Po dzisiejszej dyskusji w sprawie schroniska wydaje się, że od miesiąca sprawa niemal nie ruszyła do przodu, a decyzja o naszym przystąpieniu do tej inwestycji wydaje się jeszcze bardziej odległa. Burmistrz przedłożył radnym swoje stanowisko w tej sprawie. Wynika z niego, że Lubań generalnie jest za przystąpieniem do budowy schroniska, ale ma sporo wątpliwości i kilka warunków.
Ośmiostronicowe stanowisko dla zainteresowanych publikujemy na dole artykułu. Oto jakie m.in. problemy poruszane są w dokumencie:
- Pojawia się pytanie kto obiektem będzie zarządzać? Według burmistrza warto teren przekazać spółce ZGiUK, która zaadoptowałaby budynek i na bieżąco remontowała w zamian od gmin pobierając opłatę ryczałtową. Na propozycję tę nie zgodził się Związek, który chce by zarządzał nim podmiot zewnętrzny.
- Dodatkowo schronisko w pierwszym etapie ma być za małe, a koszt jego budowy niedoszacowany. Całość ma kosztować ponad milion złotych więcej niż zakłada Związek Gmin Kwisa. Kwota ta wynikać ma z postulatów Powiatowego Lekarza Weterynarii, bez którego zgody całe przedsięwzięcie może nie dojść do skutku.
- Lubań ma najlepiej zorganizowany system przeciwdziałania bezdomności zwierząt, a koszty tej działalności zwiększą się dla miasta o prawie 50 tys. zł rocznie.
- Nie wiadomo co stanie się jeżeli jedna z gmin wycofa się ze Związku – kto poniesie koszty takiej decyzji?
Dziwić może tak długa lista dość poważnych pytań pozostających bez odpowiedzi, biorąc pod uwagę, że wolę przystąpienia do projektu wyraziliśmy już w 2012 roku. Jak została podjęta ta decyzja skoro do dziś nie wiemy jak cały projekt ma wyglądać, albo nie zgadzamy się z jego założeniami?
Pismo przekazane zostanie Związkowi Gmin Kwisa już w czwartek. Postaramy się poinformować Was na łamach naszego portalu co na tezy znajdujące się w stanowisku Burmistrza Lubania odpowiedzą reprezentanci Związku.
Oto pełna treść pisma dla zainteresowanych:
INFORMACJA BURMISTRZA MIASTA LUBAŃ W SPRAWIE UTWORZENIA SCHRONISKA DLA ZWIERZĄT W GMINIE PLATERÓWKA
1. Rada Miasta Lubań w dniu 30 października 2012 roku podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie działań przez Związek Gmin „Kwisa” nieruchomości zabudowanej od Skarbu Państwa- Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej w Lubaniu z przeznaczeniem na utworzenie schroniska dla zwierząt w ramach przynależności do Związku Gmin „Kwisa” umożliwiając tym samym Burmistrzowi podjęcie działań związanych z udziałem w tym przedsięwzięciu Miasta Lubań. Tym samym Rada Miasta Lubań wyraziła wolę uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. Burmistrz Miasta nie jest przeciwny woli Rady Miasta , nie akceptuje jednak sposobu działań Związku Gmin Kwisa , zmierzających do budowy przedmiotowego schroniska .
