniono m. in. korytarz C59 Wrocław-Szczecin, modernizacja korytarza towarowego CE30 na odcinku Opole- Wrocław, prawdopodobnie modernizacja odcinka Legnica-Rudna Gwizdanów. Dyrektor przedstawił także informacje o prawdopodobnych inwestycjach i modernizacjach.
Samorządowcy zwrócili uwagę na brak informacji o planach Ministerstwa i Polskich Linii Kolejowych dotyczących linii lokalnych takich jak Węgliniec – Lubań, Jelenia Góra –Zgorzelec przez Lubań, Lwówek Śląski – Zebrzydowa. W związku z tym przekazano na ręce parlamentarzystów wnioski samorządów z trzech spotkań: Grupy Roboczej EUREX „Komunikacja Kolejowa” Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Nysa, Konferencji „Koleją po Dolnym Śląsku”, która odbyła się 10 czerwca br. w Bolesławcu oraz wnioski z pracy Grupy Roboczej nr 4 – projekt Dolny Śląsk –Saksonia „Razem dla pogranicza”.
Wśród problemów przedstawianych przez samorządowców główny to troska o linie lokalne i możliwość komunikowania się małych miejscowości z dużymi aglomeracjami i problem prowincjonalizacji terenu powiatów najbardziej oddalonych od Wrocławia.
Dobrą informacją jest możliwość przywrócenia ruchu osobowego na linii Węgliniec – Lubań.
Napisz komentarz
Komentarze