Windy działające w lubańskim szpitalu pamiętają czasy jego powstania, czyli rok 1987. W związku z tym urządzenia od kilku lat nastręczały coraz więksyzch problemów. Doszło do tego, że jedna z nich została wyłączona z użytkowania, co spowodowało duże utrudnienia w pracy szpitala.
Winda przestała spełniać swoje funkcje użytkowe. Więcej ją remontowaliśmy niż chodziła, a każdy remont to wydatek 30 – 40 tys. zł, aby urząd nadzoru w ogóle ją dopuścił. W dodatku robił to warunkowo, jedynie na pół roku - wyjaśnia Krzysztof Konopka, prezes zarządu ŁCM.
Dlatego też wymiana uszkodzonego dźwigu stała się priorytetem. W roku 2017 przetarg na wymianę urządzenia wygrała firma z Warszawy. W związku z tym, że obiecano wymianę dwóch dźwigów udało się uzyskać lepszą cenę i koszt wymiany oddanego dziś do użytku urządzenia wyniósł około 250 tys. zł. Sfinansowano to ze wspólnych środków Samorządu Powiatu Lubańskiego, Miasta Lubań i środków własnych Łużyckiego Centrum Medycznego.
Samorząd Miasta Lubań dofinansował wymianę windy kwotą 70 tys. zł, aby podnieść komfort pracy personelu i pacjentów korzystających z usług szpitala. Uznaliśmy za słuszne dołożenie pewnej kwoty pieniędzy na wymianę windy, tym bardziej że była to potrzeba nagła. Również w ramach dobrej współpracy ze szpitalem i starostwem powiatowym dołożyliśmy 30 tys. zł na modernizację pięciu ogólnodostępnych toalet - usłyszeliśmy od Arkadiusza Słowińskiego, burmistrza Lubania.
Winda jest już po wszystkich odbiorach i dopuszczeniach, funkcjonuje już od około miesiąca. Za mami jest też pierwsza awaria i pierwsza naprawa – wyjaśnia prezes zarządu. - Winda ma wszystkie zabezpieczenia wymagane w szpitalu. Ma również tryb szpitalny, tak aby lekarz mógł wejść do windy i przy użyciu specjalnej karty zjechać alarmowo do izby przyjęć. Potem bez postojów i zatrzymań można z pacjentem błyskawicznie pojechać na blok operacyjny czy OIOM.
Nowe urządzenie jest samoobsługowe i dostępne dla wszystkich. Przy starej windzie, wciąż będzie pracował człowiek, a pełnić ona będzie teraz zadania dźwigu towarowego. W planie jest wymiana i tej windy, jednak nie wiadomo dokładnie kiedy to nastąpi.
Przykładowo w ubiegłym roku zepsuł się RTG i tomograf jednocześnie. Wyeksploatowały się elementy naświetlające, jedna taka lampa kosztuje ponad 200 tys. zł. Są to wydatki, które trzeba zabezpieczać w pierwszej kolejności - wyjaśniał Walery Czarnecki, starosta lubański. - Wymiana kolejnej windy jest w planach, jednak tu należy brać pod uwagę inne wydatki, na które często nie mamy wpływu.
Dziś, 24 maja przy drzwiach windy w Łużyckim Centrum Medycznym spotkali się przedstawiciele instytucji partycypujących w środkach na zakup urządzenia. Przecięcia wstęgi oraz odsłonięcia tabliczki informacyjnej dokonali: Arkadiusz Słowiński, burmistrz Miasta Lubań, Walery Czarnecki, starosta Powiatu Lubańskiego, Teresa Dudkiewicz Kozań, przewodnicząca Rady Powiatu Lubańskiego oraz Wojciech Zembik, wicestarosta Powiatu Lubańskiego.
Napisz komentarz
Komentarze