2. W trakcie prac Związku Gmin „Kwisa” w przedmiotowym zakresie, burmistrz przy współpracy z prezesem Zakładu Gospodarki i Usług Komunalnych w Lubaniu przedłożył propozycję odpłatnego przekazania przez Związek terenu Spółce, która zobowiązała się do wykonania adaptacji ośrodka z własnych środków oraz ponoszenia corocznych kosztów remontów bieżących. Spółka zaproponowała opłatę ryczałtową pokrywającą koszty bieżące i ponadto odpłatność za każdego psa z danej gminy przebywającego w schronisku w wysokości około 500 zł/m. Propozycja burmistrza nie została przyjęta. Ustalono min. że koszty utrzymania schroniska będą wyliczane w oparciu o liczbę mieszkańców danej gminy ( wg tego sposobu naliczania kosztów miasto Lubań poniesie rocznie kwotę o około 50 tys. wyższą niż ponosi dotychczas). Związek zakłada, iż wszystkie psy będą do schroniska przyjmowane, tymczasem obecny projekt tego nie zapewnia , a należy wziąć pod uwagę fakt iż Miasta: Bolesławiec, Warta Bolesławiecka, Nowogrodziec (powrót) weszły w skład związku w głównej mierze z tego powodu i przeznaczając środki na budowę ośrodka będą mieć prawo kierowania tam bezdomnych psów. Uważam, iż Związek Gmin Kwisa powinien już na tym etapie ustalić jasne warunki funkcjonowania schroniska, tak aby wszyscy uczestnicy tego projektu znali na wstępie jasne zasady jego funkcjonowania. Planowany pierwszy etap budowy schroniska zakłada w kojcach 100 miejsc dla psów. Szacunkowa liczba mieszkańców Związku Gmin Kwisa wynosi około 130 tysięcy, co powinno dać liczbę szacunkową około 20 tysięcy psów. Jasne jest więc, iż bez ustalenia zasad, ile kojców przysługuje danej gminie na rok – może dojść do sytuacji, iż gminy, które jako pierwsze przystąpią do masowego odłowu bezpańskich zwierząt, szybko zapełnią miejsca w schronisku, co spowoduje, iż mimo wnoszonych opłat kolejne gminy nie będą w stanie umieścić w nim zwierząt ze swojego terenu. Przyjmując ilość kojców proporcjonalnie do ilości mieszkańców, na Lubań przypadałoby więc miejsce na około 16 psów (nie na odłów tylko na przebywanie w schronisku – czasem latami). Stąd do rozwagi pozostaje czy w ogóle rozpoczęcie funkcjonowania z tak małą liczbą miejsc w kojcach ma sens czy nie lepiej inwestycję nie etapować lecz nieco opóźnić, zgromadzić środki i wybudować całościowo. Propozycja miasta realizacji zadania przez ZGiUK miała na celu właśnie realizację projektu od razu adekwatnego do skali zjawiska i potrzeb, widząc właśnie niechęć gmin do zwiększania składki na tą inwestycję. Przy takim podejściu etapowania inwestycji już w drugim półroczu tego roku schronisko będzie przepełnione.
W tej sytuacji przy:
- braku określania ilości kojców dla danej gminy,
- braku zasad przydzielania kojców,
- braku odpłatności za psa z konkretnej gminy.
a) przyjęcie ryczałtowego systemu opłat sprawia, iż gminy nie mają żadnych zachęt do przeciwdziałania – profilaktyki ograniczania bezdomności zwierząt, a więc do działań w stylu czipowania (znakowania elektronicznego) czy sterylizacji i kastracji zwierząt. Bardziej efektywny system w przeciwdziałaniu bezdomności zwierząt polegałby na ustaleniu stałej opłaty obejmującej koszty utrzymania schroniska oraz odrębnej opłaty za każdy odłów zwierzęcia.
b) nasza wewnętrzna analiza kosztów już wskazuje, iż przyjęte wskaźniki prowadzenia schroniska są zaniżone, z pewnością nie pozwolą one na prowadzenie pełni zadań, jakie taka placówka powinna mieć postawione do realizacji,
c) ustalenie zakresu działania firmy, która będzie prowadziła schronisko tj. czy w koszty będzie wchodziło znakowanie zwierząt w schronisku (od razu po ich przyjęciu), obsługa weterynaryjna, sterylizacja, kastracja, opieka nad rannymi zwierzętami w wydarzeniach drogowych, sterylizacja i kastracja kotów dziko żyjących, edukacja w mediach (strona internetowa) szkołach, inicjacja powstania stowarzyszenia zajmującego się zwierzętami wspomagającego schronisko np. wolontariatem itp. Ma to przeogromny wpływ na wyliczenie faktycznej wielkości opłaty, jaka powinna być ponoszona. Także ustalenie tych zasad pozwoli uniknąć błędów z innych schronisk w Polsce, gdzie np. dochodziło do ponownego wypuszczania psów na wolność (czipowanie pozwoli tego uniknąć).
