Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samy zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. O szczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek Cezary Przybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak, burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja Włodzimierz Bajoński.
Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu.
„Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować" – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.
Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej.
„Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków" - wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.
„Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemy zapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój, Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz jeden obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego” - dodaje radny.
„Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwość dojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma duże znaczenie dla ich atrakcyjności. Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą np. prowadzić samochodów" - mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletni burmistrz Kudowy Zdroju.
„Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie - dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi” – mówił marszałek Cezary Przybylski
Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycji kolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładów produkcyjnych pociągami towarowymi.
Wykaz planowanych do przejęcia odcinków linii kolejowych
L.p. |
Nr linii |
Początek odcinka |
Koniec odcinka |
1 |
340 |
Mysłakowice |
Karpacz |
2 |
308 |
Ogorzelec |
Jelenia Góra |
3 |
322 |
Kłodzko Nowe |
Stronie Śląskie |
4 |
372 |
Bojanowo |
Góra Śląska |
5 |
869/291 |
Wałbrzych Szczawienko |
Boguszów Gorce |
6 |
316 |
Chojnów |
Rokitki |
7 |
317 |
Gryfów Śląski |
Mirsk |
8 |
336 |
Mirsk |
Świeradów-Zdrój |
9 |
310 |
Kobierzyce |
Piława Górna |
10 |
283 |
Jelenia Góra |
Lwówek Śląski |
11 |
284 |
Jerzmanice-Zdrój |
Lwówek Śląski |
12 |
303 |
Rokitki |
Przemków Odlewnia |
13 |
345 |
Kamienna Góra |
Ogorzelec |
14 |
312 |
Marciszów |
Jerzmanice Zdrój |
15 |
302 |
Strzegom |
Marciszów |
16 |
335 |
Henryków |
Targowica |
17 |
319 |
Strzelin |
Łagiewniki |
18 |
317 |
Lubomierz |
Gryfów Śląski |
19 |
318 |
Srebrna Góra |
Bielawa Zachodnia |
20 |
330 |
Kamienna Góra |
Okrzeszyn |
21 |
327 |
Nowa Ruda Słupiec |
Radków |
22 |
318 |
Srebrna Góra |
Nowa Ruda Słupiec |
|
Populacja Gminy[tys] |
Powiat |
Bielawa |
30,3 |
|
Góra |
20,4 |
35,8 |
Kamienna Góra |
19,5 |
44,2 |
Lwówek Śląski |
17,4 |
46,8 |
Mysłakowice |
10,3 |
|
Kowary |
11,8 |
|
Karpacz |
4,9 |
|
Radków |
9,2 |
|
Lądek Zdrój |
8,5 |
|
Stronie śląskie |
7,6 |
|
Nowa Ruda- Słupiec |
11 |
|
Lubomierz |
6,1 |
|
Mirsk |
8,7 |
|
Świeradów Zdrój |
4,3 |
|
Szczawno- Zdrój |
5,9 |
|
Niemcza |
5,7 |
|
Bolków |
10,7 |
|
Stoszowice |
5,6 |
|
Jordanów Śląski |
3,1 |
|
Pielgrzymka |
4,7 |
|
Złotoryja |
20,9 |
44,4 |
Źródło: umwd.dolnyslask.pl
Napisz komentarz
Komentarze