3. Koszt adaptacji obecnego ośrodka zgodnie z zapisami protokołu nr IV/15/2014 ZGK ze stycznia 2014 roku wynosi wg słów przewodniczącego Zarządu Związku, w wersji uproszczonej 800 000 , natomiast w wersji rozszerzonej (postulowanej przez Powiatowego Lekarza Weterynarii ) 1 721 000. Tak duża rozbieżność powoduje następne obawy związane z koniecznością ponoszenia przez miasto Lubań kolejnych nakładów. W obecnie proponowanej koncepcji utrzymania schroniska miasto przeznaczałoby kwotę ponad 92 tys. i dodatkową składkę wynikającą z przynależności do związku. Łączny szacowany koszt to ponad 120 tys. rocznie przy obecnie ponoszonej kwocie około 55 000 zł. W chwili obecnej Związek dysponuje kwotą około 400 tys. która może być przeznaczona na prace adaptacyjne. W związku z tym przyjęto koncepcję budowy w dwóch etapach ( I etap ok. 100 kojców + pomieszczenia dla zwierząt wymagających opieki weterynaryjnej i pomieszczenia gospodarcze i biurowe , II etat kolejne 100 lub więcej kojców i wybiegi do wszystkich istniejących kojców ). Rozwiązanie takie nie jest w pełni akceptowane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii , który w chwili obecnej nie jest stroną przedsięwzięcia i nie muszą z nim być uzgadniane szczegóły budowy schroniska, lecz zgodnie z zapisem pkt. 2 Instrukcji Głównego Lekarza Weterynarii z 20 maja 2011 roku w sprawie postępowania powiatowych lekarzy weterynarii przy przeprowadzaniu kontroli schronisk dla zwierząt powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zgłoszenia o zamiarze prowadzenia schroniska wpisuje podmiot do rejestru oraz wydaje decyzję administracyjną o nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego. Jeżeli obiekt nie będzie spełniał wymogów określonych w tejże instrukcji może nie zostać wpisany do rejestru i nie będzie można prowadzić w nim tej działalności. W chwili obecnej nie zostały zabezpieczone również środki na wyposażenie obiektu w I etapie budowy ( około 60 tys. złotych), jak również nie określono z jakiego źródła i w jakim czasie zgromadzone będą fundusze na realizację II etapu budowy schroniska.
4. Wbrew wcześniejszym deklaracjom tylko Miasto Lubań i Bolesławiec przystąpiło do czipowania psów. Moim zdaniem jest to kluczowy warunek umożliwiający precyzyjne obliczenie skali problemu teraz i w przyszłości. Pozwoli to również na znaczące zmniejszenie zjawiska bezdomności zwierząt poprzez szybkie ustalenie ich właścicieli i obciążanie ich kosztami pobytu psa w schronisku. Czipowanie psów powinno być warunkiem niezbędnym uprawniającym do kierowania bezdomnych zwierząt do schroniska.
5. Związek będący właścicielem schroniska zamierza powierzyć administrowanie obiektem przez podmiot zewnętrzny – takie rozwiązanie uniemożliwia mu ponoszenie na bieżąco kosztów remontów i inwestycji. Kwestia ta nie jest nadal rozstrzygnięta. Uważam, iż powierzenie tego zadania spółce gminnej obniżyłoby koszty budowy schroniska – chociażby o koszty wyburzeń i utylizacji odpadów, koszty utylizacji martwych zwierząt (temat od wielu lat prowadzony przez ZGiUK), obniżyłoby koszty osobowe, transportowe, umożliwiłoby od razu rozpoczęcie inwestycji bez ponoszenia na wstępie sporych środków przez gminy, a w przyszłości gwarantowałoby ponoszenie przez nią kosztów dalszych inwestycji i bieżących remontów. Ponadto projekt schroniska zakłada wyburzenia ścian w istniejących kojcach, i pomniejszenie kojców – uważam, iż takie działanie jest bezcelowe wobec istniejących już projektów zmian w przepisach, według których kojce właśnie powinny być większe. Lepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie obecnych kojców bez ich pomniejszania oraz budowa nowych kojców według norm, które zostaną wkrótce wprowadzone. Obecny projekt nie wychodzi naprzeciw wymaganiom w zakresie zwalczania bezdomności kotów poprzez ograniczanie ich populacji (sterylizacja i kastracja) – nie posiada bowiem pomieszczeń do ich przebywania po zabiegu (tydzień-dwa).
6. Obawy budzi również możliwość wycofania się w ze związku którejkolwiek z gmin mocą uchwały rady i wówczas wyższe koszty funkcjonowania schroniska będą ponosić gminy pozostające w strukturach Związku. Obecny szacowany roczny koszt to 846 000 (koszty stałe – 620 900). Dlatego też pomiędzy Związkiem Gmin Kwisa a poszczególnymi gminami winna być zawarta wieloletnia umowa wykonawcza, która określi szczegółowe zasady ponoszenia przez gminę kosztów funkcjonowania schroniska i zasad umieszczania zwierząt w schronisku oraz zabezpieczy związek przez skutkami decyzji o wystąpieniu ze składu którejkolwiek z gmin dzisiaj tworzących Związek Gmin Kwisa.
7. Na koniec przypomnę, iż Lubań spośród gmin Związku Gmin Kwisa ma najlepiej zorganizowany system przeciwdziałania bezdomności zwierząt, na który składają się:
- bezpłatne czipowanie psów,
- umowa ze Schroniskiem dla Małych Zwierząt w Jeleniej Górze obejmująca odłów psów, możliwość dowozu psów przez samych mieszkańców (do 10 psów rocznie), szczepienie psów, kastrację i sterylizację, odrobaczanie itp. konieczne zabiegi weterynaryjne, utrzymanie bezterminowe psów, prowadzenie adopcji. Umowa zawarta jest obecnie do końca września b.r. – podpisana została na krótszy okres wyłącznie z powodu planowanego otwarcia schroniska w gminie Platerówka, jednakże z możliwością jej przedłużenia na kolejne lata. Koszt umowy opiewa na stałą opłatę roczną 30.000 zł netto oraz 150 zł za godzinę akcji odłowu psa (przeważnie mieści się w 2-3 godzinach). Łączny koszt działań związanych z przeciwdziałaniem bezdomności zwierząt na 2014 rok planowany jest na 55.000 zł.
- nie ukrywamy, że głównym problem, dla którego chcemy przystąpić do schroniska w gminie Platerówka jest czas reakcji ekipy odławiającej psy. Dotychczas z uwagi na odległość od Jeleniej Góry zdarzało się, iż pies musiał być przetrzymany dobę-dwie (zwłaszcza, gdy zdarzenie ma miejsce w piątek lub na weekend). Aby nie powodować zagrożenia dla ludzi problem ten został jednakże rozwiązany poprzez zakup specjalnej klatki dla psa i sprzętu do odłowów, czytnik czipów dla Straży Miejskiej, aby mogła interweniować w nagłych sytuacjach wymagających potrzeby ochrony ludzi np. przed agresywnym zwierzęciem. Wówczas taki pies może być przetrzymany krótkotrwale do czasu przyjazdu ekipy ze schroniska lub odstawiony na dzień-dwa do hotelu dla zwierząt, z którego następnie może być odebrany przez schronisko. Również schronisko niezbędne jest miastu do prowadzenia działań w zakresie zmniejszenia populacji kotów – niestety ten problem w projekcie budowlanym nie został ujęty, a właśnie brak takich pomieszczeń powoduje, iż nie możemy rozpocząć takiej akcji – konieczność rekonwalescencji kotów po zabiegu pod opieką weterynaryjną przez okres 1-2 tygodni.
Tak więc sumując, Lubań, jako jedna z niewielu gmin w Związku Gmin Kwisa podjęła realne działania przeciwdziałania bezdomności zwierząt, stąd nasze starania, aby budowane schronisko wyszło naprzeciw naszym oczekiwaniom w celu przeciwdziałaniu bezdomności zwierząt, a zwłaszcza, aby nie spowodowało, i to za niewątpliwie wyższe koszty, pogorszenia obecnych warunków, jakie oferuje nam schronisko w Jeleniej Górze. Schronisko ma pełnić funkcję pomocniczą dla programów przyjmowanych przez gminy, a nie być sposobem rozwiązania bezdomności zwierząt, stąd tak ważne są dla nas ustalenia zasad nie tylko jego budowy czy projektu, ale zasad walki z bezdomnością zwierząt, zanim zostanie wybudowane i uruchomione. Celem gmin powinny być starania, aby jak najmniej zwierząt trafiało do schroniska, tymczasem nie widać w programach walki z bezdomnością zwierząt nacisku właśnie na te podstawowe działania, a skupienie się wyłącznie na uruchomienie schroniska. Planowane do budowy schronisko dla zwierząt przez Związek Gmin Kwisa będzie zlokalizowane w gminie Platerówka. Już teraz jednakże widzimy, iż z uwagi na bliskość Lubania nazywane jest schroniskiem dla psów w Lubaniu. Działania burmistrza Lubania mają więc sprawić, aby funkcjonowało ono wzorcowo, gdyż każde potknięcie będzie automatycznie szło negatywnym echem nie na Związek Gmin Kwisa czy przewodniczącego Związku w Olszynie, lecz właśnie na miasto Lubań. Dlatego też proszę nasze działania odebrać właściwie – nie jako niechęć do schroniska lecz jako chęć do tego, aby ono powstało i było dobrze funkcjonującą instytucją działającą dla dobra zwierząt, tak aby mówiąc o „schronisku w Lubaniu” sformułowanie to przywoływało wyłącznie dobre skojarzenia z naszym miastem. Przypomnę jeszcze na koniec, iż inicjatywa organizacji takiego schroniska po byłym ośrodku szkolenia psów, była właśnie moją inicjatywą, którą następnie przekazałem jako pomysł do realizacji przez Związek Gmin Kwisa i nadal tą inicjatywę popieram, oczywiście na sensownych zasadach.
Propozycje :
1. Zaproponować Związkowi Gmin Kwisa przekazanie odpłatne (odkupienie) obiektu podmiotowi zewnętrznemu w celu prowadzenia schroniska dla zwierząt z jednoczesnym warunkiem wykonania niezbędnej jego adaptacji zgodnie w wymaganiami określanymi przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, oraz przy założeniu budowy liczby kojców nie mniejszej niż 300.
2. W przyjętej kalkulacji kosztów utrzymania schroniska uwzględnić koszt za każdego psa ( około 500 zł/m ) z danej gminy, który jednocześnie pomniejszy jej odpłatność ryczałtową.
3. Przygotować projekt umowy wykonawczej w sprawie korzystania ze schroniska dla zwierząt pomiędzy gminą a administratorem-właścicielem schroniska, w której określona zostanie liczba kojców do dyspozycji dla danej gminy, zasady odpłatności, warunek czipowania psów przez gminę będącą stroną umowy, warunki dofinansowania ewentualnej budowy w przyszłości dodatkowych kojców dla gminy, itp.
Burmistrz Miasta Lubań Arkadiusz Słowiński
Napisz komentarz
Komentarze